The 1-Page Marketing Plan

Kirjoittaja: Elina Korhonen

8 toukokuun, 2023

Lähdeteos: The 1-Page Marketing Plan

Lähdeteoksen kirjoittaja: Allan Dib

Teoriapisteet: 2

Tartuin tähän kirjaan jo viime syksynä, kun Janne jakoi Instagramissa kuvan kirjan sivusta. Siinä kiteytettiin mikä markkinointisuunnitelma on, ja miten sen voi koota ja tiivistää yhdelle sivulle. Olen useamman kerran palannut kirjaan, ja ollaan käytetty sen mallia Loventin markkinointisuunnitelmaa tehdessä. Kirjan mallin avulla markkinointia voi suunnitella ja toteuttaa. Tämä kirja taitaa olla saatavilla tällä hetkellä vain englanniksi, mutta on todella selkeä ja tiivis tietopaketti.

Kirjassa käsitellään ensin markkinoinnin perusteita, kohderyhmän määrittelyä ja brändin rakentamista. Sen jälkeen siirrytään käytännön toteutukseen, eli kanavien ja sisältöjen miettimiseen sekä myynnin kasvattamiseen markkinoinnin keinojen avulla. Kirja painottaa systemaattista ja yksinkertaista tapaa markkinointia suunnitellessa että tehdessä. Kun on selkeä suunnitelma jota noudattaa, tekeminenkin on vaivattomampaa. Tällöin tulee keskityttyä olennaiseen ja brändin mukaiseen sisältöön jatkuvasti.

Alla bullet point -lista niistä asioista, jotka tulee olla yrityksen markkinointisuunnitelmassa:

1. Tavoitteiden määrittely

  • uusasiakashankinta, myynnin kasvattaminen, brändin tunnettuuden kasvattaminen
  • kanavakohtaiset tavoitteet
  • sidottu aikaan
  • mitattava tavoite, esim. seuraajamäärä, liidien määrä, keskikauppa, liikevaihdon kasvu%
  • vastuuhenkilö

2. Kohderyhmä

  • ketkä on asiakkaita, kenelle tehdään
  • ikä, sukupuoli, sijainti, kiinnostuksen kohteet, tulot, ammatti,
  • missä kanavissa tavoittaa
  • millaista sisältöä tarvitsee tai haluaa
  • datan keruu ja sen hyödyntäminen markkinoinnissa

3. Markkinointikanavat

  • sosiaalinen media (orgaaninen ja maksettu)
  • hakukonemarkkinointi (SEM) ja hakukoneoptimointi (SEO)
  • tapahtumat
  • uutiskirjeet
  • verkkokauppa tai -sivu
  • radio- ja tv-mainokset
  • painettu media (lehdet, flaijerit, julisteet, käyntikortit)
  • mainostaulut, linkkimainokset ynnä muut

4. Viestikärjet

  • mitkä ovat yritykset viestinnän keihäänkärjet?
  • perustuu esim. yrityksen arvoihin ja tone of voiceen

5. Budjetti ja aikataulu

  • budjetin laatiminen niin maksetulle markkinoinnille kuin työntekijöille
  • aikataulun tekeminen: julkaisukalenteri, vuosikello

Alla olevassa kuvassa Loventin 1-page marketing plan. Tehtiin suunnitelma pari kuukautta sitten, eikä näköjään olla sitä päivitetty vielä ajan tasalle. Moneen kohtaan on tullut tarkennuksia alustavan suunnitelman laatimisen jälkeen. Viestintästrategiaan laadittiin tarkat kanavakohtaiset tavoitteet, sillä tässä mallissa tila on aika rajallinen. Ollaan myös viety nämä taulukon asiat julkaisukalenteriin ja strategiaan, jotta ne toteutuu käytännössä.

Lovent 1-page marketing plan

Jos tehokas ja helppo tapa markkinoida kiinnostaa, niin tästä kirjasta siihen saa selkeitä vinkkejä. Voisin sanoa, että kirjasta on hyötyä niin vasta-alkajille kuin kokeneillekin. Koen, että kun kirjaa on pyöritellyt yli puoli vuotta, niin sen avulla olen oikeasti päässyt kehittämään ja syventämään omaa markkinointiosaamista. Suosittelen isosti!

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

Sosiaalinen myynti

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan kasvua somessa. Kirjan lukemisen tarkoituksena olisi ymmärtää niin konkreettisen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti