Tunteiden johtaminen

Kirjoittaja: Pyry Pelli

9 joulukuun, 2022

Lähdeteos: Johda tunteita - menesty työelämässä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Camilla Tuominen

Teoriapisteet: 2

Tunteiden johtaminen on käsite, johon olen kerennyt jo useasti törmäämään. Tämä käsite on tullut minua niin monta kertaa vastaan, että se tuntuu nykypäivän johtamisen trendiltä. Olen siis miettinyt jo jonkin aikaa, että minun pitäisi lukea aiheesta kirja. Nyt luinkin siis Camilla Tuomisen kirjan johda tunteita – menesty työelämässä.

Uskalla ole oma itsesi

Uskaltavatko ihmiset olla vielä nykypäivänäkään työpaikoillaan omia itsejään?  Uskaltavatko ihmiset sanoa oman mielipiteensä ääneen? Monissa isoissa ja kankeissa yrityksissä saattaa jäädä ihmisten tunteet kokonaan sivurooliin ja jos aidosti sanoo oman mielipiteensä siitä voi seurata huonoja asioita. Tällaisessa työpaikoissa monet hullut ideat saattavat jäädä sanomatta, sillä pelätään muiden ja etenkin esimiehen reaktiota. Työpaikalle pitää saada luotua ilmapiiri, jossa työntekijät uskaltavat olla omia itsejään. Tämän ilmapiirin luomiseen tarvitaan tunteiden johtamista.

Koen, että meidän tiimissämme on tunteiden osalta turvallinen ilmapiiri. Ihmiset uskaltavat näyttää tunteensa treeneissä, sekä hulluimpiakin ideoita kuunnellaan. Tiimiläiset uskaltavat myös kertoa oman mielipiteensä ja haastaa kovaakin toisiaan dialogissa. Toki tähän voi vaikuttaa, myös se, että olemme samalla työntekijöitä yrityksessämme ja opiskelijoita. Olemme myös, kaikki saman arvoisia eli meillä ei ole esimiestä, jolle raportoida tai joka vahtii tuloksia. Näistä seikoista huolimatta olen ylpeä tiimissämme valitsevasta luottamuksesta ja dialogin avoimuudesta. Olemme hyvässä suunnassa tämän asian tiimoilta.

Tulevaisuuden johtajat

Tulevaisuudessa yritykset tahtovat, että työntekijät tuovat hulluimmat ja luovimmat ideansa ilmi, sillä nykypäivän markkinassa pärjääminen vaati uusia ja mielenkiintoisia innovaatioita. Johtajat eivät kuitenkaan yleensä ole olleet ihmisiä, joille luovuus ja tunteet ovat vahvimpia osa-alueita. Johtajiksi on valikoitunut niitä johdonmukaisia ihmisiä, jotka arvostavat faktoja ja parhaita käytänteitä. Nykypäivänä on huomattu, että yritysten johtajille on suuri vaikutus työntekijöiden luovuuteen ja nämä faktoja rakastavat johdonmukaiset johtajat eivät yleensä ole niitä luovimpia ihmisiä. Itse koen olevani juuri yllä mainittu faktoja rakastava ja johdonmukainen ihminen. Tämä saikin minut miettimään, olenko joskus ollut liian kriittinen luovia ideoita tai ehdotuksia kohtaan, jos kaikki faktat eivät ole olleet kunnossa. Minun pitää siis olla jatkossa avoimempi ideoille, jotka ovat luovia ja yrittää luoda ilmapiiriä, joka tuo luovat ideat esiin.

Tulevaisuudessa työ on paljon moninaisempaa ja tarvitaan nimenomaan erilaisia työntekijöitä. Enää tarvitaan vain ihmisiltä uskallus näyttää omat piilevät kykynsä. Ongelmana kuitenkin on, että avoimuutta ja haavoittuvuuden näyttämistä pidetään edelleen heikkouksina. Huono projekti voi estää ylennyksen tai tuoda jopa potkut. Ei ole siis vaikeaa ymmärtää miksi ihmiset eivät uskalla innovoida. Tällainen kulttuuri on syvälle juurtunut yritysmaailmaan ja sen hävittäminen on pitkä prosessi. Tämä prosessi alkaa kuitenkin yksilöistä.  Mitä enemmän yrityksissä on hyviä tunteiden johtajia sitä avoimempia ihmiset ovat ja tämä kulttuuri alkaa leviämään. Nyt ollaan kuitenkin vielä vaiheessa, jossa yritetään lisätä tietoisuutta aiheesta, mutta suurta muutosta työelämässä ei ole vielä näkynyt tai minä en ole ainakaan nähnyt. Tunteiden ymmärtäminen on taito siinä missä johtajuuskin ja hyvä johtaja hallitsee molemmat.

Tunteiden ymmärtämisen tärkeys

Tunteet ovat läsnä kaikessa tekemisessämme. Tunteet tuovat meille tietoa ja energiaa. Nykypäivän työelämässä tunteiden tuomat viestit jätetään huomioimatta. Tunteita olisi hyvä oppia ymmärtämään, silloin tunnistaa ne ja hyväksyy niistä seuranneen reaktion. Mitään valmista ohjetta tunteiden opiskeluun ei ole vaan se lähtee jokaisen itsetutkiskelusta. Tämäkin vaati aikaa ja uskon, että tiedostamattakin kehitymme ymmärtämään itseämme ja samalla tunteitamme paremmin. Tulevaisuudessa tieto tunteista ja niiden tärkeydestä pitää vain tuoda myös työpaikalla esille.

Loppusanat

 Kirja aihe oli mielenkiintoinen ja sainkin siitä paljon hyviä oppeja. Olen aloittamassa talouspäällikkönä ensi vuonna ja nyt pitää vain miettiä miten tunteiden johtamista voisi tuoda esille siinä roolissa. Tämä voi kuitenkin olla minulle vaikeaa, sillä niin kuin aikaisemmin todettu olen se faktoista tykkäävä johdonmukainen ihminen. Välillä on kuitenkin uskallettava ottaa riskiä, vaikka kaikki faktat ei olisikaan tiedossa.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti