Tuotteistaminen

Kirjoittaja: Ville Lehtola

10 toukokuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Ville Lehtola                                                                                                                          Essee
Tuotteistaminen

Luin tuotteistaminen kirjan, lähinnä täpityspisteiden takia, tai ainakin aluksi ajattelin niin.
Ajatusmaailmani kuitenkin muuttui kirjaa lukiessa, hieman pakotettua myönteisemmäksi.
Kirja käsittelee tuotteistamisen tärkeyttä joka päiväisessä yritystoiminnassa. Tuotteistamisella tarkoitetaan osaamisen, palvelun, tai vaikka asiantuntijuuden paketoimista helposti myytävään pakettiin. Olemme tämän käyneet läpi tiimimme /Gravin kanssa. Kirja puretaan 10 päivään, hense rakenna palvelusta tuote 10 päivässä, näitä en kuitenkaan kovin tarkkaan esseessäni käsittele.

 

Tuotteistaminen, on erittäin suuresti kilpailtu ala, moni yritys takertelee suuresti tämän asian kanssa. Parhaat alan osaajat saavat käytännössä mitä tahansa tuotteistettua.
Parantaisen mukaan tuotteistaminen ei ole ainoastaan kevyttä tuotteetn kuvailua hinnan kera, vaan onnistuneesti palvelu on tuotteistettu kun käytännössä kuka tahansa voisi materiaalit käteensä saadessaan myydä. Tärkeä osa tuotteistamista on asiakaskuntansa tunteminen, tässä auttaa isosti dokumentoiminen, mikä saa ihmiset kiinnostumaan tarjottavista palveluista. Kirja myös avaa tuotteistamisen saralla hinnoittelua, usein asiakkaalle voi perustella myynnin yksinkertaisesti säästöillä, tähän ei kuitenkaan sovi nojautua.

Kirjassa mainitaan myös törkeä lupaus. Mikä se törkeä lupaus sitten oikeastaan on ?
Esimerkiksi voidaan luvata vaikkapa liittymän internetin nopeuden nouseminen kolminkertaiseksi, vasta lupauksen annettua ja osto päätöksen synnyttyä mietitään mites tämä nyt sitten toteutetaan.
Tästä omaan paljon omakohtaista kokemusta puhelinmyyntityön saralta, tärkeää oli muistaa törkeä lupaus liittymien parantumisesta ja hintojen tiputuksesta, usein sai pohtia päänsä puhki miten tämän nyt sitten toteutan.

Kirja nosti esille hinnoittelun, kuten aiemmin mainitsinkin jo. Hinnoittelu ja alennukset ovat aina hieman riskaapelia toiminta tapaa, sillä alennuksilla voidaan vaikuttaa negatiivisesti muun muassa tuotteen niin sanottuun maineeseen, tai mielikuvaan tuotteen laadusta. Liiallisen useat alennukset voivat myös vaikeuttaa ostopäätöksen tekemistä, ”mitä jos tämä tuote on ensikuussa vielä halvemmalla ?” Tämänkin asian kanssa sain painia työssäni paljon, vanhoja asiakkaita jotka ihmettelivät hintojen nousua tai uusien tarjouksien puutetta. Toki oikein ajoitetuilla alennuksilla voidaan myös lisätä myyntiä ja suurimmaksi osaksi tämä onkin tapaus, eihän kukaan käytä tänä päivänä osta 3 maksa 2 vessapaperi tarjousta…

Mitä tästä päällimmiltään jäi käteen ? Suureksi osaksi syvempi ymmärrys tuotteistamisen tärkeydestä ja sen toteutuksesta. Olemme Gravin kanssa suorittaneet synnytyksen aiheesta brändi uudistus, jonka osana oli myös niin sanottujen pää-palveluidemme tuotteistaminen. Mielestämme tässä onnistuimme, vaikkakaan emme kiinteää hintaa palveluillemme alas kirjoittaneet. Törkeän lupauksen tärkeys iski kyllä omalla kohdalla, en koskaan ajatellut kuinka paljon sitä tuli harjoitettua aiemmassa elämässä, ja kuinka paljon siitä on ollut apua yhdessä hyvien alennuksien kanssa. Suosittelen kirjaa kaikille yritystoiminnasta kiinnostuneille, ja noh jokaisen akatemialaisenhan tämä tulisi lukea, onhan tämä kuitenkin täppäkirja !

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti