Tarinoilla Asiakkaan Sydämeen

Kirjoittaja: Wictor Wirzenius

10 toukokuun, 2023

Lähdeteos: Building a StoryBrand

Lähdeteoksen kirjoittaja: Donald Miller

Teoriapisteet: 2

Luin Donald Millerin kirjoittaman Building a Storybrand -kirjan. Kirja kertoo markkinoinnista ja sen keskeisin ajatus on, että yritysten tulisi nähdä asiakkaat ikään kuin sankareina ja asettaa itsensä rooliin, jossa he auttavat asiakasta selättämään haasteita. Miller esittelee kirjassa seitsemänvaiheisen StoryBrand-suunnitelman, jota noudattamalla yritykset voivat rakentaa selkeän ja vaikuttavan tarinan brändinsä ympärille.

Käytännön työkaluja ja huomioita, joita kirjassa tuodaan esille StoryBrand-menetelmän avuksi, ovat muun muassa erittäin selkeiden ja tarkkojen asiakasprofiilien luominen, selkeä tarina ja sen mukainen viestintä sekä asiakkaan ohjaaminen. Tämä vaatii syvällistä markkinatutkimusta ja sen pohjalta selkeiden asiakasprofiilien luomista. Asiakasprofiilit ja niiden ymmärtäminen ovat ensiarvoisen tärkeitä, jotta tarina saadaan toimimaan halutulla tavalla ja luomaan tunnepohjaisen yhteyden kohderyhmään. 

Yksi tärkeimpiä oppeja Millerin menetelmässä on asiakaskeskeisyys ja sen merkitys. Miller kannustaa yrityksiä oman brändin ja tuotteiden sijaan keskittymään siihen, kuinka he voivat auttaa asiakasta saavuttamaan haluamansa tulokset. Tämä tapahtuu muun muassa ymmärtämällä asiakkaiden tarpeet sekä toiveet, pelot sekä erilaiset ennakkoluulot ja luomalla bränditarina, joka puhuttelee näitä tunteita oikealla tavalla. Tunteisiin vaikuttaminen on tutkitusti aina tehokkaampaa, kuin niin sanotun järkiratkaisun tarjoaminen, koska silloin asiakas tekee ostopäätöksensä enemmän alitajuisesti.

Miller esittelee kirjassa bränditarinalle perusrakenteen, jonka merkitystä hän korostaa. Rakenne kostuu asiakkaasta, eli sankarista, joka kohtaa haasteen, tapaa oppaan ja oppaan avulla selvittää haasteen. Yrityksen markkinoinnissa yritys itse ottaa oppaan roolin ja auttaa asiakasta eteenpäin omalla matkallaan.

Toinen tärkeä oppi kirjasta oli yrityksen viestinnän selkeys. Viestinnän on oltava sellaista, että se auttaa asiakasta ymmärtämään, kuinka yrityksen palvelut tai tuotteet auttavat juuri häntä. Kirjassa esitellään bränditarinaämpäri niminen työkalu, jonka tarkoitus on auttaa kiteyttämään yrityksen viesti neljään tärkeään kohtaan, jotka ovat: asiakkaan haaste, opas, suunnitelma ja sankaritarina. Lyhyt, ytimekäs ja samaistuttava tarina jää helposti mieleen.

Kirja korostaa myös asiakkaan ohjaamisen merkitystä. Yrityksen viestinnän ja muun toiminnan tulisi ohjata asiakkaita kohti haluttua toimintaa, yleensä ostopäätöstä. Markkinointiviestinnän tulisi olla kuin opas, joka ohjaa asiakasta kohti hänelle sopivaa tuotetta tai palvelua. Viestinnässä voidaan korostaa asiakkaan haastetta, tarjota selkeitä ratkaisuja ja luoda luottamusta brändiin.

Mielestäni Millerin menetelmä voisi toimia Tiimiakatemian ympäristössä erityisen hyvin, koska moni tiimiyrittäjä myy täällä fyysisten tuotteiden sijaan omaa osaamistaan tai jotain palvelua. Silloinhan asiakas jo lähtökohtaisesti maksaa siitä, että yhdessä saavutetaan hänen tavoitteitansa.

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti