Tiedätkö nämä somesta?

Kirjoittaja: Johanna Leskelä

28 marraskuun, 2022

Lähdeteos: Somemarkkinoinnin työkirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Salla Virtanen

Teoriapisteet: 2

                                      

Somemarkkinoinnin työkirjan tavoitteena on auttaa sosiaalisen median markkinoinnissa niitä henkilöitä, joille sosiaalinen media on vieras juttu. Nykypäivänä yritysten näkyminen sosiaalisessa mediassa on välttämätöntä, minkä vuoksi olisi tärkeää, että joku yrityksen organisaatiosta osaisi yrityksen some-kanavia päivittää.  Kirjan lukemisen jälkeen tulisi sinun osata tiedostaa, kuinka tehdä tuottavaa ja onnistunutta markkinointia somessa yrityksellesi. Sisältö painottuu paljolti eri sosiaalisen median kanavien sisältöihin, sekä kuinka eri alustat toimivat markkinointikäytössä.  Kirja sisälsi entuudestaan jo hyvin paljon tietoisuudessani olevia asioita ja olisin odottanut, että niihin olisi syvennytty paremmin, eikä asiat olisi jäänet pelkiksi maininnoiksi. Kirjassa olevien apukysymyksien kautta lukijaa ohjataan miettimään sisällöntuotantoa yrityksen markkinointipotentiaalin saavuttamiseksi. 

Somemarkkinoinnilla tarkoitetaan kaikkea sitä tekemistä, jolla organisaatiosi tuo itseään, tavoitteitaan sekä tuotteitaan esille sosiaalisen median välityksellä. Nykyään sosiaalinen media on niin täynnä sisältöä, että yrityksesi näkyvyys kaiken massan joukosta vaatii erilaisuutta sisältöönsä. Tätä erilaisuutta voit tuoda muun muassa ainutlaatuisten kuvien ja videoiden avulla. Myöskin värit ovat erittäin tehokkaita huomion kiinnittäjiä. Itse paljon markkinointisisältöjä tehneenä olen huomannut, että yksi tärkeistä sisällöntuotannon keinoista on näyttää ihmisiä julkaisuissa. Oli kyseessä sitten työpaikan henkilökunta tai esimerkiksi järjestämäsi tapahtuman asiakas, tuo aidot ihmiset aidolla eläytymisellä puhuttelevuutta ja kiinnostusta sisältöön. 

Pelkkä postauksen tekeminen ei kuitenkaan takaa runsaita tykkäysmääriä vaan sisällöntuotannon tulee olla suunniteltua ja järjestelmällistä. Organisaatiossa on hyvä keskustella siitä, kuka toimii sosiaalisen median kanavien vastaavana vai onko yrityksellä budjettia palkata ammattihenkilö tuottamaan sisältöä. Sisällöntuotannossa on äärimmäisen tärkeää, että tuotettu sisältö on yhdenmukaista. Ammattimainen sisältö saavutetaan suunnittelemalla selkeät raamit yrityksen markkinoinnin toteuttamiselle. Tällä tarkoitan sitä, että on tärkeää suunnitella esimerkiksi yrityksen brändikäsikirja, joka sisältää selkeät ohjeistukset kuinka erilaisia kuvia ja fontteja yrityksen julkaisemassa sisällössä käytetään. Käytännössä kuka vaan voi näiden ohjeiden perusteella tuottaa yhdenmukaista sisältöä yrityksesi kanaviin. Tämän lisäksi julkaisemisen tueksi on hyvä tehdä perusteellinen suunnitelma, milloin julkaisen, mitä julkaisen ja onko julkaisu ajankohtainen tiettyyn hetkeen. Julkaisujen suunnitelmallisuutta voi ylläpitää muun muassa somekalenterin sekä markkinoinnin vuosikellon avulla.

Markkinoinnissa kaikki lähtee liikkeelle yrityksesi kohderyhmän tunnistamisesta. Kohderyhmän tunnistamisessa auttaa muun muassa asiakasprofiilien rakentaminen, jossa huomioit asiakkaan iän, asuinpaikan, sukupuolen, koulutuksen sekä kiinnostuksen kohteet. Asiakasprofiilin luomisen jälkeen sinun on helppo lähteä suunnittelemaan asiakaspolkua sekä markkinoinnin kohdentamista  luomallesi asiakasprofiilille. Kohderyhmän tunnistaminen helpottaa sinua toteutettavan markkinointisisällön suunnittelussa sekä siinä, mistä alustalta tavoitat asiakasprofiiliasi vastaava asiakkaan.

Yrityksen markkinointibudjetista sekä omista sosiaalisen median taidoistasi riippuen voit tehdä yrityksellesi markkinointia ilmaiseksi ja tai maksullisena. Etenkin Facebook ja Instagram vaativat nykypäivänä yrityksiä sijoittamaan rahaa markkinointiin tavoittaakseen kohderyhmänsä. Jotta voit lähteä tuottamaan maksettua sisältöä yrityksellesi sinun tulee ottaa mainonnassa huomioon seuraavat seikat: mikä on kohderyhmäsi, mitä sosiaalisen median kanavaa kohderyhmäsi käyttää, millaista sisältöä haluat markkinoida ja mihin maksetulla markkinoinnilla pyritään? Sosiaalisen median kanavia löytyy nykypäivänä runsaasti, minkä vuoksi on äärimmäisen tärkeää tietää, mistä alustalta tavoitat suurimman osan kohderyhmästäsi. Tämä vaatii sinulta paneutumista alustoihin, sillä suurin osa niistä toimii eri käyttötarkoituksiin. 

Suomessa käytetyimpiä sosiaalisen median alustoja ovat Facebook, Instagram, Youtube, TikTok, Linkedin sekä Twitter. Tehokkaimpina markkinointialustoina itse käytän Facebookia, Instagramia sekä TikTokia. Maksettua mainontaa olen ostanut julkaisuihin Facebookista sekä Instagramista. Facebook business manageria käytän digitaalisessa markkinoinnissa toteuttaessani sisältöä markkinointiasiakkailleni, sillä markkinoinnin kohdentaminen alustalla on yksinkertaista sekä tehokasta, koska pystyn hallitsemaan useita sivuja yhtä aikaa. Tämän lisäksi alusta helpottaa minua huomattavan paljon siinä, että pystyn ajastamaan julkaisut. 

Jokaisen yrittäjän tulisi huomioida ainakin nämä asiat markkinoinnissaan: onko sosiaalisen median kanavissasi esiintyvät tiedot ajan tasalla, voiko asiakkaat lähettää sinulle yksityisviestiä, sopivatko julkaisut yrityksen imagoon, toteutuuko julkaisussa tekijänoikeudet sekä onko tekstit oikeinkirjoitettuja.  

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti