Intohimona brändit

Kirjoittaja: Iiris Honkola

14 syyskuun, 2023

Lähdeteos: Intohimona Brändit

Lähdeteoksen kirjoittaja: Marina Vahtola

Teoriapisteet: 1

Marina Vahtolan Intohimona brändit– kirjaan tartuin mielenkiinnosta brändeihin. Lisäksi toivoin kirjan antavan minulle pohjaa tulevaa markkinoinnin koulutusohjelmaa varten, johon olin ilmoittautunut. Kirjassa Marina Vahtola avaa aihetta omien kokemuksiensa kautta, jotka hän on omaksunut liiketoiminnan, toimitusjohtajan, hallituksen puheenjohtajan sekä omistajan roolissa. Marina kertoo kirjassaan aitoja tarinoita yrityksistä, joissa hän on saanut olla mukana kehittämässä brändejä kohti parempaa menestystä.  

Rehellisesti ottaen kirjan lukeminen turhautti aluksi paljon. Syy turhautumiselleni oli kirjan tapa toistaa samoja asioita monta kertaa uudestaan ja uudestaan. Vasta jälkeenpäin, olen ymmärtänyt turhautumiseni johtuvan ainoastaan omasta putkikatseisuudestani brändejä kohtaan sekä aiheen vähäisestä ymmärryksestä. Onneksi kuitenkin päätin lukea kirjan loppuun, sillä kirja todella avarsi omaa ymmärrystä brändien merkityksellisyydestä, ja sehän oli kirjan tarkoituskin. Brändi ei ole vain visuaalinen ulkokuori, se on niin paljon enemmän!  Brändi on kuin yrityksen sielu ja identiteetti, joka heijastuu aina asiakasrajapintaan asti. 

”Turhauttavat” teemat 

  1. Yrityskulttuuri

Yrityskulttuuri syntyy lähtökohtaisesti yrityksen omistajasta, sillä omistajan arvot luovat pohjan kaikelle. Yrittäjä kerää ympärilleen sekä rekrytoi ihmisiä yritykseen, jotka jakavat samoja arvoja ja siten yhteiset arvot kehystävät kaikkea yrityksen toimintaa. Brändin menestyksen kannalta on tärkeää, että yrityksessä vallitsisi yhtenäinen, avoin, kannustava sekä rohkaiseva kulttuuri, jotta kaikilla olisi oikeanlainen asenne yhteisten tavoitteiden tavoitteluun. Voin ilokseni kertoa, että pääsin kotakahvilan projektiryhmään ja olen siitä todella innoissani. Saan jakaa projektin ihmisten kanssa, jotka omaavat samankaltaisia arvoja kanssani.  

  1. Asiakaskeskeisyys: 

Uskon, että avoin, kannustava ja rohkaiseva työkulttuuri hohkaa lisäksi hyvää ilmapiiriä asiakasrajapintaan hyvänä asiakaskokemuksena. Olen huomannut asiakaspalvelutyössäni sen, että on helppo palvella asiakkaita aidosti ilolla silloin, kun on saanut olla osana hyvää työkulttuuria. Parhaiten menestynyt brändi satsaa hyvään asiakaskokemukseen sen kaikissa kohtaamispisteissä, sillä se on suuri kilpailuvaltti, johon on helppo itse vaikuttaa. Marina Vahtola kertoo kirjassaan, että: ” Hyvä asiakaskokemus johtaa: korkeampaan asiakastyytyväisyyteen, pitkäaikaiseen asiakassuhteeseen, vahvempaan brändiuskollisuuteen. Se luo myös kilpailuetua sekä tukee taloudellista menestystä ja kasvattaa omistaja-arvoa”. Siispä Asiakaslähtöistä ajattelua ja toimintaa yrityksessä ei voi tarpeeksi korostaa.  

Asiakasrajapinnalla työskentelevien lisäksi varsinkin johtajan olisi tärkeää ymmärtää asiakkaiden tarpeita, sillä menestyvä yritys pyrkii toteuttamaan aina asiakkaiden tarpeita, ei yrityksen. Asiakkaiden tarpeita voisimme Kotakahvilalla ottaa huomioon esimerkiksi asiakaspalautteiden keräämisellä sekä asiakastyytyväisyysmittauksilla. 

Vahva kilpailuetu ja asiakaslupaus 

Jos yrityksen toiminta on asiakaslähtöistä, se on itsessään kilpailuetu. Kilpailuetuja voi olla monenlaisia, mutta tärkeintä on erottua muista yrityksistä ja vastata asiakkaiden ongelmiin ja tarpeisiin. Itseeni asiakasnäkökulmasta vetoaa eniten yritysten yritystarinat, läpinäkyvyys sekä vastuullisuus, joka on huomioitu tuotantoprosesseissa. Muun muassa Kotakahvilan TikTok-tilillä voisimme tuottaa rehellistä ja avointa kontenttia toiminnasta niin virheistä kuin onnistumisistakin, sillä läpinäkyvyys luo luottamusta asiakkaisiin. Kirjassa kerrottiin siitä, kuinka perheyritykset usein onnistuvat luomaan luotettavan brändin siten, että he panostavat pitkän ajan kehitykseen. He haluavat tehdä asioita paremmin kuin edellinen sukupolvi, sekä antaa yritys myös hyvässä tilanteessa tulevalle sukupolvelle jatkettavaksi. Kykenen samaistumaan samankaltaiseen ajatusmalliin, sillä olen asennoitunut tekemään paljon töitä sen eteen, että saisimme vielä parempaa tuosta aikaan edellisiin vuosiin verrattuna ja se motivoi tekemään laadukkaita päätöksiä ja muutoksia, jotka pohjautuvat asiakaslupaukseen: ”Pala lappia keskellä kaupunkia”.  

Jatkuva innovointi ja kehittäminen 

Asiakkaat osaavat olla nykyisin paljon vaativimpia, mitä aikaisemmin. Asioita halutaan räätälöidysti, nopeasti, vaivatta sekä sinne missä asiakas itse on. Lisäksi erilaiset trendi-ilmiöt vaikuttavat nopeasti vaihtuvaan markkinatilanteeseen, jossa yritysten on pysyttävä mukana. Jotta yritys voi pysyä mukana nopeatempoisessa markkinatilanteessa, heidän on oltava jatkuvasti valmiita kehittämän tuotteitaan ja palveluitaan sekä joustavuutta muuttaa strategioitaan ja konseptejaan tarpeen vaatiessa. Jatkuvalla innovoinnilla lunastetaan vahvasti brändin kilpailuetu. 

You May Also Like…

Suojattu: Ilmiön kaava

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Strategiakirja – 25 työkalua

Halusin lukea jotain käytännönläheistä strategiasta, mitä voisin viedä suoraan käytäntöön. Kirja oli käytännönläheinen...

Rich dad poor dad

Tämä kirja on ollut lukulistallani jo kauan, ja sen lainaaminen kirjastosta on ollut vaikeaa. Sen vaikea käsiin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti