Suoraa palautetta

Kirjoittaja: Konsta Vankka

7 joulukuun, 2022

Lähdeteos: Suoraa palautetta! Viisaan keskustelijan käsikirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Minna Oulasmaa ja Mika Pesonen

Teoriapisteet: 2

Minna Oulasmaan ja Mika Pesosen kirjoittama kirja ”Suoraa palautetta – viisaan keskustelijan käsikirja” päätyi lukulistalleni Tapun suosituksen myötä. Kirja kertoo hyvin kattavasti palautteen vastaanottamisesta ja antamisesta sekä sivuaa myös monia muita viestinnän osa-alueita.

Mitä palaute on ja miksi sitä annetaan?

Palaute ei ole haukkumista, kehuja tai postauksesta tykkäämistä sosiaalisessa mediassa. Yksisuuntainen puhe ei ole palautetta, se on käskyttämistä tai ohjaamista. ”Palaute on toisen työn, suorituksen tai käytöksen kommentoimista, jonka tavoite on suorituksen parantaminen ja tuon henkilön kehittyminen”. Suora lainaus kirjasta, mutta mielestäni sitä ei voi tuon paremmin tiivistää. Palautteeseen liittyy siis aina motiivi siitä, että sen jälkeen työn tekeminen on tehokkaampaa ja kokonaisvaltaisesti laadukkaampaa.

Palautetta annetaan, jotta siirrytään luulemisesta tietämiseen ja jotta vuorovaikutus kehittyy pinnallisesta rehelliseen. Palaute motivoi parempaan käytökseen ja toimintaan, mikäli se osataan antaa yksilöä palvelevalla tavalla. Tämä tekeekin palautteen antamisesta todella haastavaa, koska jokaiselle meille tehoaa erilainen palaute. Toiselle asioista pitää kertoa laajemmin ja nätimmin, kun toisille toimii taas lyhyt ja ytimekäs äärirehellisesti annettu palaute.

Palautteen antaminen on elintärkeää, koska sillä vältetään suuri määrä turhaan ja väärin tehtyä työtä. Jos palautetta ei annettaisi, ei työntekijä tiedä tehneensä jotain väärin tai turhaan. Aina ei tarvitse olla edes niin pitkällä, että työtä tehtäisiin täysin väärin vaan, mikäli jokin asia voitaisiin tehdä vain paremmin ja tehokkaammin.  

Palautetta on kannustavaa ja korjaavaa. Kannustavassa palautteessa kiitetään onnistuneesta työsuorituksesta, hyvästä tuloksesta tai työyhteisöä ja sen tulosta edistävästä asenteesta. Kannustava palaute on tärkeää, mutta suomalaisessa kulttuurissa se monesti unohtuu ja palaute on pelkästään korjaavaa. Korjaavassa palautteessa puututaan toimintaan, joka on virheellistä, ei toivottua tai tehotonta. Tällaista palautetta antaessa on hyvä tuoda keskusteluun myös konkreettisia ehdotuksia siitä, miten toimintaa voidaan korjata. Muutoin palaute on hyödytön, eikä motivoi vastaanottajaansa.

Minä palautteen antajana

Palautteen antamisen haastavuus on riippunut itselläni todella paljon ympäristöstä. Esimerkiksi jääkiekossa minun ei ollut haastavaa antaa palautetta kanssapelaajille tai valmentajille. Akatemialla ja työympäristössä olen puolestaan pitänyt rehellisen palautteen antamista paikoin jopa todella haastavana. Suoraa vastausta siitä, mistä tämä johtuu minulla ei ole antaa, mutta luulen, että se johtuu kulttuurista ja tavoitteista. Jääkiekkojoukkueissa, joissa olen ollut mukana ihmiset ovat olleet aina todella samanhenkisiä ja kilpailunhaluisia. Minun ei ole koskaan tarvinnut ennen palautteen antamista pohtia, kuinka merkityksellisenä tai tärkeänä palautteen vastaanottaja asiaa pitää. Tämä johtuu suoraa siitä, että jääkiekossa joukkueella on yhteinen tavoite, akatemialla ei.

Jääkiekossa kaikki asiat tehdään aina sen takia, jotta voitaisiin voittaa. Akatemialla yksilöt tekevät asioita oman tulevaisuuden takia. Osa paiskii hommia kovasti kirjallisten töiden kanssa tavoitellen hyviä numeroita ja jatko-opiskelupaikkaa. Osa taas tekee hulluna projekteja, koska raha ja kasvavat liikevaihtosummat motivoivat. Ja kumpikaan ei ole toinen toistaan huonompi tai parempi, mutta ne luovat täysin erilaisen pohjan palautteen antamiselle.

Tulevana tiimiliiderinä minun täytyy opetella antamaan palautetta. Jotta pystyn antamaan laadukasta, merkityksellistä ja kehittävää palautetta, on minun tunnettava yksilöt. Tätä lähdenkin työstämään heti tammikuun alusta yksilökeskustelujen ja kyselyiden avulla. Aikomukseni on jutella tiimiläisten kanssa täysin muista asioista kuin akatemian hommista ja tällä tavoin tutustua yksilöiden arvioihin ja taustoihin. Nämä asiat tuntemalla pystyn työskentelemään ja antamaan palautetta huomattavasti tehokkaammin ja todella kehittämään tiimin toimintaa.

Palautteen vastaanottaminen

Palautteen vastaanottajana olen mielestäni kohtuullisen hyvä. Laadukkaan palautteen saadessani ymmärrän, että palautteessa on kyse asioista, eikä minusta ihmisenä. Pystyn vastaanottamaan palautteen ärsyyntymättä ja kiihtymättä. Seuraava askel kohti parempaa palautteen vastaanottamista voisi olla se, että pyydän sitä enemmän ja sitä saadessani otan asiat ylös ja koitan maksimoida saamani palautteen.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti