UUSI SININEN MERI

Kirjoittaja: Akseli Pasanen

15 syyskuun, 2023

Lähdeteos: Uusi sininen meri

Lähdeteoksen kirjoittaja: W. Chan Kim, Renee Mauborgne

Teoriapisteet: 3

Ajattelin startata syksyn itselleni haastavammalla kirjalla, tai no ajattelin startata etupeltoon jo kesän aikana mut ei iha lähteny…

Olin menossa alun perin lainaamaan kirjastosta Sinisen meren strategia kirjaa, koska moni sitä oli suositellut. Hyllyssä oli kuitenkin vieressä myös Uusi sininen meri. Päädyin ottamaan lukuun uudemman teoksen, koska ajattelin sen olevan ajankohtaisempaa tietoa ja nyt voin myös jakaa kirjan juttuja niillekin, jotka ovat lukeneet aiemman teoksen. Kirjan lukeminen oli itselleni raskasta ja hidasta. Strategisten pitkien kappaleiden sivuja piti lukea moneen kertaan, että tieto uppoaisi päähän edes jotenkin. Kirjassa oli kuitenkin hyvin kerrottu esimerkkien avulla miten erilaisilla aloilla toimivat yritykset ovat onnistuneet toteuttamaan sinisen meren strategiaa.

PULMA

Punaisella merellä olevat yritykset hyväksyvät kaksi perusoletusta, markkinarajat ja toimialan olosuhteet. Näitä pidetään usein asioina, joihin ei pystytä vaikuttamaan.

Jos yritys kuitenkin muuttaa mindsettinsä, siten että markkinarajoja ja olosuhteita on mahdollista muokata ja venyttää, siniselle merelle siirtyminen on mahdollista.

Vankila esimerkki: Vankiloiden tavoitteena oli pitää rikolliset kurissa, parantaa turvallisuutta ja estää rikosten uusiutumista. Huomattiin ettei perinteinen vankilakonsepti palvellut sen alkuperäistä tarkoitusta enää, tuomittujen rikokset uusiutuivat isolla prosentilla ja lisäksi vankiloista oli tullut yhteiskunnalle todella kalliita.

Siirtymä siniselle merelle toteutettiin hyödyntämällä armeijan jo olemassa olevia tukikohtia pienemmille rikollisille. Tukikohdassa vangeille alettiin tarjoamaan koulutusta ja työmahdollisuuksia. Tuomion jälkeen rikolliset eivät enää uusineet rikoksiaan, sillä heillä oli nyt tuomion aikana opiskeltu ammatti, jota jatkaa siviilissä.

-Vähennettiin rakennuskustannuksia, sillä uusia vankiloita ei tarvinnut enää rakentaa.

-Lisättiin koulutusta

– Rikosten uusiutuminen väheni

-Yhteiskunnan kulut rikollisuuden kitkemiseksi vähenivät

ERILAISTUMINEN

Kilpailun voittamiseen tähtäävien yritysten strategiakanvaasit ovat liian samanlaisia ja siksi erottuminen toisista on lähes mahdotonta. Erilaistumisen mahdollisuuksia on useita, tässä työkalu joka herätti kiinnostusta minussa.

Ostajan asiakaskokemuksen kuusi vaihetta etenee kutakuinkin aina lähes samassa järjestyksessä kuin tämän taulukon vaaka-akselilla, joten kartta on hyödynnettävissä monelle eri alalle sellaisenaan. Usein kuitenkin yritys keskittyy vain yhteen tai kahteen näistä vaiheista. Vanhanaikainen ajatus, ettei kaikkiin kohtiin tarvitse panostaa, koska niitä ei pidetä merkityksellisinä, aiheuttaa kipupisteitä. Lisäarvoa on kuitenkin mahdollista tuottaa jokaisella osa-alueella ja tästä kartasta saa jo 36 potentiaalista hyötyaluetta joihin yritys voi panostaa. Jos huomioidaan enemmän kuin yksi tai kaksi tavallisesti merkityksellisinä pidettyjä vaihetta, on mahdollisuus uudistumiselle, erilaistumiselle ja uuden markkinatilan valtaamiselle huomattavasti parempi. Lisäarvoa on mahdollista löytää sellaisistakin pointeista, joita ei osannut etukäteen miettiäkään.

VEDENKEITIN

Britit juo paljon teetä. Teen juomiseen kuuluu olennaisesti vedenkeitin. Vedenkeitin markkina oli pysynyt samana jo pitkään ja oli tiukasti punaisella merellä. Asiakaskokemus selvityksessä kuitenkin selvisi veden keittämisen jälkeinen välivaihe, hanavedestä keittimeen jääneen kalkin poistaminen. Kukaan ei kiinnittänyt siihen huomiota ja sitä pidettiin asiaan kuuluvana juttuna, joka vain piti tehdä. Yritys kuitenkin keksi, että lisäämällä vedenkeittimeen suodattimen tämä tyhmä välivaihe voitiin poistaa.

Käyttäjä tutkimuksen perusteella löydettiin uusi mahdollisuus tuottaa lisäarvoa asiakkaalle. Vähennettiin vaivalloinen työvaihe, pienellä muutoksella tuotteeseen ja sillä saatiin taas kerran uutta markkinatilaa.

Joo… aika vaivalloinen kirja ja vaikee vääntää ajatuksia tekstiks. Hyvii juttui, esimerkkien kautta oli helpompi ymmärtää kirjaa

You May Also Like…

Sinisen meren strategia

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen...

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti