Tuloksen Tuplaus kirja

Kirjoittaja: Onni Keiskoski

5 tammikuun, 2022

Lähdeteos: Tuloksen Tuplaus Kirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jukka Lahti, Pasi Rautio

Teoriapisteet: 2

Tuloksen tuplaus kirja -kirjan inspiroimana kehittelin muutaman markkinointitaktiikan, ehkä jopa sinun yrityksellesi.  

Osa näistä taktiikoista on kirjoitettu suoraan tietyn alan yrityksille. Kuitenkin. Kuten itsekin tykkään inspiroitua muiden tekemisistä, voit sinäkin ottaa näistä ideoita omaan tekemiseen. Mikään ei estä sinua soveltamasta näitä omaan alaasi. Esimerkiksi ensimmäisenä tuleva markkinointivinkki renkaanvaihtopalvelulle, voisi yhtä hyvin toimia hissimusiikin tuottajalle. Hissimusiikin tuottaja vain vaihtaisi autojen tuulilaseissa mainostamisen hisseihin. 

Sakota renkaanvaihtajia 

Näin minä tekisin, jos olisin renkaanvaihtoja tarjoava yrittäjä ja renkaanvaihtajani joutuisivat välillä pyörittelemään peukkujaan. 

Aluksi selvittäisin mistä saisi halvimmalla säänkestävää paperia. Teettäisin näistä lapuista pysäköintisakon näköisiä lippusia, jotka kuitenkin sisältäisivät vain tarjouksen renkaanvaihtoon. Lisäksi voisi lisätä huvittavan tekstin. Esimerkiksi ”Pahoittelemme aiheuttamaamme mahdollista säikäytystä. Tästä saat vastineeksi alennuksen renkaanvaihtoon! (Firman nimi)” 

Näitä lappuja kävisin sijoittamassa renkaanvaihtoni lähistöllä sijaitsevien yritysten parkkipaikkojen autojen tuulilaseihin. Todennäköisesti lähistön yrityksissä vierailevat asiakkaat tulevat sinne myös uudestaan, jolloin asiakas saattaa myös vaihdattaa renkaat. 

Näin minä tekisin, jos haluaisin lisätä renkaanvaihtoni myyntiä. 

Lisää kuulijoita 

Näin minä mainostaisin palvelujani, jos olisin äänimainosten tuottaja ja haluaisin kuulemisen lisäksi tulla myös nähdyksi. 

Keskusta-alueen bussipysäkeille, joiden ohi myös henkilöautot ajavat ja joilla yleensä on paljon ihmisiä, sijoittaisin seuraavanlaisen mainoksen: ”Moniko tälläkin pysäkillä seisoo kuulokkeet korvissa? Mainosta äänellä! (Yrityksesi nimi).” Tiettyinä aikoina pysäkillä seisoisi monta ihmistä kuulokkeet päässä. Jos tällöin ohi ajaisi ihminen, joka miettisi mainostamista, saattaisi hän ottaa yhteyttä. 

Radioon sijoittaisin seuraavanlaisen mainoksen aamuun 7.00–9.00 ja iltapäivään 15.00–17.00: ”Sinun lisäksesi tätä mainosta kuuntelee x määrä kaltaistasi ihmisiä. Haluaisitko mainoksesi tähän? (Yrityksesi nimi).” Työmatkalla töihin mennessä tai töistä tullessa tavoitettaisiin todennäköisesti parhaiten ihmisiä, joihin mainokset vaikuttaisivat. 

Televisioon laittaisin pyörimään vähän erikoisemman mainoksen, mikä herättäisi huomiota ja korostaisi nimenomaan äänimainontaa: (Mainoksen alkuun ”No signal” -tausta, mikä muuttuu mustaksi ruuduksi.) Lyhyen tauon jälkeen Jari Karjalainen sanoo: ”Tämä mainos on audiovisuaalinen. Haluatko sinäkin äänesi kuuluviin? (Yrityksen nimi).” 

Näin minä toimisin, jos haluaisin mainostaa äänimainonnan palvelujani. 

Naapurisuhteet kuntoon 

Näin minä tekisin, jos olisin yrittäjänä paikassa, jossa sijaitsisi muidenkin yrittäjien liiketiloja. 

Aloittaisin kiertämällä naapuri yrityksiä ja tutustumassa heihin. Pyytäisin heiltä palveluksia, liittyen omaan liiketoimintaani. Voisin esimerkiksi tarjota kahvilippujani (jos itselläni olisi kahvila) heidän jaettavaksi asiakkailleen tai tarjota kengänkorjauspalveluja kenkäliikkeelle (jos olisin suutari).  

Jos he epäilisivät tällaisen yhteistyön hyötyjä, keroisin heille kuinka lisäpalvelut toisivat lisäarvoa asiakkaille. Esimerkiksi kampaamokäynnin jälkeen, asiakkaalle voisi olla miellyttävää käydä hakemassa kuppi lämmintä, kofeiinipitoista juomaa. 

Muutenkin kuin yhteistyömielessä, olisi tärkeä pitää naapuriyrityksien kanssa suhteet hyvinä. Käy vaikka lounaalla naapuriyrittäjien kanssa. En ymmärrä miksi suomalaisina haluaisimme pärjätä yksin. Ikinä ei tiedä milloin tarvitset auttavaa kättä, silloin olisi hyvä olla jo suhde naapuriyritykseen. 

Näin minä tekisin, jos haluaisin rakentaa miellyttävän naapuriverkoston viereisistä yrittäjistä. 

Tarjoa maistiaista 

Näin minä tekisin, jos haluaisin toimia Instagram markkinoinnin toteuttajana ja kalenterissa olisi tilaa vielä uusille postauksille. 

Aluksi etsisin yrityksiä, joiden kohderyhmä on ikäluokaltaan jotain 16–25. Näistä valitsisin yritykset, jotka eivät ole Instagramissa tai aktiivisuus siellä on heikkoa.  

Lähtisin tarjoamaan heille Instagramin ylläpitämistä sekä yrityksen markkinointia kyseisellä alustalla. Tarjotessamme palveluamme, lähettäisin opastuksen esimerkiksi säännölliseen sisällöntuotantoon (minkälaisia ja miten ottaa kuvia, kuinka usein ja milloin postata). Lisäksi tarjoaisin jotain työkalua avustamaan prosessissa.  

Kuitenkin kaiken tämän ilmaisen avun perään laittaisin yhteystiedot sekä nappulan omille nettisivuille, missä asiaan voisi perehtyä tarkemmin. Call to action lauseena voisi olla jotakin seuraavaa: ”Toivottavasti näistä vinkeistä on hyötyä! Jos kuitenkin tarvitsette vielä apua ja haluaisitte lisätä myyntiä Instagramin avulla, olemme täällä teitä varten!” 

Näin minä tekisin, jos haluaisin tehdä lisää Instagram markkinointia yrityksille. 

Vanhassa vara parempi 

Näin minä tekisin, jos uusien asiakkaiden hankkiminen vaikuttaisi työläältä operaatiolta ja vanhoja asiakkaita olisi pölyttymässä takaraivossa. 

Aluksi keräisin listan vanhoista asiakkaista ja keräisin tiimin soittoavukseni. Rakentaisimme yhdessä soittostrategian, minkä suoranaisena tavoitteena ei ole myydä mitään, vaan ystävällisesti kysellä asiakkaan kuulumisia. Entisestä yhteistyön onnistumisesta ja hyödyistä voisi kysellä, siinä mielessä, että voisiko apua tarvita edelleen. 

Lisäksi ottaisin tämän tavakseni. Soittaisin tietyin väliajoin yrityksille, joille olen joskus tarjonnut apuani. Tämä parantaisi asiakkaiden muistia yrityksemme osalta. Kun avun tarve tuleekin, asiakas muistaa, ketkä ovat apua tasaisin väliajoin tarjonneet. 

Näin minä tekisin, jos haluaisin pitää hyviä asiakassuhteita yllä.  

You May Also Like…

Sosiaalinen myynti

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan kasvua somessa. Kirjan lukemisen tarkoituksena olisi ymmärtää niin konkreettisen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti