Brändikäsikirja

Kirjoittaja: Milja Ikonen

15 syyskuun, 2023

Lähdeteos: Brändikäsikirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Pekka Ruokolainen

Teoriapisteet: 2

Aloin lukemaan tätä kirjaa markkinoinnin koulutusohjelmaa varten. Ajattelin, että tämä on tärkeä osa markkinointia, joten halusin syventyä brändäykseen ja sen saloihin tarkemmin. Brändi oli minulle vielä epäselvä käsite, vaikka meillä olikin treenit aiheesta keväällä. Tämän kirjan avulla opin ymmärtämään brändin sisällön ja merkityksen paremmin.  

Nyt ymmärrän, että brändi on paljon enemmän kuin mitä yritys näyttää itsestään ulospäin tai miltä yritys haluaisi näyttää. Kirjassa sanotaan, että brändi on enemmänkin jokaisen oma mielikuva yrityksestä, palvelusta tai tuotteesta, tästä minulle tuli “ahaa-elämys”. Olin aiemmin kuvitellut sanan brändi olevan suppeampi merkitykseltään (eli ulkoasu, logo yms.).

Tunteisiin vetoaminen on tärkeä osa brändiä, sillä ihmiset tekevät päätöksiä usein tunteella ja brändillä on iso vaikutus ihmisten ostokäyttäytymiseen. Brändi on siis yksilöllinen kokemus. Kirjassa oli hauska esimerkki siitä, kuinka ihmiset ovat merkkiuskollisia tuotteille, joita käyttävät päivittäin ja joita ilman on vaikea kuvitella elämää, silloin tuotteen hyödystä on syntynyt käyttäjälle brändi. Kiteytettynä jokaisella meillä on oma mielikuva, jostain tutusta tuotteesta ja se on iso osa brändiä. Tottahan se on, että asiakaskokemukset ovat yksilöllisiä ja ne luovat brändin tai ainakin osan siitä. Tästä voi siis päätellä asiakaskokemuksen tärkeyden yritykselle.  

Brändin menestykseen merkityksellisimpiä asioita ovat luottamus ja motivoitunut henkilöstö. Ilman näitä, on vaikea uskoa tuotteeseen tai palveluun. Motivoitunut henkilöstö viestii yrityksen brändiä eteenpäin ja luo hyviä asiakaskokemuksia. Ilman asiakkaita ei ole mitään. Yksilönä on vaikeampaa luoda brändiä, mutta jos sinulla on motivoitunut tiimi ympärillä, pystyy yritys tehokkaisiin ja tuloksellisiin tavoitteisiin. On siis tärkeää, että arvot ovat sellaisia, joihin kaikki tiimissä uskovat ja joiden eteen tiimi on valmis tekemään työtä. 

Isossa tiimissä on ehkä vaikeaa luoda täysin sellainen brändi, johon kaikilla on aito halu sitoutua. Esimerkiksi meidän tiimissämme piti pitkään miettiä arvoja, joihin kaikki sitoutuisi. Sitoutuminen tiimissämme on ollut vielä aika vaihtelevaa, joten brändimme kehitys on todella alkuvaiheessa. Osuuskuntamme markkinointitiimi vastaa tiimimme brändin ulkoisista/ näkyvästä brändistä, mutta jokainen meistä tietenkin edustaa henkilöbrändiä, johon olisi kiva syventyä jossain vaiheessa.  

You May Also Like…

Sinisen meren strategia

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen...

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

0 kommenttia

Lähetä kommentti