The power of branding

Lähdeteos: The power of branding

Lähdeteoksen kirjoittaja: Chuck Pettis

Teoriapisteet: 2

Uutta oppia brändistä

Kirjoitan nyt ensimmäistä kertaa esseetä videoista. Tämä tuntui luontevalta, sillä olen kuullut useampien henkilöiden jo tehneen niin, joten annoin tällaiselle oppimistavalle nyt mahdollisuuden. Yllätyin positiivisesti siitä, kuinka paljon videoista saa uutta oppia ja miksi en ole aiemmin videoina saamistani opeista kirjoittanut esseetä. Syy tälle voi ehkä olla se, että en ole osannut yhdistää useampia lähteitä aiemmin yhdeksi tarpeeksi suureksi kokonaisuudeksi.

Tässä esseessä käsittelen seitsemän videon sarjaa, josta on helppo lähteä kirjoittamaan. On helpompi lähteä kirjoittamaan, kun nämä kaikki seitsemän videota olivat toisilleen jatkoa ja ne ovat helposti yhdistettävissä. Tämä videosarja oli Toolkit techstars nimiseltä sivulta ja kertoi brändäyksen voimasta. Aihe on todella mielenkiintoinen varsinkin, kun olen viime aikoina keskittynyt tekemisessäni yllättävän paljon brändin ympärille.

Sivustolla on todella paljon opetusvideoita, joista varmasti saisi toisenkin esseen edestä oppeja. Keskityin nyt tällä kertaa vain brändiin. Kävimme nämä videot läpi Megatiimin palaverissa siten, että katsoimme aina 1-2 videota kerralla ja keskustelimme videon katsomisen jälkeen aina videon sisällöstä ja mitä meille jäi päällimmäisinä oppeina mieleen. On muuten äärimmäisen tehokas tapa opiskella! Oli ilo huomata, kuinka paljon enemmän saimme videoista varmasti irti, kun kävimme niistä keskustelua yhdessä.

 

Myy ihmisille elämys

Ensimmäisestä videosta minulle jäi mieleen muutama tärkeä asia brändiin liittyen. Ensimmäisenä se kuinka brändi oikeasti on mielikuva. Se on tasan tarkkaan sitä mitä asiakas näkee. Me voimme yrityksenä rakentaa sen hyvin pitkälle, mutta lopullinen tulos on vain katsojan silmissä. Emme pysty koskaan vaikuttamaan täysin siihen, kuinka asiakas brändin näkee. Voimme toki edesauttaa siinä, että se olisi mahdollisimman paljon sen näköinen ja oloinen, kuin sen haluaisimme olevan.

Toisena asiana ensimmäisestä videosta jäi mieleen kuvien merkitys. On hyvin tärkeää, että kuva ilmaisee asiakkaalle sitä mitä hän kaipaa ja haluaa. Esimerkkinä videolla käytettiin retkeilytarvikeyritystä. Heillä oli ensiksi käytetty markkinoinnissa suhteellisen tavallista kuvaa retkeilystä, jossa pääosassa olivat ihmiset ja yrityksen tuotteet heidän käytössään kuvassa. Toisessa kuvassa kuvakulmaa oli kuitenkin muutettu siten, että ihmiset näkyivät kuvassa ei niin suuressa osassa ja maisema vei suurimman huomion. Tämä herätti ainakin itsessäni enemmän huomiota niin kuin sen oli tarkoituskin. Toisessa kuvassa olevan maiseman oli tarkoitus kuvastaa sitä mitä ihminen haluaa tai kaipaa elämältään. Matkustaa maailman ääriin ja päästä vaeltamaan korkeille vuorille. Tässä mielikuvassa retkeilyvarusteet eivät tulleet ensimmäisinä, mutta kun ihmiselle saadaan fiilis siitä, että hänen täytyy päästä vaeltamaan. Lähtee tällainen henkilö sen jälkeen varusteostoksille ja tässä tapauksessa asiakas todennäköisesti silti muistaa yirtyksen kuvassa esittelemät rinkat ja teltat.

Aina tuotteen ei siis tarvitse olla se ensimmäinen asia, jota halutaan tuutata eetteristä ulos. Tuotteen voi saada paremmin jopa myytyä, kun myyt sen fiiliksen kautta. Kannattaa jatkossa katsella kaikkia mainoksia hieman tarkemmin ja pohtia: Mitä tuon mainoksen halutaan viestivän? Todennäköisesti myytävä tuote on hieman sivuroolissa. Tällainen markkinointi toimii nykyään paljon paremmin, kuin tuotteen tuputtaminen.

 

Pysäytä katsoja

Videolla puhuttiin myös voimakkaista kuvista ja olen kyllä samaa mieltä. Kuvalla on todella paljon merkitystä nykypäivänä. Jos jonkun julkaisun alussa on tylsä kuva, joka ei herätä minkäänlaisia tunteita. Saattaa lukija olla avaamatta linkkiä tai scrollata postauksen ohi kovalla vauhdilla. On siis tärkeää, että kuva vangitsee lukijan jo heti ensimetreillä, jotta itse asia saadaan lukijan tietoisuuteen. Tämä sama toimii myös siis videoiden kohdalla. Materiaalin täytyy olla niin vangitsevaa tai pysäyttävää, että katsoja jää katsomaan videon loppuun asti. Yleensä videon alkupuolella kyse on juurikin katsojan kiinni saamisesta, jonka jälkeen voit mennä itse asiaan. Esimerkkeinä videolla oli kuva Coca colalta ja Applelta.

Myös brändin merkitys on äärimmäisen suuri. Esimerkkinä tästä käytettiin cola-juomien testausta. Vertailussa olivat Pepsi ja Coca cola. Videolla kerrottiin, että kun ihmisillä testattiin sokkona makutesti näistä kahdesta juomasta, oli Pepsi suositumpi valinta. Mutta kun ihmiset saivat nähdä mitä maistavat niin suositumpi olikin Coca cola. Tämä johtuu puhtaasti siitä, että Coca colan brändi on niin paljon vahvempi. Coca cola on pysynyt brändilleen uskollisena jo useiden vuosikymmenten ajan, kun taas Pepsi on muuttanut ulkonäköään ja brändiään useasti vuosien varrella. On mielenkiintoista nähdä, kuinka tilanne muuttuu radikaalisti sen jälkeen, kun ihmiset näkevät mitä juomaa maistavat. Tässä tapauksessa ihmiset siis pitävät enemmän Pepsin mausta, mutta ostavat silti todennäköisesti Coca colaa sen hyvän brändäyksen vuoksi. Eli valintaa ei välttämättä enää tehdäkään suoraan maun perusteella tai Coca colan brändi tekee sen mielikuvan, että juoma olisi parempaa kuin mitä se todellisuudessa on.

Brändäyksessä tärkeää on myös tehdä sitä mitä osaat parhaiten. Viestintä on äärimmäisen tärkeää, sillä sen avulla saat luotua kuvaa brändistäsi. Toisessa videossa mainittiin, että sinun tulee vain toistaa ja toistaa brändiäsi useita kertoja ihmisille. Kestää tarkalleen 28 kertaa, että asiakas muistaa brändisi. Se on aika todella monta kertaa, jotta jäät edes toisen ihmisen muistiin. Siksi markkinoinnin täytyy olla toistuvaa ja sitä pitää tehdä sinnikkäästi, jotta päästään asiakkaan tietoisuuteen. Jos vielä haluaa hieman tarkentaa tätä niin näiden 28 toiston tulisi vielä olla samoilla sanoilla, jotta muistijälki lopulta saavutetaan.

 

Kartta brändin luonnin avuksi

Seuraavasta videosta keskustelun aiheeksi nousi Identity map eli suomeksi identiteetti kartta, jonka avulla olisi helppo kiteyttää brändiä. Loimme videosarjan katsomisen jälkeen Tiimiakatemialle tällaisen Identiteetti kartan ja koen, että se selkeytti asioita meille ja toivon mukaan myös koko talolle, kun saamme tuotoksen vielä visuaaliseen muotoon ja talon väelle jakoon. On ilo huomata, kuinka helposti lähdimme Megatiimin kanssa heti toteuttamaan videoilla olleita brändiin liittyviä asioita. Tuon kartan täyttäminen oli joissain kohti yllättävänkin haastavaa ja pisti meidät oikeasti miettimään, mitkä ovat esimerkiksi meidän tärkeimpiä ominaisuuksiamme. Osa tiedoista meillä olikin jo mietittynä valmiiksi, sillä olimme sivunneet montaa kartan aiheista jo ennen tätä palaveria. Olimmekin siis helpottaneet tekemistä jo etukäteen tietämättämme. On myös aina ilahduttavaa huomata, että olemme olleet jo aiemmin saman suuntaisten aiheiden äärellä.

Yhdellä videoista mainittiin myös se, että yrityksen tärkeintä viestiä tulisi toistaa jatkuvasti. Sen ei tule olla slogan, sillä sloganin sanottiin videoilla olevan yksi asia lisää asiakkaan muistettavaksi. Muistatko itse, kuinka monen yrityksen sloganeita ulkoa? Ei niitä kovin montaa kyllä tule mieleen. Olisi myös hyvä, jos brändäisi jokaisen tuotteen erikseen. Näin välttyisi ylimääräiseltä työltä tulevaisuudessa, kun jokaista tuotetta on mietitty pidemmälle. En tarkoita, että jokaisen tuotteen kohdalla tarvitsisi rakentaa kokonaista brändiä, mutta Identiteetti kartan luominen jokaiselle tuotteelle erikseen, ei välttämättä olisi lainkaan huono asia. Tämä selkeyttää ajatuksia tuotteen tai palvelun kohdalla ja saat selkeyttä tekemiseesi sen avulla.

Voit myös aina palata kartan ääreen, jos muistisi tarvitsee virkistystä, jonkun tuotteen tai palvelun kanssa. On toki myös hyvä muistaa, ettei jokaiselle tuotteelle kannata rakentaa omaa tavaramerkkiä, sillä yrityksen tuotteet alkavat äkkiä muistuttaa tilkkutäkkiä. Tuoteperheet ovat esimerkiksi jo hieman fiksumpi ajatus, jonka avulla pystytään vähentämään brändien määrää huomattavasti. Eihän kukaan tahdo tuotteidensa tai palveluidensa näyttävän sekavilta.

 

Erotu joukosta

Videoilla mainittiin myös, että olisi hyvä miettiä mitkä kaksi ominaisuutta erottavat sinut muista ja mikä saa asiakkaan ostamaan juuri sinun tuotteesi muiden tarjolla olevien tuotteiden sijaan. Tässä on ollut yleisesti haastetta maailmalla. On nimittäin todella tavallista, että markkinoidaan toista kuin mitä asiakkaat tahtovat, siksi luottamus markkinointiin on osaltaan niin heikkoa. Asiakkaan kuunteleminen on siis myös isossa roolissa brändin kanssa. Et saa tuotteitasi lyömään todennäköisesti läpi, jos et ole testannut tuotetta ollenkaan asiakaspinnassa. Tämän merkitystä ei voi liiaksi korostaa.

Neljännellä videolla puhuttiin muun muassa koukusta. (Hook) Joka on 2-4 sanan mittainen yleinen lause, joka kertoo ytimekkäästi palvelustasi tai tuotteestasi siten, että asiakas jää ”koukkuun” ja tahtoo tietää lisää. Näin päästään suoraan siihen vaiheeseen, että asiakas tietää mistä puhutaan. Koukku ei kuitenkaan ole sama asia kuin slogan vaan sillä kuvataan yleisesti luokkaa, johon tuotteesi tai palvelusi kuuluu. Chuck Pettis sanoi videolla, että olisi tärkeää käyttää yhdessä brändin nimeä ja tätä luokan kuvausta, jotta ihmiset alkavat yhdistää nämä kaksi asiaa.

 

Pohdintaa

Videoilla oli paljon lisääkin hyviä oppeja, mutta nämä jäivät itselleni päällimmäisinä siitä mieleen. Näistä sain hyvin oppia ja voinkin todeta myös videoilta oppimisen ihan hyväksi tavaksi ainakin omalla kohdallani. Tätä korosti vielä se, että kävimme oppimaamme heti läpi porukalla, joka nosti oppimisen ja muistamisen tasoa varmasti ihan eri levelille, kuin jos olisin yksin kotona vain katsellut näitä videoita. Oppien jakaminen haastoi sopivalla tavalla kuuntelemaan tarkemmin videoiden sisältöä ja tekemään vihkoon muistiinpanoja. En ole hetkeen tehnyt yhdestäkään kirjasta näin paljoa muistiinpanoja, kuin tein nyt näistä videoista.

Täytyy katsoa, saisimmeko myös meidän oman tiimiyrityksemme markkinointiin tästä uusia oppeja. Ainakin kuvien voimakkuus olisi sellainen helposti toteutettavissa oleva asia jatkoa ajatellen. Niihin on helppoa alkaa kiinnittää jatkossa huomiota. Tiimiakatemian kohdalla olemme jo näitä asioita tosiaan hyödyntäneet ja identiteettikartan luominen voisi jatkossa olla tapana täyttää uusien projektien alussa. Se selkeyttää ajatuksia, mutta ei ole niin raskas kuin täysimittainen brändikäsikirja.

Minulla ei ole kuin hyvää sanottavaa näistä videoista. Näistä sai kattavaa infoa brändistä, kun vielä olen itse aika uusi brändien maailmassa. Sain todella hyvin pientä nippelitietoakin videoilta haalittua ja niitä tulee varmasti nähtyä jatkossa omassa tekemisessä.

 

Tässä käyttämieni lähteiden linkit:

https://www.youtube.com/watch?v=VfkFkwzxIds&feature=emb_logo

https://www.youtube.com/watch?v=Lg12hIsz2PI&feature=emb_logo

https://www.youtube.com/watch?v=toAHWOB-VHI&feature=emb_logo

https://www.youtube.com/watch?v=5tI1B7vty0U&feature=emb_logo

https://www.youtube.com/watch?v=YVjVHLuvdI8&feature=emb_logo

https://www.youtube.com/watch?v=0BjOe5XGqf0&feature=emb_logo

https://www.youtube.com/watch?v=9CxynwW-d5Q&feature=emb_logo

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Asiakastutkimus

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan Asiakastutkimuksen perusteet ja käytännöt. Kirjan lukemisen tarkoituksena oli...

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti