Markkinoinnin uudet 4 p:tä

Kirjoittaja: Emmi Peltola

24 huhtikuun, 2023

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 3

Mistä kirja kertoo?

Kirja kertoo mielestäni markkinointiammattilaisen näkökulmista ja tekniikoista markkinointiin uudistamalla vanhoja tekniikoita erittäin ihmislähtöiseksi ajatteluksi. 

Kirjassa on tarinoita eri brändeistä ja projekteista, kuten Tuntematon sotilas -elokuvasta, jossa oli muutama win-win -tilanne avattuna. Yksi tarinoista oli myös Disneyn tekemä arvolupaus olla myymättä McDonalds:n tuotteita, joka sai ihmiset uskomaan Disneyn arvolupaukseen terveellisyydestä. Dove taas puolestaan oli ostanut Googlesta erilaisia negatiivisia hakusanoja kuten ”fat” ja pisti heidän kehopositiiviset mainoksensa korkealle hakutuloksiin, kääntäen näin negatiivisen asian hieman positiivisemmaksi.

Omat resonoimiset kirjassa:

Kirjaa kuunnellessani aloin miettimään omaa suhdettani markkinointiin ja kuinka koen sen. Minulla on tähän visioita ja näkemyksiä omassa yrityksessäni, joka vuokraa vesijettejä. Tiimiakatemian yrityksessä asia menee hieman monimutkaisemmaksi, koska siinä on muitakin ihmisiä, joilla on vahvempaa visiota mitä he haluavat. Sen vuoksi jätän tämän homman siis mieluusti heille. Markkinointia on tietenkin kiva oppia ja hyvä osata, koska se on suuri osa menestyvää liiketoimintaa. Tällä hetkellä en ole ottanut sitä keskittymisen kohteekseni täysin, mutta avoimin mielin kuulen siitä lisää ja katson mihin se minua vie.

Kirja resonoi minua miettimään yritystäni ja sen kehityskohteita, sekä asiakaslähtöisyyttä. Kuinka asiakas kokee yritykseni polut ostamiseen ja palautukseen asti? Kuinka helppoa se on? Mitä voisin kehittää? Lisämyynnin merkitys, jotta tavoite täyttyy kuinka paljon lisää yhden asiakkaan pitäisi ostaa, jotta vaikkapa 1000 euroa täyttyisi? Mitä keinoja lisämyyntiin ja sen edistämiseen voisi keksiä?

Mietin oikeastaan koko kirjan kuuntelun ajan erilaisia ideoita ensi kesäksi ja tulevaisuuteen, joten siinä mielessä tämä oli ihan hyvä kirja koska se inspiroi minua markkinoinnin osa-alueella.

Innostus ja extramailit ovat tärkeitä, kuten nettisivujeni muokkaaminen nyt hyvästä paremmaksi. Pienet ja isot extra stepit tekevät laadusta ja tuotteesta, palvelusta erinomaisen.

Voisin itse tehdä sitä rauhassa laskelmoidusti. Kuten jo vähän teenkin. Huomaan kehityskohteet mutta koulu ja muu vie liikaa aikaani niiden korjaamiseen. Teen niitä pikkuhiljaa ajoitetusti. Jatkaminen on minulla tärkeintä, ei nopeus.

Mielestäni on hyvä tutustua liike-elämän eri osa-alueisiin sillä se avartaa tuntemusta kokonaisvaltaisesta bisneksestä ja auttaa ymmärtämään erilaisia työnkuvia ja haasteita. Se auttaa myös luomaan omia bisneksiä ja niistä saattaa saada uusia näkökulmia samaan asiaan minkä kanssa on itse jumissa.

On hieman outoa kuunnella erilaisia kirjoja, sillä en osaa ensin asennoitua siihen mitä seuraavaksi kuuntelen. Sen sijaan joudun aina uusiutumaan kuuntelijana juuri kun olin tottunut aikaisemman kirjan kertomistapaan tai aihealue alkoi tuntua tutummalta. Kuuntelemalla eri teemaisia kirjoja sen sijaan että pysyisin aina mieleisessä aiheessa, pakottaa mieltä uudistumaan eri kirjaan aivan eri tavalla, koska eri kirjat on kerrottu ihan eri tavoilla ja pointit ovat aivan eriä. Ne resonoivat aivan eri osa- alueisiin ja jotkut menevät enemmän henkisyyteen, kun taas toiset bisnesmaailmaan tai yritysten eri teknisiin puoliin. 

Tuntuu että kirjoista ensin täytyi taistella itselleen epäsopivia kohtia vastaan. Nyt etsin kirjasta sellaista kohtaa mikä osuisi ja muu on vähän taustahelinää. Osaan vähän paremmin kuunnella ja erotella kirjaa, jotta sen kuuntelu ei olisi niin raskasta.

Kirjassa oli mielestäni hyvä kohta, että kun teet alaisena töitä johtoryhmälle niin teet oikeasti töitä ihmisille. Se avasi minulle, että johtoryhmäkin on vain ihmisiä ketkä koittavat omien näkemyksiensä kanssa viedä asiaa eteenpäin. Se ei silti takaa sitä, että he olisivat aina oikeassa ja kukaan ei voi tietää etukäteen täysin mikä oikea ratkaisu olisi tilanteisiin.

Pidin myös Soneran, Niken ja Tuntematon sotilas -elokuvan markkinointitarinoista. Kirjan kirjoittajalla oli selkeästi suuri ansioluettelo ja mielestäni parasta kuunneltavaa olivat tarinat suomalaisten yritysten ja projektien mainostamisesta, sekä häntä inspiroivista

suurista markkinointitapauksista. Niistä koki kirjoittajan innostuksen ja sai itsellenikin tunteen, että haluaisi ajatella luovia ratkaisuja laatikoiden ulkopuolelta ja kohdata tilanteita, jotka ovat epätoivoisia ja kääntää ne voitoksi luovuudella, sekä strategisella ajattelulla.

Mitä opin kirjasta?

Opin että joutuu tekemään epämieluisia ja muutakin työtä spesifin unelman toteuttamiseen. Kuten esimerkiksi jos vaikka haluan kiinteistöalalle tulen oppimaa tämän koulun kautta muunkinlaista bisnestä. Ei kannata rajata itseään tiedonhankkimisessa ja koulussa täysin vain tietyille mukavuusalueelle kuuluvien teemojen oppimiseen. 

Markkinoinnissa on paljon psykologiaa ja ”Out of box” -ideointia, joista voi syntyä juurikin näitä win- win -tilanteita. Siinä ei myöskään koskaan tiedä miten yhteistyöt voivat poikia. Se melkein pakottaa luovuuteen hankalissa tilanteissa. Jos on tavoite niin sitä työstetään, kunnes ratkaisu löydetään. Se että onnistuuko vai epäonnistuuko projekti, jää aina nähtäväksi jälkikäteen.

Opin myös että intohimo tarttuu ja pistää ihmiset tekemään parastaan töissä. Se sytyttää ihmiset. Sen saa antaa näkyä positiivisella tavalla muita innostaen. Luovassa työssä varsinkin. Miksei myös suunnittelussakin.

Yhteenveto:

Kirja pisti minut miettimään omia kehityskohteitani ja innosti tekemään laadukkaampaa sisältöä ja tekemistä yritykselleni.

Kirja ei mielestäni ollut huonokaan, mutta itselleni jäi hieman vaisuksi se mitä sain irti kirjasta. Kirjassa oli paljon markkinoinnin perustietoa kuten mittareita ja eri sanoja selitettynä. Se oli kiva lisä. Jostain syystä kirja ei silti oikein sytyttänyt sen syvällisemmin. Pidän ehkä enemmän henkisimmistä kirjoista, kun taas tämä kirja käsitteli paljon vain yhden henkilön eli kirjoittajan markkinointiuraa, paloa markkinointia kohtaan ja erilaisia markkinointitarinoita mitä hänellä on jäänyt mieleen. 

Tehnyt Emmi Peltola.

You May Also Like…

 100M offers

Kirjan "100M Offers: How To Make Offers So Good People Feel Stupid Saying No" nappasin kuuntelun tiimikaverini...

Fooled by randomness

Tiimiakatemian toiseksi viimeistä kirjaa viedään ja siksi valikoin kirjaksi ensimmäisen englannin kielisen kirjani...

Muutosvoimaa

Tänä keväänä meillä on ollut treeneissä aiheena muutoksen pelko, resilienssi ja kuinka me siedämme muutosta. Muutosta...

0 kommenttia

Lähetä kommentti