Tee itsestäsi mestariajattelija tuotos oli ehdottomasti kirja, jota läpikäydessä tuli itse ajateltua kirjassa mainittuja ”testejä” ja ajatusleikkejä enemmän, kuin koskaan aikaisemmin kirjaa käsitellessä ja sen uskon kirjan osa tarkoitus olevankin. Ajatuksen tasolla olen yrittänyt nyt syksyllä pitää kiinni tahdista yksi kirja, yhdessä viikossa. Kirjalle olen aina yrittänyt varata perjantai päivän, koska se auttaa minua sitoutumaan ja keskittymään kirjan lukuun. Tietenkään kaikkia kirjoja päivään ei saa luettua, mutta sitten jäljelle jäävät sivut yritetään käydä läpi viikonlopun aikana. Olen kokenut tämän järjestelyn itselle osuvaksi, koska muuten helposti sovin päivälle muuta tekemistä ja lykkään kirjan läpi käyntiä ja lopulta pitäisi lukea kolme kirjaa päivään. Kirjan oli lukenut muutama tiimiläinen ennen itseäni ja toinen sanoi, että todella hyvä kirja ja toinen oli vähän pettynyt kirjaan, joten selvästi mielipiteitä jakava teos.
Heti kirjan ensimmäisillä osioilla mainittiin asiasta, joka johti itseni pohtimaan lausetta. Lause oli ”aivot eivät tiedä sanaa ei”. Kirjassa asiaa demonstroitiin lapsilla, jotka harvoin käyttäytyvät tottelevammin, kun heitä kielletään asiaa tekemästä. Sen sijaan lapsille voisi esimerkin tai muuten pidemmän kaavan kautta opettaa miksi juuri kyseinen asia ei ole järkevää tai suotavaa. Tällä tekniikalla asian voisi saada kerralla esimerkiksi juuri lasten tietoisuuteen, eikä kieltämistä tarvitsisi välttämättä toistaa tulevaisuudessa jatkuvasti uudestaan.
Kirjassa oli yksi menetelmä, joka kiinnitti heti huomioni, mutta en ollut varma miksi. Kyseinen menetelmä oli kirjassa nimellä Tik Tak. Mietin pidemmän hetken miksi kyseinen menetelmä kuulostaa jotenkin niin sangen tutulta? Esimerkkien aiheet tästä menetelmästä eivät liittyneet mitenkään omaan tekemiseen, kunnes älysin, että työskentelen omassa työssä kyseisen menetelmän parissa Gigantissa. Kyseistä metodia ei käytetä työpaikallani ihan samanlaisiin aiheisiin, kun mitä kirjassa käsitellään esimerkkien muodossa. Tekstin kohdassa, jossa mainittiin työvälineiksi paperi ja kynä, sekä ongelma puoli ja ratkaisu puoli herätti tämän tutun tunteen. Työpaikalla metodia käytetään niinkin hienoon asiaan, kuin liittymien myyntiin :D. Ensimmäisillä koulutus viikoilla oma esimieheni, joka tämän tavan itselle koulutti, aina painosti, että tämä on tapa, jota on opittava käyttämään tai yksin kertaisesti ei pärjää. Suurimmilla osilla ihmisistä yksinkertaisetkin asiat voivat tuntua vaikeilta ymmärtää kuuntelemisen ja ajatteluntyön jälkeen ja siksi voi kokea, että asiassa on enemmän negatiivistä, kuin positiivista vaikutusta, vaikka näin ei välttämättä olisi. Ratkaisuna työssä on juuri tämän mallin hyödyntäminen. Monet asiakkaat kokevat liittymän päivittämisen/vaihtamisen heti siitä mainittaessa negatiivisena asiana, joka varmasti vaikuttaa heidän ajatteluunsa jyrkästi meitä vastaan, vaikka esimerkiksi meillä liittymä 90 % ajasta vaihdetaan halvempaan, jotta asiakas hyötyisi. Vasemmalle puolelle kirjoitetaan vanha liittymä ja oikealle päivitettävän liittymän nimi. Tehot, hinnat, ominaisuudet, ja prosessi, elikkä käytännössä verrannollisesti ”ongelma” ja ”ratkaisu”, sekä plussat ja miinukset käydään paperilla asiakkaan kanssa rauhallisesti läpi yksi kerrallaan, jotta asiakas ei kokisi ahdistuksen tunnetta tai pohtisi näitä asioita oman pään sisällä monimutkaisemmin. Monesti kuulee, että ”meillä on ne asiat kunnossa” tai ”meillä on juuri päivitelty, ei kiitos”, mutta kun asian saa avattua paperille, niin todella monet ovatkin hetkessä muuttaneet mielensä ja sanovat ”tuohan voisi olla ihan fiksu”. Asiat lähes aina vaikuttavat omassa mielessä monimutkaisemmilta, kuin ne ovat paperille avattuna ja tämä on asia jonka voin kokemuksella luvata.
Kirjassakin käsitelty flow-tila on todella tehokas ja välillä vaikeasti tavoiteltavissa oleva mielentila, jossa työmotivaatio on ihan eritasolla ja asioita saadaan aikaiseksi kovalla tahdilla. Flow-tilassakin on valitettavasti viimeaikaistenkin kokemusten mukaan omat hyvät ja huonot puolensa. Esimerkkinä tästä viime viikolla saavutin ja koen myös, että ainakin osa tiimistämme saavutti flow-tilan yritysten kontaktien hankkimisessa. Löysimme todella upean määrän kiinnostavia ja meille sopivia yrityksiä ja otimme todella moniin heistä yhteyttä muutaman päivän aikana. Suoritus oli aluksi mielestämme todella kova ja monet varmaan koimme ylittäneemme itsemme ja itse ainakin olin todella innoissani odotellessa vastauksia yrityksiltä. Pian muutamien päivien jälkeen tajusimme, että ehkä suoritus ei ollutkaan niin upea miltä se tuntui aluksi. Teimme ja suunnittelimme yhteyden otot lähes päivässä, jonka takia meillä jäi moni asia vähän liian hätiköidyksi. Emme jakaneet välttämättä yrityksiä kaikille tarpeeksi selvästi, josta syystä tapahtui muutamia tupla yhteydenottoja yrityksille, jotka eivät kyllä ihan hirveän ammattimaista kuvaa anna yrityksille. Toinen virhe, jonka teimme, oli yrityksille vähän vääränlainen lähestyminen. Meillä oli pohjateksti, jota kaikki muokkasivat aina vähän yrityksestä riippuen. Tällä varmistettiin tehokas määrä yhteyden ottoja, mutta esittelimme asian todennäköisesti vähän liian ympäripyöreästi. Olisi pitänyt määrän sijaan keskittyä enemmän laatuun, jolla olisimme mahdollisesti moninkertaistaneet myöntyvät vastaukset. Flow-tila olisi vain pitänyt keskittää erilaiseen työtapaan ja työntouhussa virhettä ei heti tajuttu korjata. Tämäkin on asia, joka oli kumminkin lopulta hyvä, että tapahtui, sillä varmasti otimme opiksemme ja tiedämme jatkossa mitä tehdä toisin.
0 kommenttia