Miksi nukumme?

Kirjoittaja: Lassi Pohtola

20 helmikuun, 2022

Lähdeteos: Miksi Nukumme?

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mathew Walker

Teoriapisteet: 3

Luin kirjan koska kaverini suosittelivat sitä minulle ja kertoivat huomanneensa kirjan luettuaan, että nukkuvat aivan liian vähän. Ajattelin ennen kirjan lukemista, että oma nukkumiseni on ihan ok tasolla. Tuo ok taso saattoi kuitenkin olla vähän optimistinen ajatus.

Oma nukkumiseni on mennyt pitkään hoidettavien asioiden ja työmäärän kanssa lineaarisessa tasapainossa. Ei tosin suinkaan oikeanlaisessa. Kun minulla on paljon töitä ja hoidettavia asioita, unen määrä jää vähäiseksi, sillä yksinkertaisesti tunnit eivät riitä muuten päivässä asioiden hoitoon. Kun minulla on taas vain vähän asioita hoidettavana, nukun normaalia pidempään. Tämä on vähän ristiriitainen tilanne, sillä keho tarvitsisi nimenomaan raskaiden ja rasittavien päivien jälkeen kunnon levon, jotta se palautuisi täyteen tehoonsa uusia haasteita varten. 

Keskivertopäiväni rakenne kulkee kutakuinkin näin:

-Aamuni alkaa n. 6.30 herätykseen, jonka jälkeen aloitan päiväni taloni remontilla.

-Noin klo 9 käyn suihkussa, jonka lähden suoraa toimistolle

-Noin klo 10–19 olen toimistolla tekemässä työasioita

-19–24 teen remonttia

-Nukahdan noin 00.30–01.00

Kerkeän siis nukkua noin 6 tuntia yössä, joka on aivan liian vähän. Olisi mielenkiintoista mitata jollain laitteella tarkasti omaa nukkumista esimerkiksi kuukauden ajan, jotta näkisi tarkkaa dataa millainen unirytmini on ja pääsisi näin helpommin tekemään tietoisia muutoksia oman unirytmin parantamiseksi.

Optimaalinen nukkumismäärä olisi 8 tuntia yössä. Tästä 20 % kuuluisi olla REM unta, 25 % syvää unta ja 55 % kevyttä unta. En osaa itse sanoa yhtään paljonko mitäkin unta saan yössä, sillä minulta ei tällä hetkellä löydy mitään unta mittaavia laitteita.

Mutta mitä se nukkuminen sitten oikein auttaa? 

Uni on ihmisen toiminnalle yksi peruspilareista. Kun ihminen nukkuu tarpeeksi, se parantaa niin laajamittaisesti elämämme eri osa-alueita, että siitä voisi kirjoittaa vaikka erillisen kirjan. Muutamina esimerkkeinä kuitenkin nukkuminen helpottaa ihmistä oppimaan uusia asioita nopeammin, se parantaa loogista ajattelukykyä sekä ongelmanratkaisukykyä. Sillä on suuri vaikutus mielialaamme sekä tunne elämäämme. Riittävä uni on myös kriittinen terveystekijä. Kehomme ei kestä määräänsä enempää rasitusta ilman kunnon lepoa.

Vähäinen uni heikentää kehomme toimintaa monella tavalla. Pitkittynyt unen puute lisää riskiä esimerkiksi masennukseen, immuunijärjestelmämme toiminnan heikentymiseen joka pahimmissa tapauksissa voi altistaa vakaville taudeille kuten syövälle ja diabetekselle. 

Minun tulisi parantaa huomattavasti uneni pituutta, ja pyrkiä vähentämään juuri ennen nukkumaanmenoa tapahtuvaa aktiivista tekemistä, kuten raksavehkeitten vinguttamista ja paljon ajattelua ja fyysistä energiaa vaativia asioita.

You May Also Like…

Kaikki kuluttamisesta

“Suomen ympäristökeskuksen SYKE:n tutkimuksen mukaan keskivertosuomalaisen kulutuksen kasvihuonepäästöistä noin puolet...

Inspiroitunut – Petteri Kilpinen

Miten johtaa ja menestyä muuttuvassa työelämässä? ”Hyvä arkijohtajuus ei ole mystiikkaa ja taikatemppuja. Kun jokainen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti