Taktinen neuvottelu

Kirjoittaja: Mikhail Zaitsev

9 lokakuun, 2023

Lähdeteos: Taktinen neuvottelu

Lähdeteoksen kirjoittaja: Harri Gustafsberg, Sami Sallinen

Teoriapisteet: 3

Luin kirjan reenejä varten, jotka tulemme pitämään neuvottelusta. Yhdistimme kirjan oppeja toisen reenien vetäjän kanssa ja tuli mielestäni hyvä lopputulos. 

En ole vähään aikaan lukenut kirjaa, jota ei pysty heti yhdistämään projektiin tai tekemiseen, koska neuvottelut mitä itsellä on ollut ovat aika rentoja, eikä ole vaatineet mitään erityistä valmistelemista, eikä jälkikäsittelyä. Oli vaikeempi muistaa asioita, enkä ehkä kirjannut riittävästi muistiinpanoja.

Tässä kuitenkin asioita, mitä nousi mieleen kirjasta.

Tunteet

Neuvotteluissa on tärkeää tunnistaa omat ja vastapuolen tunteita. On hetkiä, jolloin neuvottelut saavat vaikutteita päivän tapahtumista. Henkilökohtaiset haasteet ja elämän melske voivat liittyä neuvottelun dynamiikkaan, tuoden mukanaan ylimääräistä työtä ja tunnemyrskyjä. 

Kolme etappia

  1. Valmistelu: Valmisteluvaihe on neuvotteluprosessin ensimmäinen etappi, jossa osapuolet keräävät tarvittavat tiedot, asettavat tavoitteet ja suunnittelevat strategiansa. Tämä vaihe voi sisältää taustatiedon keruun ja päätöksentekijöiden tunnistamisen.
  2. Neuvottelu: Neuvotteluvaiheessa osapuolet kokoontuvat keskustelemaan, neuvottelemaan ja tekemään päätöksiä. Tässä vaiheessa on tärkeää kuunnella toisia, esittää omia näkökulmia ja etsiä mahdollisia kompromisseja tai ratkaisuja, jotka hyödyttävät molempia osapuolia.
  3. Jälkikäsittelu: Jälkikäsittelyssä osapuolet arvioivat neuvottelun tuloksia ja päättävät, miten edetä. Tämä vaihe voi sisältää sopimuksen vahvistamisen, toimeenpanosuunnitelman laatimisen sekä arvioinnin neuvottelun onnistumisesta ja mahdollisista parannuksista tulevaisuutta varten.

Liskoaivot

Ja jälleen kerran kirja jossa mainitaan liskoaivot. Se on mielenkiintoista miten paljon ihmisissä on vieläkin jäännöksiä muinaisista ajoista. Joo, oli joskus tärkeää että aivot antaa adrenaliinia kun tiikeri käy kimppuun, mutta ei tarvii tehdä samaa kun vaan istun dialogissa tiimin kesken, mikä uskoisin olevan turvallinen paikka olla. 

Kirjassa kerrottiin keino, millä saa stressin haltuun. Vagaalinen jarru

-Hengitä nopsaa sisään

-Ala hengittämään rauhallisesti ulos huulet yhdessä

-Jännitä vatsalihakset

Eikö olekin outoo, että ihmiskunta keksii uskomattomia asioita kuten AI, kvanttitietokoneet, mutta ei vieläkään pysty kontroloimaan itseään ja joutuu huijaamaan aivojaan, että ei tässä oikeesti vaaraa ole.

Katsoin vähän aikaa sitten videon, jossa ihmiseltä leikattiin asia joka yhdistää molemmat aivonpuoliskot, niin sen jälkee sitä ihmistä olikin useampu. Eli jos toisella puolella on kuulo ja toisella näkö, niin se joka näkee voi kertoa eri asioita, kuin se joka kuulee. Crazya. Mutta takaisin aiheeseen. 

(linkki videoon https://www.youtube.com/watch?v=0qa_bHMtDcc)

Ihmisten käyttäytyminen

Analyyttinen tai sininen

Neuvottelija arvostaa logiikkaa ja peliteoreettista analyysiä. Hänelle on tärkeää, että asiat selitetään järkevästi ja että taustatietoa on tarjolla runsaasti.

Vakaa eli vihreä

Neuvottelija kaipaa sosiaalista hyväksyntää ja harmoniaa. Hän ei halua olla neuvotteluiden keskipisteenä, vaan arvostaa kasvojen säilyttämistä ja välttää henkilökohtaisia kärjistyksiä, jotka voivat aiheuttaa hänelle ahdistusta.

Hallitseva eli punainen

Tyyppi on ekstrovertti ja päätöksentekokyvyltään nopea. Hänelle on tärkeää keskittyä suuriin linjoihin, ja asiat on esitettävä hänelle selkeästi ja tehokkaasti. Hallitseva tyyppi arvostaa skenaarioanalyysiä.

Vaikuttava eli keltainen

Neuvottelija haluaa olla näkyvässä roolissa ja arvostaa suhdetoimintaa. Hän tekee päätöksiä nopeasti ja luottaa vahvasti intuitioonsa. Kylmä tehtäväkeskeisyys ja ihmissuhteiden vähättely voivat olla hänelle vaarallisia. Henkilökohtainen kiitos ja kehuminen toimivat tehokkaasti häneen.

Näitä voi miettiä itsestään vastaamalla kysymyksiin:

Miten yleensä käyttäydyn haastavissa vuorovaikutustilanteissa? Annanko helposti periksi vai pidänkö kiinni omista näkökulmistani? Haenko yhteistä hyötyä vai keskitynkö enemmän omaan intressiini? Menenkö eteenpäin tunteella vai faktoilla?

Mitkä ovat neuvottelutyylini vahvuudet?

Mitkä ovat neuvottelutyylini heikkoudet?

Mitä ominaisuutta voisin kehittää tässä ja nyt? Minkä kehittämiskohteen voisin ottaa pidemmäksi projektiksi?

Pystynkö liukumaan neuvottelutyylistä toiseen? Jos en pysty, niin mikä siinä on mielestäni vaikeaa?

Tärkeää on joka tapauksessa aina olla sellainen kuin olet, sillä vaikka kuinka yrittäisit esittää olevasi muu, liskoaivot hoitaa sen, että sinun kehonkieli ei vastaa sitä mitä puhut. Ja kun kehonkieli ja sanat riitelevät, ihminen uskoo kehonkieltä.

On aina hyvä muistaa, että kukaan ei halua asioida epärehellisen ihmisen kanssa, edes epärehelliset ihmiset itse.

Kirjasta oli paljon apua reenien suunitteluun ja vielä enemmän käymme itse reeneissä läpi, sillä kaikki ovat lukeneet jonkun neuvotteluun liittyvän kirjan ja kun saamme yhdistettyä tiedon dialogeilla niin voi avautua vielä jotain uutta. Mutta tässä nämä opit. Seuraavaa suurta neuvottelua odottelessa.

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

Copywriting Strategies

Copywriting on yksinkertaisuudessaan markkinointi tai mainontatekstien kirjoittamista myyntiä tai asiakkaan...

0 kommenttia

Lähetä kommentti