Tekoäly ja minä

Kirjoittaja: Inka Rissanen

2 helmikuun, 2024

Lähdeteos: Tekoäly ja minä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Petteri Järvinen

Teoriapisteet: 2

Ihminen on pitkään kilpaillut koneiden kanssa monilla eri aloilla, olipa kyse sitten teollisuudesta, tietotekniikasta tai vaikkapa taiteesta. Vaikka koneiden tehokkuus ja tarkkuus ovatkin huimasti kehittyneet, on olemassa monia alueita, joilla ihminen edelleen voittaa koneen. Vasta akatemialla aloin itse perehtymään tekoälyyn nimenomaan uranäkökulmasta. Ensin pelästyin siitä, mitä se tekee omille mahdollisuuksilleni työmarkkinoilla, mutta pian tajusin, että sitä tulee oppia käyttämään vahvuutena. Tekoälyllä on toki paljon ominaisuuksia, miten se päihittää ihmisen, mutta ainakin vielä tällä hetkellä on ihminen johdolla työelämässä. Mitä nämä erot sitten ovat?  

Yksi keskeinen tekijä, joka antaa ihmiselle etulyöntiaseman, on alitajunta sekä intuitio. Ihmisen mieli käsittelee valtavia määriä tietoa alitajuisesti, mikä mahdollistaa nopean päätöksenteon ja intuitiivisen ongelmanratkaisun. Se antaa ihmiselle älyllistä joustavuutta ja kyvyn sopeutua muuttuviin tilanteisiin nopeasti. Tekoälyn on sen sijaan vaikea tehdä itse päätöksiä, sillä se on kykenevä tekemään vain sen, mitä sille on ohjeistettu. Kyky lukea ihmisten tunteita ja sosiaalisia signaaleja (intuitio) on olennainen markkinoinnissa. Ymmärrys siitä, miten asiakkaat reagoivat mainoksiin tai tuotteisiin, ja kyky luoda merkityksellisiä vuorovaikutustilanteita voivat auttaa menestymään markkinoinnin ammattilaisena.  
Oman kokemuksen mukaan tekoäly ei myöskään osaa luoda laadukasta huumoria tai ylipäätään luoda ihmisen mieltä palvelevaa sisältöä viihteellisesti. Media-alasta sekä markkinoinnista kiinnostuneena tämä on tietenkin itselleni hyviä uutisia, sillä tekoäly ei voi korvata tätä työtä täysin. Markkinoinnin ammattilainen voi hyväksi käyttää tekoälyä esimerkiksi mainoksen käsikirjoituksessa ja lisätä siihen itse omalla ammattitaidollaan ihmisiä koukuttavia viimeistelyjä.  
Myöskään hiljaista tietoa, joka perustuu pitkäaikaiseen kokemukseen ja ammattitaitoon, on koneen myöskin mahdoton omata. Hiljainen tieto on tietoa, jota on vaikea siirtää tai kirjoittaa paperille, jonka takia se on mahdoton myöskin siirtää koneelle. Niin kuin kirjassakin mainittiin, jos tieto voidaan opettaa tekoälylle, ei se enää ole hiljaista tietoa. Se voi olla ratkaisevan tärkeää monilla aloilla, kuten kädentaidoissa tai monimutkaisissa ammateissa, joissa tarvitaan laajaa kokemuspohjaa. Hiljainen tieto ja kokemus työpaikalla ovat arvokkaita resursseja markkinoinnissa. Kyky hyödyntää aiempia kokemuksia ja intuitiivista ymmärrystä markkinointistrategioiden suunnittelussa ja toteutuksessa voi auttaa sinua tekemään parempia päätöksiä ja saavuttamaan halutut tulokset. 

Innostus on voimakas motivaattori, joka voi antaa ihmiselle energian ja sinnikkyyden jatkaa vaikeissakin tilanteissa. Ihmisen intohimo ja sitoutuminen voivat johtaa luovuuteen ja innovaatioihin, jotka eivät välttämättä ole mahdollisia koneille. Tiimissämme paljon puhumme intohimosta, innostuksesta sekä inspiraatiosta. Olen itse melko innostuja-tyyppi ja saatan saada hyvin yllättäenkin jonkin idean, jota haluan lähteä työstämään heti. Näin saan omassa elämässäni tai tiiminkin sisälle asioita tapahtumaan. Jos taas olisin robotti, tekisin kyllä kärsivällisesti oman työni, mutta en mitään enempää, sillä minua ei olisi ohjelmoitu tavoittelemaan korkeammalle.  
Ihmisen kyky ajatella luovasti ja sopeutua nopeasti muuttuviin olosuhteisiin voi olla ratkaiseva tekijä tilanteissa, joissa ennalta arvaamattomat tapahtumat voivat vaikuttaa lopputulokseen. Luovuus onkin hyvin tärkeää markkinoinnissa, kun pyritään keksimään uusia tapoja lähestyä asiakkaita ja erottua kilpailijoista. Kyky ajatella luovasti ja sopeutua yllättäviin tilanteisiin voi auttaa kehittämään innovatiivisia markkinointikampanjoita ja strategioita. Lisäksi visuaalisuus vaatii paljon luovuutta, sillä vaikka tekoäly voi nykyään luoda vaikka mitä taideteoksia, ei se voi luoda niitä ilman ihmistä. 

Ihminen tuo myös turvallisuutta ja samaistuttavuutta monissa tilanteissa. Esimerkiksi lentäjän kuuluttamat nimet voivat luoda turvallisuuden tunnetta matkustajille, ja ihmisten läsnäolo ja vuorovaikutus voivat olla korvaamattomia joissakin tilanteissa, joissa inhimillisyys  on olennaista. Olen monesti puhunut esimerkiksi kuvaajaystävieni kanssa, kuinka oleellinen kuvaajan rooli on myös psyykkisesti kuvauksissa. Malli pystyy rentoutumaan ja vapautumaan aivan eri tavalla, kun kuvaaja kertoo mallille ohjeita. Myös markkinoinnissa ihmisillä on suuri merkitys. Ihmisen läsnäolo ja vuorovaikutus voivat olla avainasemassa markkinoinnissa, erityisesti kun pyritään luomaan luottamusta ja turvallisuuden tunnetta asiakkaiden keskuudessa. Kyky luoda läheisiä suhteita ja samaistuttavuutta asiakkaisiin voi auttaa sinua rakentamaan vahvoja brändejä ja sitouttamaan asiakkaita pitkäaikaisesti. 

Vaikka tekoäly on vahva ja tehokas työkalu monilla aloilla, ihmisen ainutlaatuiset kyvyt, kuten alitajunta, intuitio, luovuus ja kokemus, antavat hänelle edelleen etulyöntiaseman. Erityisesti markkinoinnissa, jossa vuorovaikutus, luovuus ja inhimillinen lähestymistapa ovat keskeisiä, ihminen säilyttää korvaamattoman roolin. Vaikka tekoäly voi olla hyödyllinen apuväline tietyissä tehtävissä, sen kyvyttömyys omaksua inhimillisiä piirteitä ja ymmärtää syvästi ihmisen tunnetiloja tekevät siitä rajallisen korvaajan ihmiselle. Ihminen ja tekoäly voivat siis täydentää toisiaan tehokkaasti, mutta inhimilliset piirteet ja taidot säilyttävät merkityksensä monilla elämänalueilla. 

You May Also Like…

Ilmiön kaava

Miten ilmiö oikein rakennetaan ja miksi ilmiö on trendi juuri nyt? Sosiaalisessa mediassa tuotteesta on nykypäivänä...

0 kommenttia

Lähetä kommentti