Lean Startup

Kirjoittaja: Ville Lehtola

2 joulukuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Lean Startup – Eric Ries

Essee 3 kirjapistettä

Ville Lehtola

 

Luin kirjan Lean startup, koska sitä minulle suositeltiin ja koen startup kulttuurin mielenkiintoisena.
Kirjahan sopi täydellisesti tilanteeseen jossa olemme Gravin kanssa. Lean startup kannustaa kokeilukulttuuriin, joka sattumoisin on myös Tiimiakatemialla vallitseva teema, rohkeat kokeilut.

Kirjan lean startup menetelmä eroaa ehkä perinteisestä yrityskulttuurista melko paljon, perinteisestihän tuote hiotaan niin sanotusti täydelliseksi ennen kuin sitä oikeasti aletaan myymään, päinvastoin startupeilla vallitseva epävarmuus kannustaa enemmänkin kokeilemaan keskeneräisellä tuotteella ja kehittämällä sitä asiakkailta saadun palautteen perusteella. Eräs kaverini sanoi aikanaan ”Fail fast, learn faster” tämä sopii täydellisesti teemaan.
Lean menetelmässä korvataan siis täydelliseksi hiottu tuote kokeilunhalulla ja keskeneräisillä tuotteilla. Se missä perinteisesti epäonnistumiset ovat asioita jotka pyritään piilottamaan, korvataan ne tässä menetelmässä niin sanotulla valikoidulla oppimisella. Kaikki mikä ei edesauta asiakastuntemuksen kehittymistä voidaan karsia, kaikki mikä ei välttämättä johda mihinkään, se karsitaan. Olennaista on oppia virheistä ja asiakaspalautteesta, arviot onko tuotteelle asiakaskuntaa määräytyy paljolti näiden kokeilujen kautta.

 

Rakenna

Rakenna ideastasi MVP (minimun viable product) eli tuote joka muistuttaa edes pääpiirteittäin ideaasi, ja sen ominaisuuksia, vaikka ne olisivatkin hyvin keskeneräisiä ominaisuuksia, ei sillä tässä pisteessä ole vielä väliä. Liika pitkä harkinta-aika vähentää onnistumisen mahdollisuuksia, maailma muuttuu niin kovaa tahtia, että et todennäköisesti ole ainoa joka on kerinnyt ideasi keksimään.
Nämä kokeilut mahdollistavat mahdollisen asiakaskunnan paremman arvioinnin, sekä kehitysideoiden saamisen asiakaspalautteista.

Mittaa

Nyt olet saanut MVP:si markkinoille, mitäs sitten?
Nyt on aika kerätä palautetta, oppia tuntemaan mahdollinen asiakaskuntasi, sekä varhaiset omaksujat. Asiakaspalautteiden avulla voidaan selvittää esimerkiksi tärkeimpien ominaisuuksien toimintaa, sekä olemassa olevien ominaisuuksien korrelaatiota bisnes mahdollisuuksiin.
Kuten monesti mainitsin asiakaspalaute on erityisen kriittistä tässävaiheessa. Datan avulla voidaan tehdä ihmeitä, mikäli kaikki näyttää paskalta, voi olla parempi ajatus purkaa idea uudestaan osiin, tai lopettaa resurssien tuhlaaminen epätoimivan tuotteen kehittämiseen.

 

Opi

Mitattuasi MVP:n menestystä, sekä kerättyäsi asiakaspalautetta voit alkaa oikeasti tulkitsemaan dataa. Onko tähän asti esitelty tuote toiminut? onko tuote ollut täysi floppi, mitä asiakkaat sanovat tuotteesta, mitä toivotaan. Kaikki edellä mainittu auttaa ymmärtämään asiakassegmenttiä entistä paremmin, sekä kehittämään tuotetta asiakkaiden haluamaan suuntaan. Dataa tarkastellessa on tärkeää tulkita sitä mahdollisimman objektiivisesti. Asiakas on Lähes aina oikeassa, siksi et saa antaa omien mieltymyksiesi liikaa vaikuttaa tuotteet tulevaisuuteen.

Kasva

Keräämäsi data osoittaa että tuotteelle on mielenkiintoa ja kysyntää, mitenkäs nyt toimitaan?
Ries kertoo 3 eri tapaa kasvaa. Alussa on keskityttävä vain yhteen käyttäen edellä mainittuja vaiheita tuotteen kehitykseen.
The Sticky Engine – ne jotka haluavat pitää asiakkaat mahdollisimman pitkään tuotteen parissa. Tälläisessä tilanteessa tulisi keskittyä uusasiakashankintaan, jo olemassa olevat asiakkaat pidetään olemassa olevien ominaisuuksien kehittämisellä.
The Viral Engine – Viraalius, räjähtävä kasvu, tuotteen asiakaskunta kasvaa räjähtävää tahtia, jopa eksponentiaalisesti, mitataan siis sitä kuinka monta uutta asiakasta jo olemassa oleva asiakas suosittelee ja kuinka moni näistä suosittelin saajista ottaa tuotteen käyttöön.
The Paid Engine – Hitaampaa kasvua, maksullista mainontaa. Ostetaan näkyvyyttä ja mitataan esimerkiksi kuinka paljon uusia asiakkaita mainoksen nähnyttä ihmistä kohden tuote saa.
Tässä siis käytetään mittareina jokaisen uuden asiakkaan ”hintaa”

 

Pivotit

Niin sanotut kääntöpisteet, näitä luetellaan kirjassa useampi, avaan vain muutamaa.
Alustapivotti – Vaihdetaan myyntialustaa, esimerkiksi omasta verkkokaupasta, vaikka Applen playstoreen mikäli kysymys on sovelluksesta.

Kohdennuspivotti – Jos joku esim sovelluksen ominaisuuksista kasvaa jo omaksi tuotteekseen.

Asiakassegmenttipivotti – Esimerkiksi olet myynyt palveluasi alustavasti vain yrityksille, mutta päätättekin datan analysoinnin jälkeen alkaa myydä yksityishenkilöille.

 

Mitä opin?

Kokeile! Kokeile rohkeasti, jos sinulla on idea ei sitä tarvtitse hioa aivan täydelliseksi tuotteeksi ennen kuin sitä voi testata markkinoilla. Tuotettasi koveilevien asiakkaiden palautteesta voit oppia älyttömän paljon, ja siihen koko lean-menetelmä perustaa toimintasa, karsitaan kaikki turha pois tekemisestä ja keskitytään kehittämään tuotetta asiakkailta kerätyn palautteen ja käyttödatan perusteella.

Miten sovellan?

Itselläni on ollut muutama sovellusidea, joita olenkin alkanut kehittämään omalla ajallani, tätä kautta tämä lean-menetelmä menee varmasti jatkoon. Sopii täydellisesti tilanteeseen jossa ideasta pitää päästä eteenpäin, jotta ei käy kuten monille projekteillemme Gravissa, ettei ne jäisi vain idea-tasolle.

 

 

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Asiakastutkimus

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan Asiakastutkimuksen perusteet ja käytännöt. Kirjan lukemisen tarkoituksena oli...

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti