Google Digimarkkinointi

Kirjoittaja: Rasmus Andersson

11 toukokuun, 2023

Lähdeteos: Google Digital Garage

Lähdeteoksen kirjoittaja: Google Digital Garage

Teoriapisteet: 4

Google Digital Garage -digimarkkinointikurssi tarjosi kattavan ja monipuolisen johdatuksen digitaalisen markkinoinnin maailmaan. Kurssi onnistui pitämään mielenkiintoni yllä erittäin hyvin, sillä se sisälsi useita konkreettisia esimerkkejä ja hyödyllisiä työkaluja, joita voin hyödyntää myös tulevaisuudessa. Erityisen mielenkiintoista oli oppia uusia näkökulmia hakukoneoptimointiin ja digitaaliseen markkinointiin, jotka ovat tärkeitä taitoja nykypäivänä.

Kurssin sisältö oli jaoteltu loogisesti ja se tarjosi syvällistä tietoa monista aiheista, jotka olivat minulle uusia. Vaikka osa kurssin sisällöstä oli jo tuttua, kertaus toi mukanaan myös uusia oivalluksia. Esimerkiksi hakukoneiden toimintaperiaatteiden ymmärtäminen syvällisemmin avasi uuden näkökulman siihen, kuinka digitaalista sisältöä tulisi suunnitella ja optimoida.

Toisaalta, kurssin haastavuus oli sen monipuolisuus. Digimarkkinointi on laaja ala, ja kurssilla käsiteltiin paljon eri teemoja. Ajoittain tuntui, että olisi voinut syventyä joihinkin aiheisiin vielä enemmänkin, mutta toisaalta kurssi antoi hyvän yleiskuvan digimarkkinoinnin eri osa-alueista.

Yksi merkittävimmistä opeista oli konkreettinen ymmärrys siitä, kuinka hakukoneet toimivat ja kuinka niitä voidaan hyödyntää markkinoinnissa. Tämä tieto on tärkeää, sillä digimarkkinoinnin maailmassa hakukoneoptimointi on keskeinen osa markkinoinnin strategiaa. Tämän tiedon avulla voin suunnitella ja toteuttaa tehokkaampia digitaalisia markkinointikampanjoita tulevaisuudessa.

Käytännössä aion ottaa opit käyttöön suunnitellessani ja toteuttaessani omia digimarkkinointikampanjoitani. Tavoitteenani on hyödyntää oppimiani taitoja ja tietoja sekä hakukoneoptimoinnissa että laajemmin digitaalisen markkinoinnin strategiassa. Kurssi tarjosi minulle työkaluja ja tietoja, joita voin hyödyntää suoraan omassa työssäni.

Lisäksi yksi kurssin haasteista oli sen joidenkin osioiden pitkäkestoisuus. Vaikka kurssin sisältö oli suurimmaksi osaksi hyvin jäsenneltyä ja informatiivista, osa videoista tuntui venyvän tarpeettoman pitkiksi, mikä sai ajoittain keskittymisen herpaantumaan. Kurssin rakenteessa olisi voinut olla parempi tasapaino teorian ja käytännön välillä, sillä ajoittain tuntui siltä, että teoriaosuuksia olisi voinut tiivistää ja käytännön esimerkkejä olisi voinut olla enemmän.

Kurssin alkuosa kävi läpi digimarkkinoinnin perusteita, mikä toisaalta oli hyvä kertaus ja auttoi asettamaan seuraavat osiot kontekstiinsa, mutta samalla se tuntui hieman puuduttavalta. Näiden perusasioiden käsittelyä olisi voinut tiivistää, jotta kurssi olisi päässyt nopeammin syvemmälle aiheeseen. Tämä olisi mahdollistanut sen, että kurssilla olisi voitu perehtyä enemmän kansainväliseen digimarkkinointiin ja käytännön esimerkkeihin, jotka olisivat voineet auttaa hahmottamaan, kuinka teoriaa sovelletaan käytännön työssä.

Minua kiinnostaa erityisesti konversioiden lisääminen ja myynnin kehittäminen, joten olisin mielelläni nähnyt kurssilla enemmän konkreettisia esimerkkejä ja case-tutkimuksia siitä, kuinka digimarkkinointi voi vaikuttaa myyntiin ja konversioihin. Tämä olisi auttanut minua ymmärtämään, kuinka voisin soveltaa oppimaani tietoa omassa työssäni.

Toisaalta, kurssi antoi minulle arvokkaita työkaluja ja tietoa, joita voin käyttää hyödykseni tulevaisuudessa. Vaikka jotkut osiot olivatkin pitkäveteisiä, ne tarjosivat minulle tietoa ja ymmärrystä digimarkkinoinnin eri osa-alueista, joita voin hyödyntää omassa työssäni ja urani kehittämisessä. Jatkossa toivon, että voin syventää ymmärrystäni erityisesti konversio-optimoinnista ja myynnin kehittämisestä digitaalisen markkinoinnin keinoin.

Tämän lisäksi olen kiinnostunut erityisesti sosiaalisen median roolista myynnin edistämisessä. Sosiaalisen median alustat tarjoavat ainutlaatuisen mahdollisuuden tavoittaa laaja yleisö ja luoda vuorovaikutteisia, räätälöityjä markkinointikampanjoita. Haluaisin oppia enemmän siitä, kuinka sosiaalisen median kanavia voidaan hyödyntää tehokkaasti myynnin kasvattamiseen, sekä siitä, kuinka erilaiset sisältöstrategiat voivat vaikuttaa konversioasteisiin.

Lopulta, myynnin kehittäminen digimarkkinoinnin keinoin ei ole pelkästään työkalujen ja menetelmien soveltamista, vaan myös jatkuvaa oppimista ja kokeilua. Jokainen yritys, tuote ja asiakaskunta on erilainen, joten on tärkeää ymmärtää, kuinka digimarkkinoinnin periaatteita voidaan soveltaa erilaisissa konteksteissa parhaan tuloksen saavuttamiseksi. Kehittämällä ymmärrystäni näistä aiheista voin auttaa yrityksiä saavuttamaan tavoitteensa ja parantamaan myyntiään.

You May Also Like…

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti