Teemu Hulkkonen on Management

Kirjoittaja: Teemu Hulkkonen

13 joulukuun, 2021

Lähdeteos: Winnie-the-Pooh on Management

Lähdeteoksen kirjoittaja: Roger E. Allen

Teoriapisteet: 1

Ensi vuosi on pienoinen hyppy tuntemattomaan. Olen ollut koulujen oppilaskunnissa, Suomen Lukiolaisten Liiton aktiivina koko lukioajan sekä aikuisiällä kouluttamassa itseäni tulevaisuuden johtajaksi Nuorkauppakamarissa. Silti, en koe että milloinkaan olisin johtamalla johtanut toisia ihmisiä. Heiga antoi minulle mandaatin johtaa asiakkuuspäällikkönä ensi vuodelle ja rehellisesti sanoen, en tiedä yhtään mitä vuodesta tulee. En lukenut syksyllä paljoa suoraan johtamiseen liittyvää kirjallisuutta, joten näin vuoden viimeisinä viikkoina on hyvä aloittaa Nalle Puhin johtajan kuudella toiminnalla.

1. Tavoitteiden asettaminen

Johtajan tulee ymmärtää, mitä tiimi tavoittelee ja miten tavoitteeseen päästään. Koen Heigan päätavoitteen olevan, se että jokainen heigalainen löytäisi Tiimiakatemian aikana oman juttunsa, jota kohti mennä. Kuinka sitten minä asiakkuuspäällikkönä voin edistää tuota tavoitetta? Olen useasti maininnut henkilökohtaisen tavoitteeni asiakaskäyntimäärien kasvattamisen koko tiimissä. Asiakaskäynnit ihan oppimismielessä näyttävät, mitä kaikkea sitten isona voi tehdä, ja miten sitä päästään tekemään. Ja he ketkä itseni lailla jo tietävät, mitä haluavat tulevaisuudessa tehdä, voisivat tehdä asiakaskäyntejä kohteisiin, jotka tukevat tulevaisuudensuunnitelmiaan.

2. Organisointi

Nyt kun tiedetään, mitä pitää tehdä, täytyy toimet järjestellä toimivaksi kokonaisuudeksi. Eli miten asiakastapaamisten tekeminen ja hankkiminen helpottuisi. Tämä onnistuu ainoastaan johdettavien panostamisella yhteydenottoihin. Sitä panosta parannetaan nostamalla seuraavaa kohtaa.

3. Motivaatio

Miten saan ihmisen haluamaan sitä, mitä minä haluan, vaikka haluamani on pelkästään heidän parhaakseen? Ilmapiirimme on tähän asti saattanut painostaa asiakaskäynteihin koulun vaatimusten tai Heigan palveluiden myymisen kautta. Ei niinkään oppimisen, verkostoitumisen ja oman jutun löytämisen kautta. Apua ei myöskään ole kauheasti tarjottu, mutta ei mielestäni pyydettykään. Tähän kaikkeen tulee kuitenkin muutos tulevana vuonna! Seuranta alkaa tapahtumaan Excelissä viikoittain. Uudella johtoryhmällä on ollut ajatuksentynkää palkitsemisesta niille, ketkä pysyvät teoriapiste- ja asiakaskäyntitahdissa. Apua myöskin saavat sitä tarvitsevat, se on varma. Olen luvannutkin lähteä asiakaskäynneille vaikka kädestä kiinni pitäen. Paras idea motivaation kasvattamiseen tulee kuitenkin seuraavaksi.

4. Johdettavien kehittäminen

Meillä Tiimiakatemialla on käytössä pedagogiikan helmi – dialogirinki. Vertaisopettaminen on arkipäiväämme ja se myöskin näyttää toimivan, sillä meiltä porukka tradenomin papereita ulos saa. Asiakashankinnan-/asiakaskäynti-/asiakkuustreenit ovatkin ensimmäinen tiimimme kehittämisen askel keväällä. Sen jälkeen tiimin yhteiset kehityshetket tapahtuvat koko tiimin yhteisten myyntipäivien merkeissä.

5. Kommunikaatio

Äitini aina sanoo, että pitkän parisuhteen salaisuus on hyvä kommunikaatio. Se pätee aivan samanlailla tiimiinkin, siinä parisuhteessa on vain useampi osanottaja, ja mielellään myös paljon lyhyemmän aikaa. Kuinka minä sitten osaltani voin parantaa koko Heigan kommunikaatiota? Kuuntelu. Vakavissa keskusteluissa useimpien meistä on vaikeaa laittaa omat ajatuksemme sivuun ja vain pysähtyä kuuntelemaan. Riidellessämme jatkamme puhumista, koska pelkäämme, ettei meitä kuulla. Monesti tällä toiminnalla on aivan vastakkainen vaikutus. Kuuntelun ilosanomaa haluaisinkin viedä tiimissämme eteenpäin. Lisäksi omalla esimerkillä olen tuonut ja tuon jatkossakin lisää viestinnän selkeyttä ja toivon että se tarttuisi koko tiimin käyttöön.

6. Mittaus ja analyysi.

Oih, nyt olen kotikentällä. Tilastoja, faktoja, analyysejä. Nalle Puhkin sen sanoo: ”johtajat ovat aina tyytyväisiä, kun joku heidän tiimissään parantaa suoritustaan”. Missä nämä sitten asiakaskäyntien tapauksessa mitataan? Tietysti rakkaassa Excelissä…

Odotan innolla alkavaa vuotta, uusiin haasteisiin on aina opettavaista lähteä. Uskon, että persoonani, motivaationi ja tietotaitojeni avulla Heiga tulee kehittymään tiiminä sekä jokainen heigalainen yksilönä ensi vuoden aikana. Asiakkuuksien tapauksissa olkoot nuo kehittymiset minun vastuullani.

You May Also Like…

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti