Tarinan Valta

Kirjoittaja: Jussi Craycroft

25 helmikuun, 2021

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Mikä on tarinan merkitys? Tarinalla pyritään luomaan tunneperäisiä sidoksia tarinan henkilöihin, jotta on helpompi samaistua heihin. Tarinan kertominen on taito, se saattaa herättää voimakkaita tunteita, kun se kerrotaan oikein. Hyvän tarinan ideana on herättää kuuntelijan mielenkiinto ja ylläpitää sitä. Koska olet itse viimeksi kertonut hyvän tarinan?

Tarinoita mahtuu moneen muotoon. Kuvissa voi olla tarinoita, videoissa voi ja pitääkin olla jonkinlainen tarina. Hyvän tarinan luodessa halutaan, että mielenkiinto herää, jos kerron esimerkiksi dominoivani jossain frisbeeturnauksessa tietyllä kiekolla ja kuvailen kuinka nätisti se kierteli ja kaarteli puiden lävitse, saattaisi joku innostua moisesta kiekosta ja ajatella, että kyllähän tämä minullakin toimii. Tarinoilla pyritään luomaan hyvä arvo, on se sitten tuote tai palvelu.  Voisin ottaa myyjän esimerkin tähän, että kaikilla menestyksekkäillä myyjille on jonkin moinen lahja tarinoiden kertomiseen. Ei asiakkaat yleensä halua ostaa tuotetta vain koska he sitä tarvitsevat, vaan myyjän pitää hänelle vakuuttaa, että tämä on oikea ratkaisu. Kyllästyttävät tekniset tiedot eivät yleensä ole se mikä tuotteessa nappaa vaan se on hieno uusi toiminto millä pystyt vaikkapa asettamaan tuotteen itse ohjaamaan itseään tyylisesti.

Joskus voi olla vaikeaa kertoa tarinaa jos kuulija ei ole tarinan kuuntelu ”moodilla”, tai kerrot tarinaa isolle yleisölle joka ei pysty keskittymään. On siis hyvä aloittaa tarina aina kysymyksellä. Onko olemassa hyvää ja pahaa? Kuuntelija rupeaa miettimään kysymystä, joten oletettavasti yrittää liittää seuraavat lauseesi jotenkin kysymykseesi.

Meillä Sawakessakin ollaan pohdiskeltu kuinka tarinallistaisimme palvelumme, jotta asiakkaalle tulisi henkilökohtainen tunne, jotta tämä palvelu on tehty juurin minulle. Kävimme vastikään asiakastapaamisessa jossa asiakas kertoi tutkineensa meidän nettisivuja ja kehui niitä ammattitasoisiksi, mutta niistä puuttui Sawaken tarina. Hän ei tiennyt kuka olemme ja miten tähän on päästy. Meidän tarinamme on lujaa vasta kiihtymisvaiheessa ja pyrimme vielä tuomaan tarinaamme esiin oikein. Tarinaa voi soveltaa moniin eri asioihin ja on mielestäni tärkeä meillä Sawakessa, että siitä välittyy jonkin lainen ammattitaito. On helppo kuvailla meitä nuoria tiimiyrittäjiä ”kokemattomaksi”, vaikka tieto taitoa löytyisikin jo paljon. Haasteena on siis kuinka toisimme oman tarinamme esiin ammattimaisesti ilman, että meidät leimataan ”kokemattomiksi”.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti