Sanojen supervoima

Kirjoittaja: Minka Paananen

27 maaliskuun, 2020

Lähdeteos: Sanojen supervoima

Lähdeteoksen kirjoittaja: Martti Vaalahti

Teoriapisteet: 2

”Maailman surullisimmat sanat ovat sanoja, jotka jäivät sanomatta.” Näin sanoo Martti Vaalahti kirjassaan Sanojen supervoima. Huonosti valitut sanat saattavat kaduttaa, mutta niistä seuranneesta häpeästä, tai muusta negatiivisesta tunteesta pääsee aina yli melko nopeasti tapahtuneen jälkeen. Kuitenkin asia, joka jäi sanomatta rakkaalle isoäidille tai argumentti, jonka tajuaa vasta riitatilanteen jälkeen, jäävät vaivaamaan pitkäksikin aikaa. Aioinkin toden teolla parantaa itseäni tässä asiassa. Siksi soitinkin kirjan luettuani isoäidilleni ja kysyin hänen kuulumisiaan. Puhelun päätteeksi kerroin, kuinka rakas hän on minulle. Kummallakin nousi kyyneleet silmiin, kun oli aika sanoa hei. Minulle tärkeimpiä sanoja ovat ne, jotka lausun läheisimmilleni, mutta yhtälailla minun tulee hyödyntää tätä oppia myös työelämässä.

Onko olemassa hyviä ja huonoja sanoja?

Vaarallisin kaikista sanoista on ”ei”. Jotta keskustelusta ei jäisi negatiivista kuvaa, jokaista negatiivista sanaa kohden pitäisi sanoa kolmesta viiteen positiivista. Olen huomannut ei-sanan vaarallisuuden omassa elämässäni silloin, kun olenkin yllättänyt itseni sanomalla hulluun ideaan kyllä. Tällöin olen aina jälkeenpäin pohtinut, kuinka paljon katuisin nyt, jos en olisi lähtenyt mukaan ideaan. En siis edes tiedä, mitä kaikkea olenkaan menettänyt sanomalla ”ei”. Jos minun ehdotukseeni vastataan kieltävästi, sen taustalla voi olla monia eri asioita. Aina ei kannata tyytyä pelkkään ei-vastaukseen, vaan pitäisi kysyä, ”Miksi ei?”. Tällöin pystyn mahdollisesti vielä vaikuttamaan asiaan. Toisaalta, on ehdottoman tärkeää osata sanoa ”ei” silloin, kun tilanne sen vaatii. Muita vaarallisia sanoja ovat esimerkiksi, täytyä, pakko, jos, epäilen, ehkä, aina ja mutta. Niillä ei koskaan tulisi aloittaa lausetta. Myös sanat, jotka ilmaisevat epävarmuutta, voivat olla huonoja. Jos haluaa vakuuttaa muut asiastaan, tulee silloin ensin itse uskoa siihen. Luota itseesi, niin muutkin luottavat sinuun. Älä tällöin käytä esimerkiksi sanoja kuten, yritän, kokeillaan ja arvelen.

Itseeni kolahtivat erityisesti seuraavat pointit

Pysy tyynenä, niin saat asiasi vakuuttavasti esille.
Menetän malttini liian helposti, jos joku ei ymmärrä kantaani, tai ei myönny siihen. Näin käy nimenomaan asioissa, jotka koen tärkeäksi itselleni. Haluaisin, että asiat sujuvat, juuri niin kuin olen ne ajatellut, sillä koen aina oman kantani parhaaksi mahdolliseksi. Tietysti tajuan myös, että on parempiakin tapoja toimia, mutta ennen sitä olen menettänyt malttini jo monta kertaa. Tuoreimpana esimerkkinä toimii tiimimme keskustelu raha-asioiden hoitamisesta. Minun näkemykseni rahojen käytöstä on joissain asioissa niin päinvastainen kuin toisen tiimiläiseni, että ärsyynnyin niin paljon, etten edes osannut sanoa enää mitään järkevää enkä ainakaan kyennyt miettimää, kuinka voisin tulla mielipiteestäni huolimatta hieman vastaan asian suhteen. Olen koittanut hillitä ulosantiani tällaisissa tilanteissa niin, että kirjoitan päässäni pyörivät ajatukset ylös, mutta en sano niitä. Odotan pari tuntia tai pari päivää, niin että asia on neutralisoitunut mielessäni, ennen kuin sanon ylös kirjoittamani asiat. Tällöin moni asia listasta jääkin sanomatta, kun olen rauhallinen. Sammakot jäävät paperille.

Älä puhu pahaa.
Tätä teen huomaamattani. Jos ärsyynnyn jostain, eli aika usein, en halua purkaa ärsytystäni suoraan sen kohteelle, vaan jauhan asiasta muille. Minun tulee vain koittaa hillitä itseni ja sanoa asiat suoraan, ilman välikäsiä. Voin käsitellä asiaa sen pari päivää, minkä tarvitsen, mutta en saisi sinä aikana purkaa ärsyyntymistäni muihin ja näin puhua jostain selän takana. Puheeni ovat kuitenkin aiheellisia, niiden ulosantia vain pitää yrittää hillitä.

Tunneside myy

Myy asioita, jotka kestävät, sillä ihmiset eivät kerää tavaroita, vaan tunteita. Myytävän palvelun tai tuotteen ympärille on koottava tarina, mikä herättää ihmisissä tunteita, mikä taas herättää halun ostaa. Kysymyssanoja, joiden ympärille tarinaa voi rakentaa, ovat esimerkiksi seuraavat. Mistä, milloin, miten, miksi, kuka, ja kenelle. Olemme suunnittelemassa ensi kesäksi kahvilaprojektia, mikä on todella hyvä mahdollisuus keksiä ihana tarina brändin tueksi. Se onkin oikeastaan seuraava askel konseptin luomisessa, nyt kun olemme saaneet muut ”perusasiat” hyvälle mallille. Tarina on kuitenkin loppupeleissä kaiken pohja. Asiakkaat voivat ostaa kolmioleivän take awayna mistä tahansa, mutta miten saamme heidät valitsemaan juuri meidän toastit?

You May Also Like…

Google Digital Garage

Google digital garagessa oli paljon asioita, jotka olivat tuttuja mutta sain siitä myös paljon käytäntöön vietäviä...

Viherpesuopas

                                          Ai mitäkö on viherpesu? Viherpesun määritelmä perustuu  siihen, että...

0 kommenttia

Lähetä kommentti