This is marketing

Kirjoittaja: Leevi Tanskanen

24 huhtikuun, 2023

Lähdeteos: This is marketing

Lähdeteoksen kirjoittaja: Seth Godin

Teoriapisteet: 2

Markkinointi on tylsää

Markkinointi on monien mielestä todella tylsää. Usein mielikuvissa on yritykset, jotka yrittävät tyrkyttää asiakkailleen tuotteitaan tai palveluitaan jopa aggressiivisesti, jättäen huomioitta asiakkaiden todelliset tarpeet. Tällainen markkinointi on harvoin tehokasta, ja pahimmassa tapauksessa saattaa aiheuttaa negatiivista mainetta yritykselle.

Seth Godinin kirja ”This is marketing” tarjoaakin raikkaan ja asiakaslähtöisen näkökulman markkinointiin. Markkinoinnin tulisi keskittyä asiakkaiden todellisiin tarpeisiin ja ongelmiin, sekä pyrkiä auttamaan heitä ratkaisemaan niitä. Markkinoinnin tarkoitus ei ole vain myydä tuotteita tai palveluita, vaan luoda yhteys asiakkaan ja yrityksen välille.

Kirja avasi silmiäni siihen, että markkinointi voi olla jopa todella vaikuttavaa ja merkityksellistä, kun se tehdään oikein. Markkinointi ei ole vain tuotteiden tai palveluiden myymistä, vaan sen tulisi olla tapa auttaa ihmisiä saavuttamaan tavoitteensa tai ratkaisemaan heidän ongelmiaan.

Tämä näkökulma markkinointiin sai itseni hyvin mietteliääksi. Seuraavaa projektiani ajatellen, minun ei kannata lähteä miettimään projektia tuotteen tai palvelun ympärille. Tärkeämpää olisi lähteä ratkaisemaan minkälaisia ongelmia yritykset kohtaavat ja lähteä rakentamaan projektia sen pohjalta. Uskon pitkällä tähtäimellä sen olevan erittäin tärkeää, että pystyy ratkaisemaan asiakkaiden ongelmia sen sijaan, että lähtisi tyrkyttämään jotain tuotetta, mikä loppupelissä ei ratkaise millään tavalla mitään yrityksen ongelmaa. Kun pystyy ratkomaan yrityksen ongelmia, se luo varmasti hyviä asiakassuhteita, jotka ovat pitkäikäisiä.  

Kirjassa korostetaan brändin tärkeyttä markkinoinnissa. Gobin kertoo kirjassaan, että yrityksen brändin pitäisi olla paljon enemmän kuin pelkkä logo tai visuaalinen ilme. Vahva brändi on kokonaisvaltainen kokemus, joka pystyy välittämään yrityksen arvot ja tarinan asiakkailleen. Tämä on tärkeää varsinkin osuuskuntani Roccerin kannalta, sillä brändimme rakentaminen on yksi tärkeimmistä markkinoinnin tavoitteistamme.

Kirjasta ei kuitenkaan saa suoraa vastausta siihen, miten käytännössä pystyisi Roccer osuuskunnan brändättyä. Se antoi kuitenkin paljon ajateltavaa siitä, että mihin suuntaan lähteä rakentamaan omaa brändiämme. Varsinkin omien arvojen ja tarinoiden miettiminen on hyvä lähtökohta brändin rakentamiseen. Kun on arvot ja tarina ovat selvillä, seuraava vaihe brändin rakentamiseen on se, että täytyy lähteä miettimään millä tavalla nämä asiat pystyy ilmaisemaan. Se ei olekaan sitten yhtään helppo tehtävä. Hyviä keinoja kuitenkin, joita hyödyntää osuuskuntani brändin rakentamiseen voisi olla se, että jokainen tiimiläinen ymmärtää yrityksen arvot ja tarinan. Sitä kautta jokainen voi alkaa toimimaan yrityksessä niiden asioiden mukaisesti mitä halutaan ulospäin näyttää. Tietenkin myös yhdenmukainen viestintä kaikissa kanavissa. Tämä kaikki kuitenkin vaatii kärsivällisyyttä ja pitkäjänteisyyttä.

Kirjassa Godin korostikin moneen otteeseen menestyksekkään markkinoinnin olevan tulos johdonmukaisesta ja pitkäjänteisestä työstä. Monet yritykset sortuvatkin usein siihen, että he haluavat nopeita tuloksia ja siirtyvät siksi liian nopeasti seuraavaan markkinointikampanjaan sen sijaan, että keskittyisivät pitkäaikaisen arvon luomiseen asiakkailleen.  

Tämä opetus on erityisen tärkeä Roccer osuuskunnan kannalta, koska olemme vasta aloittamassa markkinointitoimenpiteitämme. Ei voi olettaa markkinointimme tuloksien tulevan nopeasti, vaan vaikutukset saattavat tulla vasta pitkänkin ajan kuluttua. Tämä asia olisi hyvä pitää tiedossa, eikä lähteä liian hätiköiden vaihtamaan suunnitelmaa, jos tulosta ei ala näkymään. Tärkeää olisikin sitoutua johonkin markkinointi suunnitelmaan ja tehdä sitä johdonmukaisesti ja pitkäjänteisesti.

Pitkäjänteisyys markkinoinnissa ei kuitenkaan tarkoita, että samanlaista kampanjaa tai tyyliä toistetaan loputtomiin. Markkinointistrategian olisi varmasti kuitenkin hyvä kehittyä ajan myötä vastaamaan yrityksen muuttuvia tarpeita ja asiakkaiden muuttuvia odotuksia. Varsinkin asiakkailta tulevaa palautetta on hyvä hyödyntää markkinoinnin kehittämiseen.

Lopuksi on hyvä huomata, että markkinointi ei ole vain yrityksen vastuulla, vaan se on kaikkien osuuskunnan jäsenten tehtävä. Jokaisen tulisi ymmärtää yrityksen arvot ja tarina, jotta sitä voidaan välittää eteenpäin asiakkaille. Tällä tavalla omasta osuuskunnasta tulee enemmän kuin vain tuotteiden tai palveluiden tarjoaja, vaan se voi olla osa asiakkaiden elämää ja arvoja. Pitkäjänteinen ja johdonmukainen markkinointi voi auttaa saavuttamaan tämän tavoitteen ja rakentamaan vahvaa brändiä.

Voin todeta, että Seth Godinin kirja ”This is marketing” antoi todella hyvän pohjan markkinointiin. Kirja kannusti minua miettimään brändin rakentamista ja pitkäjänteistä markkinointityötä. Uskon, että nämä ajatukset auttavat minua kehittämään parempaa markkinointia sekä omaan osuuskuntaan että tuleviin projekteihini.

You May Also Like…

Sosiaalinen myynti

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan kasvua somessa. Kirjan lukemisen tarkoituksena olisi ymmärtää niin konkreettisen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti