Tuloksen tuplaus kirja

Kirjoittaja: Karim Oussihl

25 helmikuun, 2022

Lähdeteos: Tuloksen tuplaus kirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jukka Lahti, Pasi Rautio

Teoriapisteet: 2

Luin tämän kirjan koska meidän tiimin Onni suositteli ja lainasi samalta istumalta. Tykkäsin, tämä teos oli käytännönläheinen ja helppo lukuinen. Koitin tätä kirjaa lukiessa miettiä voisiko tästä löytyviä markkinointi tempauksia hyödyntää omissa projekteissa joten oli kiva vihdoinkin lukea kirjaa projekti näkökulmasta. Minua ei ole ikinä kummemmin kiinnostanut markkinointi, mutta kun on huomannut kuinka elintärkeää se on projektien tuottavuuden saamiseksi niin siihen on syttynyt kiinnostusta. Ja tätä kirjaa lukiessani huomasin, että minuahan kiinnostaa nykyään markkinointi. En ehkä saanut yllinkyllin markkinointi kikkoja mitä pääsen heti hyödyntämään, mutta huomasin, että haluan koko ajan ahmia uuden sivun jos sieltä löytyisi jotain mitä voisin päästä toteuttamaan projekteissamme. 

Teema mikä kirjassa toistui todella usein oli asiakasrekisterit. Niitä painotettiin todella monessa kohdassa. En ole asiakasrekistereistä ollut mieltä juuta enkä jaata, mutta onhan kattava asiakasrekisteri oikein oiva työkalu. Toivottavasti meidänkin tiimi ottaa hubspotista parempaa koppia lähiaikoina. Ja meidän SimpleGains projektissa täytyy koittaa päästä hyödyntämään kuntosalien asiakasrekistereitä. Tätä kirjaa lukiessani muistin, että yhteistyökumppanimme Viikox oli aloittanut kuntosalien asiakasrekistereistä etsimään asiakkaita ja oli sillä saanut homman pyörimään. 

Jossain kappaleessa puhuttiin vähän lisämyynnistä en itse kappaleesta saanut mitään irti, mutta lisämyynnin miettimisestä lähti yksi ajatus kela. Me juuri avattiin Dome ja minulle sanottiin, että muista myös mainita asiakkaalle siitä minttukaakaosta. Ensi reaktioni päässä oli, että onkohan tämä vähän tyrkyttämistä, että siitä en tykkää ja varsinkaa tyrkyttää alkoholia. Pakko sanoa, että kun siitä mainittiin kyllä aika usein asiakas jäi miettimään ottaisiko ja monesti joku ottikin sen minttukaakaon joka ilman lisämyyntiä olisi varmaan jäänyt vain perus kaakaoksi. 

Yksi freesi ajatus mitä en muistaakseni ole nähnyt missään oli lounasravintoloille leimakortti. Vähän kuin kuntosaleilla ostaisi kerta kortin niin saa käyntikerran edullisemmin. Näitähän voisi myydä vaikka lähi yrityksille bulkkinakin. Yleensä työpaikoilla jos käydään lounaalla ne on yleensä samat mestat lähistöltä. 

Kirjassa kerrotaan tarina miten yhdysvaltalais yritys oli lisännyt kuussa myyntiä 15 miljoonalla ja vuodessa 300 miljoonalla. He olivat poistaneet verkkokaupastaan pakollisen rekisteröitymisen, vähän varmaan mietityttää jälkikäteen paljon tulosta olisi tehty jos sitä ei olisi ikinä ollutkaan. Tämä herätti ja toivottavasti pysyy mielessä, jotta koitan miettiä ettei projekteissa tule asiakkaille minkäänlaisia ostamisen esteitä. 

Minua herätteli myös ajatus, että miten saada asiakkaat tuomaan sinulle lisää asiakkaita. Se vaati tietenkin, että tuotteesi tai palvelu on hyvä jotta sitä halutaan suositella. Itse ainakin näen, että ihmiset tykkäävät suositella tuttavilleen tai ainakin kertovat, jos ovat kuluttaneet jotain tuotetta tai palvelua josta ovat nauttineet. Oli se sitten edullinen tai laadukas, ihmiset tykkäväät käyttää aina tilaisuudet hyväkseen missä pääsevät kertomaan muille kuinka ovat edelläkävijöitä ja, että heiltä saa hyviä vinkkejä joita kannattaa kuunnella. Tietenkin asiaa parantaa ja tehostaa se, että asiakkaalle on porkkana vaikkapa alennus itselleen jokaisesta suositelusta tai jokaisesta tuotettasi tai palvelua ostaneesta uudesta asiakkaasta. Itse ainakin aina kerron ystävilleni jos olen käynyt jossain hyvässä ravintolassa ja jos saisin jonkun porkkanan, että ystävänikin kävisivät siellä veisin heidät sinne itse syömään aika nopeasti. 

Muita asioita jotka kirjassa nostivat ajatusten juoksua oli ´´seksi myy´´ myytti. Siinä näytettiin tutkimus jonka mukaan mainokset jossa on paljasta pintaa laittaa kuluttajan huomion keskittymään enemmän tähän pintaan eikä brändiin ja sen takia niiden mainosten jääminen mieleen oli alhaisempaa kuin muissa mainoksissa. Käy järkeen nyt kun sitä maalaisjärjellä ajattelee. Asia ei ole ehkä myöskään näin mustavlkoinen voi olla vaikka, että kauneus myy tai jotain siihen suuntaan, mutta mielestäni silti hyvä tutkimus. 

Toinen asia jota pohdin oli tämä puppy dog-close, eli asiakas saa tuotteen kotiin vaikka esimerkiksi viikon palautus oikeudella. Tätähän tehdään nykyään paljon, ainakin olen kuullut joiltain tutuiltani kuinka he ´´kierrättävät´´ vaatteita. Mutta anyway, että saa tuotteen palautusoikeudella kertoo mielestäni myyjän luottavan omaan tuotteeseensa joka lisää tuotteen uskottavuutta. 

Viimeisenä muistiinpanoissani on internetin hyödyntäminen. Sekin oli toistuva teema tässä kirjassa. Tottakai internet on elintärkeä markkinointikanava varsinkin pienyrittäjille joilla ei ole samanlaista budjettia markkinointiin kun isoilla lafkoilla. Senkin takia internet on ihan täynnä mainontaa joten on todella tärkeä löytää sieltä omat kohde asiakkaat ja erottua isolla eellä. 

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti