Tuloksen tuplaaminen

Kirjoittaja: Moona Lymi

29 maaliskuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Sain tuloksen tuplaus kirjan äidiltäni, kun hän kuuli minun tarvitsevani markkinointiin liittyviä kirjoja. Aluksi olin hyvin skeptinen kirjasta. Avasin sisällysluettelon, enkä löytänyt kirjasta yhtäkään suoraa itseäni kiinnostavaa alaa. Lähdin kuitenkin lukemaan kirjaa, sillä sen kirjoitustyyli vaikutti mielestäni hauskalta. Don´t judge a book by its cover.

 

Kirja osoittautui hyvin mielenkiintoiseksi. Jokainen eri alan yritykseen liittyvä markkinointitaktiikka oli hyvin sovellettavissa myös muihin aloihin. Kirja sai myös ajatukseni lentämään ja viemään ideoita pidemmälle. Pidin siitä, että jokaisen markkinointitaktiikan jälkeen kirjoittajat perehtyvät vielä paremmin tähän taktiikkaan yleisellä tasolla. Joissain kohdissa he jopa antavat esimerkkejä hyvin menneistä markkinointitempauksista menneisyydessä. Oli hyvin silmiä avaavaa huomata kuinka pienestä ideasta voi syntyä vaikka mitä. Tämäkin kirja muistuttaa siitä, että yrittäjyydessä pitää ottaa riskejä ja erottautua.

 

Kaksi sääntöä lukijalle

 

Kirjan alussa olevat ”kaksi sääntöä lukijalle” auttoivat saamaan kirjasta paljon irti. Ensimmäisessä säännössä painotettiin juuri sitä ajatustapaa ”Miten voisin soveltaa tätä omassa bisneksessäni”.  Tämä sääntö auttaa lukijoita ajattelemaan kirjan sisältämiä markkinointitaktiikoita laajemmin.

 

Toisessa säännössä puhutaan kopioimisesta. Kun tekijän oikeuksia ei rikota, ei toisten ideoiden käyttäminen ja soveltaminen omassa liiketoiminnassa ole rikos tai väärin. Jos ajattelee, ettei asioita voi tehdä, kun toinen on jo tehnyt tai ei kirjassa olevia ideoita kannata tehdä, koska monet muut jo varmasti tekevät, jää sinulta monia hyviä asioita sivusuun. En itse erityisesti kannata toisten ideoiden ottamista, mutta ymmärrän tämän pointin. Jos toisella on hyvä idea, joka soveltuu myös sinun asiaasi, eikä kukaan saa siitä haittaa, miksi et toteuttaisi sitä myös itse. Elämme jo niin kehittyneessä maailmassa, että on hyvin vaikeaa (jollei mahdotonta) keksiä jotain täysin uutta ja ennennäkemätöntä. On kuitenkin mielestäni kohteliasta antaa osoitus idean alkuperäiselle keksijälle, jos idea on suora kopio. Tiimiakatemiassa uuden synnyttäminen on meille arkipäivää. Tuetaan siinä toisiamme ja otetaan hyvistä ideoista kaikki irti.

 

Jos olisin lastentapahtuman markkinointitiimissä, tekisin näin…

 

Jo ensimmäinen markkinointitaktiikka kirjassa sivulla 16, herätti minulle idean omaan tekemiseen. Tämä markkinointitaktiikka oli otsikoitu ” Jos olisin aikuiskoulutusopiston ohjaaja, tekisin näin…”. Tässä kehotettiin aikuiskoulutus ohjaajaa etsimään muutama erilainen opiskelija ja pyytää heitä kuvaamaan dokumentin. Näissä dokumenteissa seurattaisiin eri elämäntilanteissa olevien opiskelijoiden elämää ja elämän sopeuttamista opiskeluun. Nämä dokumentit julkaistaisiin opiston omilla nettisivuilla. Dokumenttia tarjottaisiin myös Ylen kanaville ja muille medioille.

 

Vaikka oma tämänhetkinen markkinointi-ideoiden tarve on kaukana aikuiskoulutus ohjaajan työstä, sai dokumentti ajatukseni heräämään. Valmistelemme tiimimme kanssa erilaisia markkinointi-ideoita, joilla lähdetään mainostamaan kesällä tapahtuvaa viikon mittaista lastentapahtumaa. Ehkä voisimme tehdä dokumentti tyylisen mainosvideon, jossa haastateltaisi erilaisia lapsia tapahtuman paikkakunnalla. Muistan itse monta hauskaa uutispätkää ja mainosvideoita, joissa on haastateltu lapsia. Koska lapset puhuvat suoraan ja juuri sen mitä päähän juolahtaa, jäävät nämä videot usein mieleen. Mieleen jäävä mainos on hyvä mainos.

 

Lupaa paljon, toimita enemmän

 

Teemme usein ostosvalintoja yrityksen maineen perusteella. Kun käymme kaupassa, nettisivuilla tai soitamme asiakaspalveluun, arvioimme yritystä ja sen palvelua. Joko tulemme takaisin tai emme. Erittäin huonosta mielikuvasta on vaikea päästä eroon. Ihmiset puhuvat ja kun heille on muodostunut mielipide, on heidän vaikea myöntää olevansa väärässä. Tämä kuitenkin toimii myös toisinpäin. Jos muistat kerran käyneesi paikassa, jossa asiakaspalvelu oli mahtavaa, sen muistaa pitkään. Pienen yrityksen on vaikea luoda hyvää mainetta markkinoinnilla. Silloin on paras keskittyä hyvään palveluun ja laatuun. Paras tapa rakentaa hyvää mainetta on siis luvata paljon ja toimittaa vielä enemmän.

 

On ollut mukava perustaa yritys Tiimiakatemian alle. Projektitoimisto Sawake on niin tuore yritys, ettei meillä ole valmiiksi mainetta, jolla ratsastaa. Tiimiakatemia on kuitenkin hyvin tunnettu konsepti ja Tiimiakatemialla tai sen kanssa yhteistyössä joskus työskennelleitä ihmisiä on jo paljon. Tiimiakatemia on siis antanut hyvän alustan yrityksemme maineelle. Nyt on kuitenkin aika ruveta luomaan Sawaken omaa mainetta. Lupaa paljon, toimita enemmän on juuri se ajatus, jonka avulla lähdemme tätä mainetta rakentamaan.

 

Sisäpiirin salaisuudet

 

Toinen idea joka kirjasta jäi vahvasti mieleeni, oli kutsuvierasillat. Sisäpiiriin pääseminen on aina kiehtonut ihmisiä. Mitä jos tästä sisäpiiriin pääsyn kaipuusta tehtäisiin tuote? Kirjassa puhutaan yrityksen kutsuvierastilaisuuksista, johon kutsuttaisiin henkilökohtaisesti yrityksen asiakkaita. Muodostamalla tällaisen sisäpiirin tapahtuman (josta kuitenkin puhutaan julkisesti), saadaan kasvatettua yrityksen asiakaskuntaa ja näin lisättyä myyntiä.

 

Mieleeni tuli idea naisteniltapaketista. Meillä olisi erilaisia yritykselle tarkoitettuja yksityistilaisuus paketteja, joiden avulla toisimme yrityksille lisää näkyvyyttä. Naisteniltapaketti voisi olla helppo toteuttaa. Kirjassa puhuttiin punaisesta matosta liikkeen eteen ja mahdollisuudesta päästä kokeilemaan julkaisemattomia vaatekappaleita. Tästähän saisi yhden mahtavan yksityistilaisuus paketin. Yrityksen täytyisi vain kerto meille mitä tilaisuudelta haluavat ja mitä toivovat sen heille tuovan ja me järjestämme. Hoitaisimme kaikki yksityiskohdat, portsarit ovelle, tarjottavan vieraille ja markkinoinnin. Lisäisimme kahdeksi viikoksi tilaisuuden jälkeen koodin ”naistenilta”, jolla saisi kassalla alennusta 20% ostetuista tuotteista. Tämä ei olisi tarkoitettu vain naisteniltaan osallistuneille, vaan kaikille naistenillasta kuulleille. Näin saisimme seurattua naistenillan vaikutusta markkinoinnissa. Voisimme koodia käyttäneiden joukosta valita seuraavan kutsuvierastilaisuuden vieraat. Tämä varmasti vahvistaisi yrityksen suhdetta asiakkaisiin ja tekisi asiakkaille vuorollaan hyvin huomioidun olon.

 

 

 

Kaiken kaikkiaan kirja oli mielestäni hyvin mielenkiintoinen. Minulla ei ole ikinä ollut ideointipuolella mitään ongelmaa ja tarvitsenkin joskus jonkun palauttamaan minut maanpinnalle ideoiden lentäessä. Kirjan avulla kuitenkin huomasin sen, että joskus yksinkertaisetkin ideat ovat hyvin tehokkaita. Pääasia on, että asiakkaalle tulee hyvä kuva yrityksestä ja haluaa ostaa palveluja myös uudestaan. Jokainen yritys haluaa erottua joukosta ja tässä kirjassa on siihen monta hyvää ideaa.

 

 

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti