Tehokkuuden taika

Kirjoittaja: Annika Antikainen

3 joulukuun, 2022

Lähdeteos: Tehokkuuden taika näin voit elää enemmän

Lähdeteoksen kirjoittaja: Leo Stranius

Teoriapisteet: 2

Rutiinit

Vaikka kirja onkin enemmän itsensä johtamiseen suunnattu tai tarkoitettu halusin siihen ottaa enemmänkin yleisen näkemyksen ja kohdentaa sitä tiimiini. Tiimissämme ei ole huonoja itsensä johtajia tai muitakaan suurempia ongelmia, vaan olemme laiskoja. Kirjassa puhuttiin siitä, kuinka monet tekevät vain pakolliset asiat päivässä ja omien unelmien saavuttaminen jää toissijaiseksi. Meillä ei edes suoriuduta pakollisista tehtävistä. Tähän on siis tultava muutos. Meidän on löydettävä jokaiselle toimiva jonkinlainen yhteinen rutiini esim. kirjojen suhteen. Monilla roikkuu kirjapisteet vielä syksyltä eikä joulun tavoite ole lähelläkään täyttyä. En tarkoita, että jokaisen meistä tulisi lukea samana päivänä tietty kirja, vaan ehkä tehdä siitä motivoituneempaa. Kuinka kirjojen luvusta saadaan rutiini? Johtajuuden koulutusohjelmassa keskusteltiin tiimien ongelmista ja niistä, kuinka niihin reagoidaan. Sain hyvän idean sieltä, että kun sprinttiin on määrätty tietty kirjapiste määrä ja ne ketkä pääsevät siihen x päivään mennessä, firma tarjoaisi heille esim. ruoan. Siitä tulisi varmasti buustia tekemiseen ja onnistumisen tunne olisi valtava. Tällä tavalla kirjojen lukemisesta saisi varmasti tavan ja rutiinin, koska tietää että luvassa on palkinto. Asiakaskäynneistä täytyy saada tapa. Se että miksi asiakkaissa käydään, on monelle varmaan epäselvää tai se mikä on asiakkuuspäällikön rooli. Itselle nämä asiat ovat taas suhteellisen selkeät, ja näihin aionkin jokaisen kanssa paneutua tulevan roolin johdosta. Se että käydään asiakaskäynneillä ei ole pelkästään mitään kuulumisien vaihtelua ja naureskelua, vaan silloin tehdään kauppaa. On tärkeä käydä myös asiakkaissa, joista ei välttämättä projektia suoranaisesti synny, mutta siltä voit saada ajatuksia ja ideoita tulevaan, sekä jakaa oppiasi muille. Mutta se mikä niiden päätarkoitus on, on luoda asiakassuhde, myydä ja laskuttaa. Ihannetilanne olisi, jos sama asiakas olisi niin tyytyväinen palveluumme ja jäisi pysyväksi asiakkaaksi meille. Myös synnytyksiä kannattaa miettiä jokaisella asiakaskäynnillä ja kertoa vähän mitä se meinaa, sillä se on hyvä tapa myydä yhtä palveluistamme. Synnytyksiinkin minulla on yksi idea, kuinka myynnistä saadaan varmasti tehokkaampaa. Se kuka myy synnytyksen saa itselleen esim. 70% ja tiimille tulee 30%. Tämä varmasti toisi hyvää asiakasvirtaa ja pientä kilpailua siihen kuka sen myy. Koen myös synnytysten olevan suurin osa oppiamme koko akatemian aikana, sillä se prosessi on huikea. Ensin etsitään asiakas, sitten myydään ja sitten toteutetaan. Olisi jokaiselle meistä hyvä ymmärtää se, ettei raha tule tyhjästä ja jokaisen asiakaskäynti on arvokas, kun siitä sellaisen vain omassa päässäänkin tekee. Lause asiakas maksaa palkan on äärettömän hyvä kuvaamaan asiakkuuksien ja talouden välistä sidettä.

Ajanhallinta

Meillä kaikilla on tismalleen saman verran aikaa päivässä. Se kuinka sen käyttää on taas kaikilla ihan eri ja siihen ei voi vaikuttaa kuin sinä itse. Ainut asia mikä meidän jokaisen kalenteria yhdistää on pakolliset treenipäivät ja viikkopalaveri. Viikkopalaveriin on tulossa muutosta uuden joryn kautta. Aloitamme todennäköisesti viikkopalaverikulttuurin niin että joka toinen viikko on normaali info viikkopalaveri ja joka toinen viikko on kuukausikatsaus. Info painotteisissa viikkopalaverissä käydään läpi sitä mitä talon puolella tapahtuu ja mitä tiimissämme tapahtuu. Näistäkin saa omaan kalenteriin usein jo täytettä. Kuukausikatsaus palaverissa keskitytään talouteen, asiakkuuksiin ja kirjoihin. Käydään läpi missä jokainen menee ja miten etenee seuraavaan kuukasiakatsaukseen. Tämä varmasti auttaa jokaisen omaan johtamiseen siinä, että tietää myös numeraalisesti missä mennään nyt ja mihin minun pitää päästä. Jos samat nimet roikkuvat aina listan hännillä siinä, että kirjapisteet laahaavat, asiakaskäynnit laahaavat ja rahaakaan ei ole tullut, niin se helpottaa huomattavasti asioihin reagoimisessa. Se auttaa myös varmasti nostamaan omaa rimaa siinä, ettei halua aina olla hännillä vaan suunta on pelkästään ylöspäin. Tämä myös auttaa meitä kaikkia suunnittelemaan viikot paremmin niin, ettei tärkeät asiat jää viime tippaan ja tietää milloin käyttää aikaa mihinkin. Kokouksien tehokkuuteen on hyvä kiinnittää entisestään huomiota. Meillä on ollut käytössä kiertävä viikkopalaverin vetäjä ja se on tuonut paljon uutta energiaa ja keskittymistä palavereihin. Välillä asialistat tulevat kuitenkin myöhässä, mutta hyvään suuntaan ollaan tässä menossa. Asialistan tärkeys on suuri, sillä osallistujat pystyvät näkemään siitä mitä palaverissa on tulossa ja olenko juuri minä palaveriin tärkeä henkilö. Jos lista on suppea ja mielenkiinto puuttuu, voi osallistujien motivaatio olla matala ja keskittyminen vielä matalampi palaverin suhteen.

Palautteen anto

Palautteen annossa meillä kaikilla on vielä opittavaa enkä usko, että siinä koskaan ollaan valmiita. Se on kuitenkin asia mitä jokaisen pitää opetella antamaan ja ottamaan vastaan. Meillä palautteen anto on enimmäkseen ollut palaute treeneissä, eikä siitä ole tehty päivittäistä tai viikoittaista tapaa. Usein palautetta annetaan silloin kuin jokin asia on saatu maaliin ja sen lopputulos on näkyvissä tai kun jossain on onnistuttu. Palautetta pitäisi osata antaa myös silloin kuin asiaa on edes yritetty. Palautteen pohjalta on myös helpompi hahmottaa sitä, miten muut sinut näkevät ja kokevat. Tämäkin auttaa omien tapojen kehittämiseen ja mahdollisesti luo uusia tapoja omaan arkeen. Jos saat joka kerta samasta asiasta palautetta, on varmasti hyvä aika katsoa peiliin ja miettiä mitä teen seuraavaksi, että se kohdistuu johonkin muuhun asiaan. Palaute on usein palkitseva asia ja saa aikaan hyvää oloa. Palautetta voi myös verrata palkitsemiseen. Kyllähän palkinnot tuntuvat aina hyvältä, mutta kyllä ne sanatkin ison porukan edessä laittavat hymyn huulille. Kehittävä palaute kannattaa antaa asianomaisten kesken, sillä silloin siihen saadaan täysi rauha puida asiaa ja pohtia yhdessä onko se esim. koko tiimillemme kuuluva juttu. Myös kehitettävän palautteen jako koko tiimille vasta sen jälkeen, kun siitä on puitu asianomaisten kanssa tekee asiasta tehokkaamman ja turha dialogi jää pois.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti