Tunteiden tarkoitus ja niiden voiman valjastus

Kirjoittaja: Viivi Kuismala

12 maaliskuun, 2023

Lähdeteos: Tunteella! Voimaa tekemiseen

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jarkko Rantanen

Teoriapisteet: 3

Tunteiden vaikutus toimintaan

Tunteilla on toimintaamme valtavan suuri merkitys. Toiset osaavat ohjata ja kontrolloida tunteitaan paremmin kuin toiset. Toiset toimivat impulsiivisemmin tunteiden avulla. Toiset taas tunnistavat tunteiden aiheuttaman impulsiivisuuden, ja tavallaan tietoisesti taistelevat sitä vastaan toimimalla harkitummin ja pohtivan asiaa tai päätöstä enemmän. Olen ehdottomasti huomannut, että tunteiden parempi ymmärrys ja se, että osaan käsitellä omia tunteitani paremmin, on parantanut toiminta- sekä suorituskykyäni monissa asioissa. Myös terapian avulla olen oppinut jo useita työkaluja, joita hyödyntää tunteideni kanssa erilaisissa tilanteissa.  

Vaikka tunteet usein yhdistetään vain esimerkiksi vihaan, suruun, iloon tai rakkauteen, ovat ne paljon muutakin. Välillä omia tunteita saattaa hävetä ja joskus ne saavat olon epämukavaksi tai kiusaantuneeksi. Toisinaan ne buustaavat eteenpäin, antavat voimaa, intoa ja energiaa. Toisaalta joskus hankalat ja suuret tunteet saattavat lamaannuttaa ja saada olon surulliseksi. Tunteilla on kuitenkin myös muita merkityksiä. 

Kirjassa puhuttiin monista eri tutkimuksista tunteisiin liittyen. Tunteet ja työpaikka. Uhka vai mahdollisuus? Kirjassa puhuttiin myös mm. Siitä, kuinka positiiviset tunteet vähentävät poissaoloja työpaikalta ja negatiiviset tunteet lisäävät niitä. Aloin välittömästi vertaamaan tätä akatemia-arkeen, ja koen, että emme ole tiiminä keskustelleet tarpeeksi tunteista. Olemme yhteisen matkamme aikana keskustelleet paljon sitoutumisesta, tiimiytymisestä, yhteishengestä ja mm. Yhteisistä tavoitteista. Olemmeko kuitenkin unohtaneet asiat niiden takana?  

Ovatko tunteet pelkkää humpuukia?

Ennen tämän kirjan lukemista en kokenut tunteita niin tärkeänä asiana. Tai siis koin. Tavallaan. Tavallaan olen aina tiennyt, miten tunteet vaikuttavat tekojen lisäksi oikeastaan kaikkiin elämän osa-alueisiin. Tunteilla voi hallita ja vaikuttaa. Tunteilla voi leikitellä ja niitä voi säädellä. En kuitenkaan ehkä ajatellut, että niillä on niin suuri merkitys yrityskulttuuriin ja ihan itse työntekoon. Tietenkin on selvää, että kun työ on mukavaa, tekee sitä myös itse paljon mieluummin. En kuitenkaan ehkä ollut ajatellut tunteita töiden näkökulmasta sen suuremmin.  

Tunteet auttavat näyttämään tuomaan omia kykyjä paremmin esiin. Toisaalta ne myös välillä todistavat omien kykyjen rajallisuuden. Ja sen, miten välillä tuntee pystyvänsä parempaan, mutta esimerkiksi aikaresursseista johtuen se ei aina ole mahdollista. Kirjan luettuani todella ymmärsin, että tunteiden merkitystä ei voi korostaa liikaa. Ei töissä, eikä vapaa-ajalla. Tunteiden kautta kaikki kulminoituu yhteen.  

Aloin myös miettimään, kuinka usein huomioimme ja tietoisesti hyödynnämme ihmisten tunteita tehdessämme bisnestä, harrastaessamme liiketoimintaa? Monesti kuulee puhuttavan tunteista markkinoinnin yhteydessä. Mutta entä kaikki muu? Entäs muut kuin markkinointiin liittyvät projektit tai niiden osa-alueet? Miten voisimme hyödyntää tunteita tiimiyrityksemme tai projektiemme strategiassa? Ehkä tunnenäkökulma ei tule edes mieleen monissa muissa yhteyksissä. 

Mutta mitä tunteet oikein edes ovat? Rantasen (2011) mukaan, “tunteet määrittävät, miltä elämäsi maistuu ja millainen olet. “Ilman tunteita ei synny mitään. Ilman tunteita olo on apaattinen, inspiraatio ja luovuus eivät kuki ja asiat eivät innosta. Olen seurannut vierestä vaikeasti masentuneen henkilön elämää, ja on totta, että tunteiden vähenemisen lisäksi oma-aloitteisuus, päätöksenteko, kiinnostuneisuus ja mm. haaveilu lakkaa.  

Tunteiden tarkoitus

Eri tunteilla on omat tarkoituksensa. Myöskin eri tunteet heräävät erilaisissa tilanteissa. Tunteiden kokemiseen vaikuttaa myös esimerkiksi vertailu, jota varmasti jokainen tekee tai on tehnyt elämässään, enemmän tai vähemmän. Suomalaisina puhumme paljon piirteenä ehkä naapurikateudesta, jota oli muuten hyvin hankala ja hauska yrittää selittää uusille ulkomaisille kavereilleni. Vertailua ja kateutta tapahtuu kuitenkin ihan tavallisessa arjessa. Välillä sitä saattaa kadehtia toisen tiimin voitokasta rahatilannetta, kaverin hyvää itsekuria tai toisen tehokkuutta.  

Tunteilla on valtava vaikutus suorituskykyyn ja ennen kaikkea sitä myötä meidän motivaatioon sekä työn laatuun, ja tähän ehkä kiteytyykin koko kirjan pääsanoma. Suorituskyky kirjassa (2011) määritellään kyvyksi asettaa itsellensä sopivia tavoitteita ja kykyä saavuttaa ne. Suuri tahto panostaa tiimin yhteisiin tavoitteisiin tulee halusta kokea onnistumisen tunteita. Positiivisia, yhteenkuulumisen ja jakamisen tunteita. Motivaatio määrää, kuinka pitkäjänteisesti jaksan tehdä töitä näiden yhteisten tavoitteiden eteen. Se myös vaikuttaa siihen, kuinka suuren vaivan olet valmis tekemään. Se vaikuttaa kykyyn rikkoa omia rajoja ja tottumuksia. Tiimissä työn määrä jakautuu helposti liian epätasaisesti. Moni saattaa tyytyä helposti juuri ja juuri ylittämään asetetun riman, kun taas toiset loikkaavat sen yli kevyemmin. 

Tunteiden hyödyntämisen haasteet

Tunteista voi olla vaikea saada kiinni ja ne saattavat muuttua ja vaihdella nopeasti. Tunteiden ollessa niin voimakkaasti ohjaava tekijä, emme välttämättä aina ole edes varmoja, mihin kaikkeen tunteet vaikuttavat. Asioista tulee monesti näkyviä vasta, kun niitä ymmärtää paremmin. Monesti puhumme tunteista myös hyvin yleisellä tasolla, tai paketoimme ne yhden kattotermin alle.  

Tunteiden paketointi tuo haasteita

Yksi oivallus, jonka opin muutama kuukausi sitten liittyy tähän hyvin vahvasti. Nykyään kuulee todella usein, että ihmistä ahdistaa. Ahdistuneisuudesta on tullut arkipäivää. Sitä käytetään, kun stressaa, kun on epämukava olo. Kun ahdistaa, saattaa olla surullinen. Joku voi olla täysin toimintakykyinen, kun taas toinen ei. Mitä ahdistus oikeasti edes tarkoittaa? Tiedätkö sinä? Oletko oikeasti kokenut ahdistusta, vai käytätkö sitä vain kattoterminä monelle muulle ikävälle tunteelle? Termi “ahdistaa” ei oikeasti kerro kuulijalle juuri mitään siitä tämänhetkisestä olotilastasi, sillä kuten sanoin, siitä on muodostunut yleinen kattotermi monelle eri tunteelle. Sana ahdistus on tavallaan kokenut tietynlaisen inflaation. Siispä sen sijaan, kun jatkossa sanot, että sinua ahdistaa, mieti oikeasti niitä tunteita sen sanan takana. Miltä minusta oikeasti tuntuu? Millainen olo kehossani on? Missä ahdistus tuntuu? Mitä se sinulle tarkoittaa?  

Tunteiden hyödyntäminen käytännössä

Mieleeni herää kysymyksiä. Jos tunteet ovat oikeasti näin tärkeitä, miksemme hyödynnä niitä tehokkaammin? Ja oikeastaan vielä tärkeämpi kysymys on, miten teemme sen. Vaikka tunteista tiedetään paljon, on niiden hyödyntäminen käytännössä aivan toinen asia. Toisaalta tunteet ovat kuitenkin niin abstrakti asia ja käsite, että niiden voimaa voi olla (ja onkin) hankala ymmärtää käytännössä. Vaikka siitä olisikin lukenut kokonaisen kirjan. Siispä koin kaikista helpoimmaksi ja ymmärrettävimmäksi kopioida tähän kirjassa esitellyt kymmenen vinkkiä tunteiden hyödyntämiseen.  

Kymmenen vinkkiä tunteiden hyödyntämiseen (Rantanen, 2011) 

Omat ajatukseni olen erottanut kirjan tekstistä palluroilla.  
 

1) Ota tunteet reilusti mukaan kaikkeen tekemiseesi ja myös työpaikalle. Tunteita ei voi sammuttaa, vaan ne kannattaa hyödyntää. 

  • Ehkä meidän pitäisikin tiimissä kysyä useammin, miltä tämä asia x kustakin tuntuu. Kyseessä voi olla uusi toimintatapa, seuraavan kuukauden asetettu tavoite, kuluneen viikon työilmapiiri tai vaikkapa oma suoriutuminen kyseisenä päivänä. Syvemmät tunteet kertovat  

2) Tarkkaile tunteita yksi kerrallaan. Mikä on se tunne, josta juuri nyt saat parhaiten kiinni? Yksittäistä tunnetta on helpompi tarkastella kuin koko tunne-elämää yhdellä kertaa. 

  • Ja nimenomaan muistetaan erotella tunteet. Kaikkea ei voi heittää saman katon alle. Tai jos niin tekee, on tunteiden erottelu ja pilkkominen toisistaan hankalampaa. Yksittäisen tunteen hyödyntäminen on huomattavasti helpompaa, kuin yrittää ottaa selvää isosta tunnekasasta.  

3) Kiinnitä runsaasti huomiota tunteisiin, niin alat huomata niiden vaikutuksia itsessäsi ja muissa. 

  • Huomioidaan, miten tunteet vaikuttavat ympärillämme oleviin ihmisiin. Niin tiimissä, yhteisössä, kuin yhteisön ulkopuolellakin.  

4) Tarkkaile mihin kaikkeen tunteet mielessäsi vaikuttavat – millaisia muistoja tunne nostaa mieleen, miltä nykyhetki tunteen läpi näyttää, miten se vaikuttaa päätöksiisi ja toimintaasi, mitä tulevaisuuden odotuksia tunne herättää. 

  • Hallitsetko itse omia tunteitasi vai hallitsevatko tunteet sinua? 

5) Puhu tunteista täsmällisesti tiedostaen selvästi, mitä ilmaisuillasi tarkoitat. 

  • Ollaan spesifejä. Puhutaan asioista niiden oikeilla termeillä. Tiimissä olemme kasvattaneet luottamusta jo niin pitkään, ettei asioita pitäisi enää pelätä tai jännittää liikaa. Tai jos niin tekee, niin senkin uskaltaa tässä vaiheessa matkaa jo sanoa ääneen.  

6) Huomioi heikotkin tunteet – pienet vivahdukset ja häivähdykset. Niillä on suurempi vaikutus kuin uskot. 

  • Kuten itsekin miettiessä saattaa oivaltaa, monesti jopa negatiiviset tunteet jäävät positiivisia paremmin mieleen. Mistä tämä mahtaa johtua?  

7) Muista, että myös äsken kokemasi tunteet vaikuttavat toimintaasi. 

  • Tunteet -> toiminta! Selkeä syy-seuraussuhde. 

8) Muista, että tunteesi ja niiden käsittelytapasi leviävät nopeasti. Millaista ilmapiiriä ja tunteiden käsittelytapaa sinä levität ympärillesi? 

  • Oppiessamme käsittelemään ja hyödyntämään tunteitamme, voimme myös esimerkillämme opettaa ja ohjeistaa sitä muille. Toisaalta huonokin esimerkki on esimerkki. Mietitään siis huolella, millaista kuvaa haluamme levittää. 

9) Opettele uusia tapoja ja konkreettisia keinoja vaikuttaa omiin tunteisiisi. Niitä on olemassa runsaasti. 

  • Kuten missä tahansa muussakin asiassa, harjoittelu tekee mestarin. Ja netti on varmasti pulloillaan tietoa tästä(kin) asiasta.  

10) Hanki omakohtaisia kokemuksia omiin tunteisiin vaikuttamisesta ja niiden vaikutuksista omassa elämässäsi. Vasta sitten uskot. 

  • Ehkä kokemusten ja tarinoiden kautta tunteita onkin helpompi ymmärtää ja käsitellä. Esimerkit tekevät abstrakteilta tuntuvat tunteet konkreettisemmiksi. Ne eivät enää tunnu kaukaisilta käsitteiltä, vaan konkreettisten kokemusten kautta on helpompi ymmärtää, miten läsnä ja maan pinnalla tunteet kulkevat, ihan päivittäin.  

Eli, tunteita ei huomaa, mutta silti ne ovat jatkuvasti läsnä. Tästedes pyrin olemaan tietoisempi omista tunteistani ja sanoittamaan niitä paremmin minua ympäröiville ihmisille ääneen. Tunteet ikään kuin ovat aina olemassa, välillä eri tunteet vain pilkottavat toisia enemmän esiin. Niiden kautta syntyy voima ja kunnianhimo. Positiivisten tunteiden lisäksi negatiiviset tunteet ovat ihan yhtä tärkeitä. Niitä täytyy vain osata käsitellä eri tavalla. Kaikki koemme tunteita – toisaalta kukin tuntee ne omalla tavallaan. Miten sinä olet kääntänyt tunteet hyödyksesi omassa arjessa? Puhutaanko muiden tiimeissä tunteista? Mitä tunteet tarkoittavat juuri sinulle? 

You May Also Like…

Yrityskulttuuri on kuningas

Syy miksi valitsin tämän kirjan luettavaksi oli se, että yrityskulttuuri on hyvinkin pinnalla omassa tekemisessä juuri...

LUOVA JÄRKEVYYS

Luovuus, luovat hullut, innovaatioprosessit, strategiat ja workshopit. Ällöjä sanoja… kuulostaa pakottamiselta ja...

Huomisen asiakas

Valitsin luettavaksi uuden asiakaskokemukseen ja asiakastyytyväisyyteen liittyvän kirjan "Huomisen asiakas". Kirja...

0 kommenttia

Lähetä kommentti