The 1-Page Marketing Plan

Kirjoittaja: Vivian Aapakari

10 toukokuun, 2023

Lähdeteos: The 1-Page Marketing Plan

Lähdeteoksen kirjoittaja: Allan Dib

Teoriapisteet: 2

The 1-Page Marketing Plan kirja tarjoaa yksinkertaisen ja tehokkaan työkalun markkinointistrategian luomiseen. Kirjan keskeinen idea on se, että markkinointistrategia voidaan kiteyttää yhdelle sivulle. Ensimmäisen kerran taisin kuulla The 1-Page Marketing Plan kirjasta viime vuoden kevään markkinoinnin koulutusohjelmassa. Silloin se ainakin jäi mieleen. Yhden sivun markkinointisuunnitelmaa hyödynnettiin silloin mini synnytyksessä projektiin liittyen. Tämän jälkeen olen muutaman kerran hyödyntänyt yhden sivun markkinointisuunnitelmaa mutta en kuitenkaan lukenut kirjaa. Nyt päätin korjata tämän ja lukaisin kirjan. 

Kirjassa painotetaan yksinkertaisuuteen ja selkeään markkinointisuunnitelmaan. Selkeä suunnitelma on aina helpompi toteuttaa kun tietää mitä tehdään, kenelle tehdään ja mitä varten tehdään. The 1-Page Marketing Planissa on yhdeksän kohtaa, jotka on jaettu kolmeen eri kategoriaan. Jokaisessa kategoriassa on siis kolme kohtaa. Kategoriat ovat ennen (prospektointi), aikana (liidi) ja jälkeen (asiakas). Ennen kategoriassa määritellään kohderyhmä, ydinviesti kohderyhmälle ja kanavat kohderyhmän saavuttamiseen. Aikana kategoriassa on asiakkaan houkuttelu, miten saada asiakas kiinnostumaan omasta tuotteesta/palvelusta. Toisena kohtana aikana kategoriassa on miten ylläpitää asiakas/seuraaja ja viimeisenä strategia myynnin tueksi. Jälkeen kategoriassa on miten varmistan maailmanluokan asiakaskokemuksen, miten pidennän asiakaskokemuksen arvoa ja kuinka kannustan asiakkaita antamaan suosituksia. 

Reflektiota kirjoittaessa sain idean tehdä Suomen Korttipisteelle The 1-Page Marketing Planin. Suomen Korttipiste on ollut asiakkaani markkinoinnissa tammikuun lopulta lähtien. Teen heille sosiaaliseen mediaan sisällöntuotantoa kahdelle eri tilille, Facebookiin ja Instagramiin. Nyt kun somen tekemistä on alla reilu kolme kuukautta niin luulin, että sen tekeminen olisi todella helppoa. Toisin kävi, oli yllättävän haastavaa pohtia näitä asioita, varsinkin yksin. Jotkut asiat oli helppo katsoa datasta mutta joitakin piti miettiä enemmän. Luulen, että jos yhdessä Korttipisteen tyyppien kanssa pohdittaisiin näitä asioita niin tulisi hyvä ja kattava yhden sivun markkinointisuunnitelma mitä voisin hyödyntää somea suunnitellessa ja tehdessä. Voisi pohtia vielä erikseen b2b ja b2c asiakkaille nämä asiat sekä some kanaviin tarkat tavoitteet ja mittarit niihin. 

Tuli myös idea, että Hohkeen synnytyksissä The 1-Page Marketing Planiä voisi hyödyntää. Aikalailla jokainen synnytys on liittynyt markkinointiin ja tästä voisi olla hyötyä niin synnytystä tehdessä kuin asiakkaalle ihan käytännössä. Täytyy seuraavassa synnytyksessä kokeilla jos vaan aiheen puitteissa on mahdollista. Synnytyksiin tämä voisi olla hyvä markkinoinnin työkalu.

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti