Tapahtuma on tilaisuus

Kirjoittaja: Otto Nyberg

14 lokakuun, 2021

Lähdeteos: Tapahtuma on tilaisuus- tapahtumamarkkinointi ja tapahtuman järjestäminen

Lähdeteoksen kirjoittaja: Helena Vallo & Eija Häyrinen

Teoriapisteet: 2

Olen akatemian alusta asti ollut kiinnostunut tapahtumatuotannosta ja nyt viimeinkin projektitiimin kasattuani otimme ensimmäiset askeleet kohti tapahtumatuotantoa ja menimme laajavuoreen asiakastapaamiselle.

Päätimme koko projektitiimimme kesken kaikki lukea tämän kyseisen kirjan, jotta saisimme vähän kartoitettua tietoa tapahtuman järjestämisestä ja vinkkejä. Kyseessä on siis Jyväskylän Laajavuoreen kohdistuva projekti. Haluamme järjestää laskettelukisat Laajavuoressa, sillä mielestämme siellä ei järjestetä riittävästi kisoja oikeasti potentiaalisille tulevaisuuden laskijoille. Tämän projektin tarkoituksena ei ole kerätä rahaa tiimille vaan teemme tämän täydestä intohimosta lajia kohtaan, sillä kaksi henkilöä meidän projektitiimistämme Otto ja Toni ovat lasketelleet koko ikänsä.

Asiat etenivät siihen pisteeseen, että tapahtuma voitaisiin järkätä ja nyt alkaakin tapahtuman tekeminen pohjalta pinnalle. Jännittävää, katsotaan mitä käy.

Tapahtumaa ei pitäisi koskaan järjestää ilman selkeää tavoitetta. Tapahtuma tuotannossa on kaksi isoa kysymystä. Strategiset kysymykset ja operatiiviset kysymykset. Strategiset kysymykset, miksi, mitä, kenelle, kertoo tapahtuman idean ja miksi juuri tämä tapahtuma on olemassa. Kuten sanoin, että olen kiinnostunut tapahtumatuotannosta, niin ajattelin projektipäällikön saappaissa lähteä kokeilemaan tapahtumanjärjestämistä. Toivon ja uskon myös, että tämä projekti tekee minulle hyvin selväksi sen, että olenko kiinnostunut alasta.

Operatiiviset kysymykset, miten, millainen, kuka, luo tapahtuman teeman. Jotta kisoista tulisi onnistuneet meidän pitää saada markkinoitua tapahtumaa paikallisille- ja ulkopuolisille laskettelijoille. Me käydään laittamassa koulujen ilmoitustauluille mainokset tapahtumasta ja me tehdään myös someen mainokset, jota me voidaan markkinoida Laajavuoren some-tileillä sekä myös meidän omillamme some-tileillä.

Kohderyhmän tunteminen on myös todella iso osa tapahtuman syntymistä. Minkä ikäisiä he ovat, mitkä on heidän kiinnostuksen kohteita, ovatko osallistujat miehiä vai naisia yms. Meidän onneksemme tällaisen tapahtuman kohderyhmän tunteminen ja löytäminen on hieman helpompaa. Olemme toisen projektiryhmäläisemme kanssa lasketelleet koko ikämme, joten meillä on niin sanotusti annettu hieman etumatkaa kohderyhmän hankkimiseen.

You May Also Like…

Design on utelias

Istuin suorittamassa InnoFlash-opintojakson tehtäviä, kun ensimmäisen kerran tutustuin tarkemmin design-ajatteluun....

0 kommenttia

Lähetä kommentti