Tarinan valta

Kirjoittaja: Lassi Pohtola

20 helmikuun, 2022

Lähdeteos: Tarinan valta

Lähdeteoksen kirjoittaja: Juhana Torkki

Teoriapisteet: 2

Miksi hyvä tarina on mainoksien ja brändien keskeinen osa?

Törmään tarinoihin ja tarinankerrontaan paljon videotuotanto töissäni. Pohdimme monesti asiakkaan kanssa yhdessä, miten saamme tietyn viestin välitettyä asiakkaalle tai kohdeyleisölle. Videoissa tärkein asia on aina sen sisältö eli tarina. Jos minulla olisi video, jossa olisi 2 tuntia maailman hienointa ja parhailla vehkeillä kuvattua materiaalia esimerkiksi jostain klassikkoautosta, josta pidän, en jaksaisi millään katsoa sitä loppuun saakka, jos videossa ei olisi mitään tarinaa. Jos taas minulla olisi video, joka olisi kuvattu ihan ok vehkeillä ja editoitu vähän sinne päin, mutta siinä olisi mielenkiintoinen tarina ja joku syy miksi video on olemassa, jaksaisin varmasti katsoa videon loppuun saakka.

Tarinallistamisessa on tärkeä lähteä miettimään, miksi tarina tehdään ja kuka sen tulee näkemään/kuulemaan. Jos klassikkoautovideota tehdään naisille, jotka eivät tiedä autoista mitään, ei välttämättä kannata panostaa kaikkiin pienimpiin teknisiin yksityiskohtiin kuten moottorin sisukalujen teknisiin ominaisuuksiin, vaan kannattaa pysytellä tarinassa selkeissä asioissa kuten miltä auto näyttää ulospäin, miltä se tuntuu ajaa ja miksi se on ansainnut klassikkostatuksen. Pitää katsoa asiaa kohdeyleisön silmin ja kuvitella mitkä tiedot heille ovat tärkeitä ja mihin he voivat samaistua. Yksinkertaiset tarinat ovat usein parhaita ja lähestulkoon kaikki hyvät tarinat noudattavat kutakuinkin draaman kaarta. 

Tärkein hetki tarinoissa on heti alkupäässä tapahtuva hetki, jolla saadaan yleisön huomio ja lopullinen kiinnostus. Hyvänä esimerkkinä voisin ottaa tähän esimerkiksi YouTube mainokset. Seuraavan kerran kun katson YouTubea ja mainos alkaa, kokeile tunnistaa mielenkiinnon herättämisen hetki. Katso kauanko kestää, että mainoksessa tulee hetki, jolla pyritään hankkimaan sinun huomiosi. Monesti näissä mainoksissa huomion kiinnitys pyritään tekemään välittömästi, sillä useimmat mainokset voidaan ohittaa 5 sekunnin jälkeen. Esimerkkinä minulle tuli vastaan mainos jostain online sijoitus palvelusta, jossa heti mainoksen alkaessa ruudulle pomppasi mies, joka kysyi mitäpä muutakaan kuin: ¨Do you want to get rich? ¨. Tällä yritetään tietenkin saada yleisön huomio, sillä onhan se aika yleistä, että halutaan vaurastua. Osaan ihmisistä tämä puree varmasti, minua se lähinnä huvitti, sillä en olisi keksinyt mitään kliseisempää sanontaa sijoituspalvelun mainokseen. Toisaalta se myös kiinnitti huomioni, joten mainoksen tarinan mielenkiinnon herätys kohta toimi.

Tarinan tulee herättää tunteita. Tunteet jäävät mieleemme ja laittavat meidät ajattelemaan asiaa. Jos jatkamme klassikkoauto video teemalla, minun olisi helppo samaistua videoon, jossa esimerkiksi jokin tyylikkäästi pukeutunut herrasmies ajelisi pitkin Välimeren rantaa vuoristoisilla mutkateillä viimeisenpäälle laitetulla vanhalla coupe Mersullaan. Tämä herättäisi minussa tunteen, että tuonne minä haluan fiilistelemään samalla tyylillä omalla autollani ja näyttäisin videon varmasti kaikille autoista kiinnostuneille kavereilleni ja kertoisin suu vaahdoten, että kyllä kun minun Mersuni valmistuu niin teen juuri näin.

Näen itseni ihan hyvänä tarinoiden tekijänä. Kokemuksista on helppo kertoa tarinoita, kun mieleen jää pieniä yksityiskohtia, jolla tarinoista on helppo tehdä mielenkiitoisia ja hyvin tilanteita kuvaavia. Jos minulla on riittävä määrä tietoa jostain asiasta esimerkiksi tuotteesta, jota myyn siihen on helppo kertoa tarinaa minkä takia juuri tämä tuote olisi sopiva ostajalle.

You May Also Like…

21 oppituntia maailmantilasta

Minulla on ollut tämä kirja koko Tiimiakatemian ajan lukulistalla, mutta en vain ole saanut sitä luettua mihinkään...

5 vinkkiä kirjoittajalle

Copywriting on taito, joka vaatii sekä luovuutta, että strategista ajattelua. Hyvä copywriting ei vain viihdytä tai...

Tylsyyden ylistys

Tylsyyden ylistys, mitä on tylsyys ja, miltä se tuntuu? Jokaisen ihmisen kohdalla käsitteelle tylsyys löytyy erilaisia...

0 kommenttia

Lähetä kommentti