Brändikäsikirja

Kirjoittaja: Lassi Pohtola

20 helmikuun, 2022

Lähdeteos: Brändikäsikirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Pekka Ruokolainen

Teoriapisteet: 2

Kirjassa Brändikäsikirja pohditaan mistä brändit muodostuvat ja mitkä tekijät vaikuttavat siihen. Brändi ei ole vain canvassa valittu väripaletti, muutama kiva fontti ja hieno logo joka viestii yrityksen henkeä. Ei suinkaan. Yrityksen brändillä tarkoitetaan mielikuvaa, joka syntyy asiakkaille kaikesta toiminnasta mitä yritys tekee. Oli se sitten asiakaspalvelua, tuotekuvauksia, markkinointia, tempauksia, tuotteita… kaikki vaikuttaa yrityksen brändin mielikuvaan. 

Käyn tässä esseessä läpi Pihamökki.com:in brändiä kirjan oppien avulla.

Pihamökki.com Brändin kiteytys.

Pihamökin brändin kiteytys on erittäin simppeli ja hyvä niin, sillä vähemmän on lähestulkoon aina enemmän. Tarkoituksemme Pihamökki.com:illa on olla mökin ja kodin viihtyisyyteen erikoistunut verkkokauppa Suomesta. ja haluamme edistää kaikkien mahdollisuutta parantaa hyvinvointiaan ja viihtyvyyttä kotona ja mökillä. Visionamme on edistää hyvinvointia parantamalla mökkien ja kotien viihtyisyyttä niin sisällä kuin pihapiirissäkin.

Meille tärkeitä arvoja ovat hyvinvointi, hauskuus ja tuotteiden sekä palveluiden laatu. On tärkeää että töitä on aina hauskaa tehdä porukalla, eikä hommaa saa pitää liian vakavana. Ehdottoman tärkeää on pitää toiminnan laatu ja tarkkuus korkealla tasolla, mutta tehdä se niin, ettei toiminnasta tule liian virkamiesmäistä, vaan sen pitää olla hauskaa.

Brändin muotoilu.

Pihamökki näkyy ulospäin ¨asiallisena huumorimiehenä¨ aivan kuin pyörittäjätkin. Haluamme pitää huumorin keskeisenä juttuna niin työporukan kanssa, kuin brändin sielunakin. Yksi Pihamökin sanonta on esimerkiksi: Laitetaan pikkasen paremmaksi kuin naapurilla. Pyrimme vetoamaan näillä lauseilla ja pilke silmäkulmassa tyylillä ostaja-asiakaskuntaamme, joka on pääosin miehiä, jotka tykkäävät tehdä itse käsillään ja fiksailla sekä parannella asioita.

Brändin jalkautus.

Kohtaamispisteitä asiakkaidemme kanssa on verkkokauppamme, mainoksemme, sähköpostimme, toimitilamme jne. Täekeimpänä kohtaamispaikkana on verkkokauppamme ja mainoksemme sillä siellä asiakkaat saavat ensimmäisen kosketuksen kaupankäyntiin kanssamme. Myös asiakaspalvelu sähköpostin sekä puhelimen välityksellä on tärkeä osa toimintaamme ja brändiämme. Näissä pyrimme välittämään rentoa asennetta, josta käy ilmi, että kaikki asiat hoituvat juuri niin kuin on luvattu ilman ylimääräisiä ongelmia. Emme halua vastata esimerkiksi asiakkaan kyselyyn tietyn tyyppisestä pihamöksitä mittenkään ¨insinöörimäisesti/kirjakielellä¨ vaan haluamme antaa hyväntuulisen vastauksen kuin ihminen ihmiselle, ikään kuin kaverukset. Usein jos asiakas kysyy esimerkiksi sähköpostilla lisätietoja jostain tuotteesta, hän on saanut jo ensivaikutelman meistä, mutta sillon on aivan loistava mahdollisuus nostaa vielä kirsikka kakun päälle ja tehdä vastaus nopeasti ja mahdollisimman hyväksi.

Markkinoinnissa on tärkeä välittää kuvaa siitä, että hoidamme asiat kunnolla loppuun asti ja ehdottomasti huumorin kera. 

Pyrimme luomaan brändistämme sellaisen, että kun näet tai kuulet pihamökin mainoksen, se jää niin hyvin mieleen, että haluat kertoa kavereillesi miten hyvään tain hauskaan mainokseen, olet törmännyt. Tällä jäämme ihmisten mieleen ja meidät tullaan yhdistämään hauskuuteen ja hyväntuuliseen toimintaan.

You May Also Like…

Viherpesuopas

                                          Ai mitäkö on viherpesu? Viherpesun määritelmä perustuu  siihen, että...

21 oppituntia maailmantilasta

Lukiessani Yuval Noah Hararin teosta ”21 lessons for the 21st century” Suomeksi 21 oppituntia maailmantilasta....

0 kommenttia

Lähetä kommentti