Tiimiäly

Kirjoittaja: Veeti Leppänen

20 huhtikuun, 2023

Lähdeteos: Tiimiäly

Lähdeteoksen kirjoittaja: Ilona Hiila – Maaretta Tukiainen – Ida Hakola

Teoriapisteet: 2

Viime aikoina olen lukenut paljon muiden suosittelemia tai muuten vain akatemian tasolla tunnettuja kirjoja. Tämä kirja itselle ei kumminkaan ollut millään tavalla ennestään tuttu, enkä ollut kuullut kenenkään ainakaan tiimistämme lukeneen kyseistä teosta. Saimme ennakkotehtäväksi lukea tiimi aiheisen, joka valmistaisi meitä tuleviin kirja treeneihin aiheena tiimi. Kirja valikoitui lukuun yksinkertaisesti kirjalistan tiimikirjoja selailemalla ja otsikolla oli tällä kertaa puoleensa vetävä merkitys. Tiimiäly kuulosti heti ensikuulemalta oikealta kirjalta minulle ja ajattelin, että se auttaisi minua varmasti ymmärtämään tiimimme välillä vaikeaa ajattelu maailmaa. Myös ensimmäinen kirja pitkään aikaan, jonka luin, enkä kuunnellut.

Jokaisella yksilöllä on vastuu toimia yhteisen tavoitteen saavuttamiseksi. Kirjassa tämä nostettiin monessa kohtaan esille. Tämä on todella tärkeä asia, mutta esimerkiksi Elementiassa todella haasteellinen kohta. Ainoa yhteinen tavoite mikä tiimiltämme löytyy tai on tuotu enemmän esille, on liikevaihtotavoite, joka on määrältään 200 000 €. Ymmärtääkseni johtoryhmä yritti saada luotua alkuvuodesta toimintamallia, joka auttaisi meitä pääsemään tavoitteeseen, mutta sellaista ei ikinä saatu aikaan. Syynä taisi olla, että se on todella haastavaa luoda yhteistä toimintamallia, kun kaikki tekevät omia juttujaan ja kaikilla on omat tavoitteet ja tottahan tuo on.

Kirjassa tuotiin esille todella hyvä esimerkki, joka ainakin itseä vähän herätteli. Operaattori on palveluntarjoaja, jota ei muisteta silloin, kun kaikki toimii. Mutta heti kun yhteyksissä ilmenee ongelma, mitataan operaattorin laatu sillä, millaista asiakaspalvelua asiakas saa. Tunnistettuaan tämän kilpailukykyynsä vaikuttavan asian Telia päätti lähteä kehittämään palveluaan asiakaspalautteen perusteella. Palautetta läpi käytäessä selvisi, että asiakkaiden tarpeet olivat täsmällisiä ja edellyttivät nopeaa toimintaa. Niihin vastatakseen Telian oli annettava enemmän toimivaltaa asiakaspalvelun työntekijöille. Tämän mahdollistamiseksi myös johtamista tuli uudistaa. Näiden havaintojen pohjalta yksi asiakaspalveluyksikön tiimi lähti pilotoimaan itseohjautuvaa työskentelymallia. Tämä tarkoitti sitä, ettei tiimin työtä enää johtanut esimies, vaan tiimi itse vastasi yhdessä työn etenemisestä. Tulokset olivat vakuuttavia. Sekä asiakkaat että henkilöstö pitivät uudistuksesta. Tämän perusteella Telia luopui kokonaan asiakaspalvelutiimien esimiehistä. Asiakkaat olivat muutokseen tyytyväisiä. Muutoksella oli myös merkittävä vaikutus henkilöstön työtyytyväisyyteen ja työhyvinvointiin.

Uskon, että lähes kaikki pystyvät yhtymään yläpuolella mainittuun tilanteeseen. Tilannetta voi verrata myös tiimityöskentelyyn. Usein kun tiimillä on tasaisen vahvaa suorittamista, siitä mitään mainintaa ei mistään suunnasta tule, vaan odotetaan, että jos saataisiin aikaan jotain suurenmoista niin sitten voisi kehun tai kaksi antaa. Lisäksi heti, jos jotkut asiat menevät huonosti siitä varmasti löytyy kommentoitavaa, eikä osata arvostaa niitä hetkiä, kun kaikki on ”ihan hyvin”.

Kirjassa tuotiin esille Scrum-metodi. Scrum-metodissa iso projekti pilkotaan pienempiin osiin eli sprintteihin, jotka kestävät 2–4 viikkoa. Sprinttien aikana sekä suunnitellaan että tehdään loppuun asti pieni osa kokonaisprojektista. Tiimi sitoutuu tekemään kaikkensa, jotta sprinttiin valitut tavoitteet saavutetaan. Kirjapisteet ja asiakaskäynnit voisi mielestäni sanoa, että melkein toimivat tällä Scrum-metodilla. Metodia voisi varmasti hyödyntää jossain tiimin yhteisessä isommassa projektissa, tosin sellaista ei tällä hetkellä ole, mutta tulevaisuutta ajatellen.

Kuten kirjassa mainittiin, digitalisoituvassa maailmassa tiimiälytaitojen merkitys korostuu ja itsetuntemuksen, yhteisen suunnan ja ilmapiirin rooli vahvistuu. Tulevaisuuden työelämä ei ole hyökyaalto, vaan kokonaan uusi manner, josta voimme löytää tuntemattomia, mielenkiintoisia alueita. ”Tiimiälytaidot ovat kuin vene, jonka avulla voimme purjehtia tuolle mahdollisuuksien mantereelle yhdessä muiden kanssa”. Kirjan alusta tuttu hanhi vertaus oli myös mielestäni todella inspiroiva: ”Myös tulevina vuosina hanhet muuttavat kaksi kertaa vuodessa. Ne eivät tiedä, mitä niillä on edessään, kun tulevaisuudessa ilmasto lämpenee, tuulet kääntyvät erilaisiksi ja merivirrat vaihtavat suuntaa. Yksi asia kuitenkin on varmaa. Niin kauan kuin ne lentävät parvissa, niillä on mahdollisuus päästä perille. Onhan niillä hallussaan menestyksen perimmäinen salaisuus: tiimiäly”.

Kirja oli yllättävän hyvä kirjaksi, mistä en ikinä ollut kuullut tai mitä kukaan ei ikinä ollut enempää suositellut. Suosittelen todellakin kirjaa kaikille tiimiläisilleni, jotka eivät sitä vielä näihin treeneihin lukeneet ja miksei kaikille muillekin tiimityöstä kiinnostuneille!

You May Also Like…

21 oppituntia maailmantilasta

Minulla on ollut tämä kirja koko Tiimiakatemian ajan lukulistalla, mutta en vain ole saanut sitä luettua mihinkään...

5 vinkkiä kirjoittajalle

Copywriting on taito, joka vaatii sekä luovuutta, että strategista ajattelua. Hyvä copywriting ei vain viihdytä tai...

Tylsyyden ylistys

Tylsyyden ylistys, mitä on tylsyys ja, miltä se tuntuu? Jokaisen ihmisen kohdalla käsitteelle tylsyys löytyy erilaisia...

0 kommenttia

Lähetä kommentti