Tuotteistamisen taskuraamattu

Kirjoittaja: Alpertti Korhonen

22 kesäkuun, 2022

Lähdeteos: Tuotteistamisen taskuraamattu

Lähdeteoksen kirjoittaja: Antti Apunen & Jani Parantainen

Teoriapisteet: 2

Kirjan repäisin lukuun ihan vain etsimällä innokkuutta ja työkaluja videotöiden tuotteistamisiin. Kirja oli sillä tapaa mielenkiintoinen, sillä lähes jokainen sen kappale perustui johonkin tutkimukseen pienen tarinan kera.

Ah, hinnoittelu, se aina yhtä haastava arvuuteltava pirulainen. Tähän hetkisen urani videoiden hinnat ovat vaihdelleet varmaankin noin 400–1200 euron hujakoilla. Ei mitään maata mullistavia summia siis. Onko hinnan suuruuteen vaikuttanut asiakkaan hyödyn alhaisuus, huono maksukyky vai onko työni arvo vain huomattavasti vähäisempää kuin kilpailijoilla. Ei pitäisi, mutta jos käy mietiskelemään, niin joidenkin kilpailijoiden tuotokset ovat paikoin heikompi laatuisempia, mutta hinnoiltaan paljon korkeampia. Onko näistä heikompi laatuisista videoista enemmän hyötyä asiakkaalle? Siihen en osaa vastata. Kirjassa kerrottiin tutkimuksesta, jossa ihmiset vertailivat viinejä. Toki osa viineistä oli samaa tavaraa, mutta henkilöille kerrottiin, että tämä maksaa 10 dollaria ja tämä 90. Niin vain se kalliimpi maistui paremmalta. Tästä summailemalla voi todeta, että kallis hinta aiheuttaa asiakkaalle pientä plaseboefektiä, että tämä tuote tai palvelu on parempaa. Kaipa sitä voisi omia hintoja (ja itsevarmuutta tekemisessä cause I’m hella great) hieman nostella, niin asiakaskin ottaa mahdollisesti paremmin vastaan.

Loppujen lopuksi tai alkujen aluksi en ole kauhean montaa tarjousta tehnyt. Muutamassa mukana ollut vilkuilemassa. Kerran kävin tekemään hienoa tarjouspohjaa Adoben InDesignilla, mutta homma kaatuikin ohjelman haastavuuteen. Silloin oli kuitenkin visio ainakin visuaalisesti hienosta tarjouksesta. Kirjassa mainittiin, että mitä kalliimpaa palvelua myyt, sitä paremmalta tarjouksen kuuluisi näyttää. Ei kuitenkaan niillä visuilla pitkälle pötkitä, vaan sisältö on kaiken A ja O. Tärkeimmät asiat tarjouksessa ovat mitä se pitää sisällään, hyödyt asiakkaalle ja hinta. Olisi suotavaa selkeästi kertoa mitä tarjous todella pitää sisällään. Videoiden kohdalla esimerkiksi tehdäänkö videosta samalla eri kuvasuhteella olevia versioita sekä kuinka monta korjauskertaa asiakkaalle on suotava. Hinta on mielellään niin selkeästi kuin mahdollista ja varsinkin kovan hinnan perään on hyvä muistutella asiakasta mitä hyötyjä hän onkaan saamassa. Kävin tässä ohimennen ajattelemaan, että olisiko mahdollista tehdä tarjous tyylikkään videon muodossa? Ehkä maapallo ei ole valmis moisee ja pysyteltävä vielä vaikkapa Canvalla tehtävissä taideteoksissa.

Ihmisethän ovat vähän sellaisia otuksia, että he tekevät vähän muista mallia ottaen. Joten sen sijaan, että myydessä luettelee kaiken maailman mahtavat ominaisuudet, on kätevin ja varmasti myös toimivin työkalu käyttää muiden asiakkaiden palautteita. Referenssikuvauksen antia vahvistaa, jos se sisältää asiakkaan suoran lainauksen ja kuvan. Me teimme Sawakelle referenssivideon, jossa asiakkaamme GYM08:n yrittäjä kertoo yhteistyöstämme. Vaikken enää projektiryhmässä olekaan, on GYM08-projekti mielestäni yksi hienoimmista asiakkuuksistamme ja aidosti ylpeänä voi asettua heille tuottamamme sisällön taakse. Toivottavasti tämän referenssivideon avulla saadaan hankittua vielä muutama kuukausilaskutteinen asiakas viimeiselle syksylle. Asiakaspalaute on kuitenkin paljon myyntipuhetta uskottavampaa. Itseasiassa nyt kun muistelen, niin Sawaken sivuilla on enimmäkseen vain referenssejä tehdyistä töistä, mutta näistä taitaa kokonaan uupua asiakkaiden kommentit. Tiedä häntä miten paljon enemmän kauppaa tulisi, jos joka referenssituotteen kohdalla olisi myös jokin aito asiakkaan kehu.

Olen aina ollut sitä mieltä, että mahdollisimman personoidut viestit potentiaalisille asiakkaille on se way to go ja tämä taskuraamattu nojaa samaan väitteeseen. Harvoin lämpiän ajatukselle, että lähetetään sata kappaletta sähköposteja random yrityksille. Ongelmana itselläni on myös kuitenkin se, etten saa näitä yksittäisiäkään posteja liikenteeseen viitsimättömyyttäni. Kirjassa oli vinkkilista viestien lähettelyyn, josta voisin napsia vähän inspiraatiota. Muun muassa puhu viestissä vain asioista, joilla on merkitystä asiakkaalle, eli tunnistaako lukeva henkilö mihin ongelmaan ollaan tarjoamassa ratkaisua. On vältettävä höpöttelyä palvelun tai tuotteen laadusta, vaan sen sijaan käytettävä konkreettisia esimerkkejä järkevistä tuloksista. Olisi hyvä myös ottaa huomioon vastaanottajan organisaatio sekä päätöksenteko malli. Voi painottaa sitä, miksi ratkaisu sopisi juuri pörssiyhtiölle tai vaikkapa autoliikkeelle. Perusjuttuja myös toki nämä, että jos on ollut asiakkaaseen aikaisemminkin yhteydessä, niin ei unohda lupauksiaan, tämä on kuitenkin tärkeä huomio. Loppuvuoden puolella voisi jälleen aktivoitua myyntiaikeiden kanssa, niin olisi mukava kokeilla hieroa viestit kuntoon ja rukoilla, että ne toimivat paremmin kuin massaviestit. Olisiko liian rajua laittaa jo ensikosketuksena personoitu tarjousehdotelma asiakkaalle? Kunhan viestin aiheeseen ei tökkää.

Eräs villi idea kirjasta löytyi, joka kuului näin: ”Koita edes kerran olla kopioimatta kilpailijalta.” Kaikki yritykset kehuvat verkkosivuillaan sekä somessa olevansa luotettavia, tehokkaita, asiakaslähtöisiä ja nykyään kaiken kukkuraksi vielä vastuullisia. Hyvänä erottumistekijänä massasta voisikin olla ihan vain suoraan puhuminen ja jättää listaamatta kaikki naapurin virheettömät lausahdukset. Itseasiassa tässä kesken edellisen lauseen piti kirjoittaa muistiin muutamia kivoja ideoita mitä mieleen putkahti. Nice. Vaikken ole tietoisesti kovinkaan paljon erilaisten yritysten sivuja selaillut, on kuitenkin tullut törmättyä muutamaan vähän letkeämmin veistettyihin saitteihin, varsinkin juuri luovilla aloilla. Enää ei varmaankaan käydä Sawaken sivuja kikkailemaan tekstien osalta uusiin suuntiin, kun aikaa ei mahdottomasti enää ole tarjolla, mutta jospa tässä innostuisi vielä työstämään jotkin videopuotisivut. Videoiden luomisessa tuntuu, että kaikki on jo tehty eikä mikään enää ole uniikkia, mutta ehkä opiksi voisi ottaa, jotta asiakkaille uskaltaisi tarjota hieman villimpiä ajatuksia, kuin se heti ensimmäinen päähän pälkähtävä tusinatarina. Jos asiakas ei ole yhteysymmärryksessä, niin siitä on kuitenkin helppo tone downata.

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti