Exit 1. – 15 inspiroivaa tositarinaa

Kirjoittaja: Veeti Leppänen

20 huhtikuun, 2023

Lähdeteos: Exit : 15 inspiroivaa tositarinaa

Lähdeteoksen kirjoittaja: Anssi Kiviranta, Matias Mäenpää

Teoriapisteet: 2

Exit on kirja, joka on kiinnostanut aiheensa takia itseäni noin vuoden ajan eli niin kauan, kun olen tiedostanut tällaisen kirjan olemassaolon. Kirjaa ei aikaisemmin ollut vain löytynyt omistamistani äänikirjapalveluista, mutta onneksi siihen tuli muutos. Kirja on jakanut akatemialla aika paljon mielipiteitä. Monet pitivät kirjan tarinoita pintapuolisina tai eivät kokeneet saavansa mitään konkreettista oppia kirjasta. Toisille kirjasta on antanut todella paljon inspiraatiota siihen omaan tekemiseen tai projektiin missä haluaa onnistua. Exit ainakin itselle herättää heti mielikuvan todella suuresta rahallisesta riippumattomuudesta ja jostain syystä kuvittelen sen oikeuttavan henkilön jonkun tyyliselle ansaitulle ”varhaiseläkkeelle”.

Omalla kohdallani tiesin, että Exit 1 kirja ei varmasti ole itselle yhtä mielenkiintoinen, kuin mitä Exit 2 voisi olla. Saattaa kuulostaa oudolle, mutta syy on yksinkertaisesti läpikäytävissä yrityksissä. Exit 2 kirjassa käsiteltävät Rovio, Nettiauto ja Wolt herättävät itsessä jo enemmän mielenkiintoa, kuin mitä Exit 1 kirja pystyy tarjoamaan yrityksillään. Minkä takia en sitten heti lukenut vain Exit 2 kirjaa? Halusin ensin tutustua siihen, millaista kertomistyyliä kirjoissa käytetään ja tuntui kumminkin lopuksi typerältä, että olisin ohittanut ensimmäisen osan ja hypännyt suoraan toiseen.

Parhaiten itselle mieleenpainuva tarina oli Telkku.com. Ville Tapio kertoi, että yksi Telkku.comin menestyksen salaisuuksista oli kyky sopeutua muuttuvaan markkinatilanteeseen. Perustus vuonna 2004 ohjelma oppaita oli olemassa vain printti muodossa, mutta vuonna 2007 yhtiöiden omat ohjelmaoppaat alkoivat yleistyä ja uhkasivat kilpailla Telkku.comin kanssa. Tilanne alkoi olla haastava, mutta Tapio ja hänen tiiminsä päättivät käyttää tilaisuutta hyväkseen ja kehittää Telkku.comia edelleen. He keskittyivät parantamaan palvelun käytettävyyttä ja lisäämään siihen sosiaalisen median elementtejä. Tämä osoittautui onnistuneeksi strategiaksi ja käyttäjämäärät kasvoivat edelleen, sekä yhtiö onnistui kilpailemaan menestyksekkäästi muiden ohjelmaoppaiden kanssa. Tässä mielestäni hyödynnettiin parhaimmalla tavalla muutoskykyisyyttä. Lähtökohtaisesti kaikki yritykset, jotka ovat muutoskyvykkäitä pärjäävät tasaisemmin vuosien varrella, koska yllätyksiä tulee aina ja muutoskyvykkäät yritykset pystyvät hyödyntämään näitä ensimmäisenä. Hyvänä esimerkkinä toimii korona aika ja yritykset, jotka nopeasti siirsivät toimintansa mahdollisuuksien mukaan etätyöhön, jolloin usein vältyttiin suurimmilta tehollisilta tappioilta. Tiiminä koen, että Elementia on suhteellisen muutoskykyinen. Pystymme tarpeen mukaan keskittämään tekemistä niihin osa-alueisiin, jossa sitä vaaditaan tilanteen pakottaessa. Esimerkkinä tästä on meidän viime syksymme, jossa jouduimme tilanteen eteen, jonka seurauksena joko keskittäisimme työmme Lc rahan keräämiseen hetkellisesti tai emme lähtisi Lc:lle. Suurin osa tähän tilanteeseen pystyi muuntautumaan ja saimme reissun lopulta tehtyä.

Omasta mielestä mitään rakettitiedettähän tässä Telkku.comissa ei keksitty, vaan yksinkertaisesti yhdistettiin kaikkien tv-kanavien ilmoittamat ohjelmat yhdelle sivulle, joka loi helpotuksen monien suomalaisten elämään ja siitähän menestyneissä keksinnöissä on yleensä kyse. Itse rehellisesti sanottuna olin tiedoton koko yrityksen olemassaolosta, koska en yksinkertaisesti ollut kuullut Telkku.com sivustosta ikinä. Voi tosin olla, että yksinkertaisesti olen liian nuori muistaakseni sivustoa, mutta onhan tuo näköjään vieläkin pystyssä, eikä ole vastaan tullut.

Pienenä katsoin todella paljon Suomen ja muiden maiden Leijonan Luola ohjelmaa, josta myös kirjan Jungle Juice bar sai alkunsa. Kyseisen ohjelman takia olen jo yli 10-vuotta tiedostanut juuri sen, että hyvään liikeidea riittää yksinkertaisesti se fakta, että se tuo helpotusta edes pienessä määrin ihmisen jokapäiväiseen arkeen. Pohjautuvathan lähes kaikki Leijonan Luola ideat tähän asiaan. Monesti kun kohtaan päivittäisessä elämässä jonkun asian mikä itseä häiritsee alankin miettimään, että miten tämän voisi tehdä paremmin tai tehokkaammin, mutta vielä ei ole päästy työstämään omaa exit plääniä :).

Kirjassa kun kerrottiin yrittäjistä, tietenkin puhuttiin paljon vaikeista ajoista ja periksiantamattomuudesta jne, mutta koen sen olevan niin perustietoa yrittäjistä, ettei niistä ollut enempää reflektoitavaa. Tykkäsin kuitenkin kertojan tyylistä koostaa aina yhden tarina osuuden päätyttyä tiivistelmä tyylillä henkilö, yritys, exit vuosi ja ostaja. Yksi miinus siitä, kun ei kerrottu tarkempia tietoja millaisista summista puhuttiin. Kirjaa suosittelen joka tapauksessa kaikille, joita exit tarinat kiinnostavat ja jos edes joku kirjan yrityksistä on lähellä sydäntä.

You May Also Like…

Sinisen meren strategia

Valitsin tämän kirjan reflektoitavaksi seuraavana, sillä se on ollut paljon keskusteluissa Tiimiakatemialla. Sinisen...

21 oppituntia maailman tilasta

Vengan 21 oppituntia maailman tilasta treeneissä, minulle muodostui monia kysymyksiä ja huomasin tiedonpuutteen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti