Markkinointi boksin ulkopuolelta

Kirjoittaja: Akseli Pasanen

7 joulukuun, 2022

Lähdeteos: markkinointi boksin ulkopuolelta

Lähdeteoksen kirjoittaja: Laura Ahonen & Sampo Luoto

Teoriapisteet: 2

Tällä hetkellä olemme käynnistämässä yhteistyötä asiakkaan kanssa ja he tarvitsisivat meiltä muun muassa markkinointisuunnitelman. Projektiryhmästämme kukaan ei ole aikaisemmin tehnyt markkinointisuunnitelmaa, joten olemme uuden ja mielenkiintoisen haasteen edessä. Jotta selviämme tästä haasteesta, päätimme lukea kirjoja markkinoinnista saadaksemme teoriatietoa markkinoinnista. Projektin edetessä pääsemme kokeilemaan teorian viemistä käytäntöön. Markkinointi boksin ulkopuolelta valikoitui luettavakseni oikeastaan vain nimen perusteella, halusin avartaa käsitystäni markkinoinnista.

Kirja on kirjoitettu toimialariippumattomasti, joten uskon kirjan ajatuksista olevan hyötyä muissakin projekteissa. Kirjan kirjoittajat eivät ehkä ole kaikista tyypillisimpiä markkinoinnin ammattilaisia, joten uskon heidän oikeasti tuovan ajatuksia boksin ulkopuolelta. Kaksi tutkijaa, toinen sosiaalipsykologian alalta ja toinen kulttuurin ja median tutkimuksen alalta, saivat yhdessä hyvin koottua erinäköiset ajatuksensa melko helppo lukuiseksi kirjaksi.

Yritys somessa

Ei ole olemassa erillistä digi-, some-, tai livekuluttajaa. Informaatio sekoittuu ihmisen päässä, sillä nykyaikana ihmiset käyttävät medioita, teknologiaa ja livetilanteita kaikkia vuoron perään ja yhtäaikaisesti. Aivot eivät informaatiotulvassa kykene erottelemaan mistä mikäkin tieto on päähän putkahtanut alun perin. Markkinoinnissa onkin kyse muistijäljen jättämisestä. Ihmisen muistiin jää jälki brändin viestistä, joka on vastaanottajalle merkityksellinen, samaistuttava ja herättää tunnereaktion. Vain tunteisiin on ihmismielessä mahdollista ankkuroida jotain pysyvää. Kun kuluttaja muistaa yrityksen mainoksen kolahtaneen häneen, on mahdollista saada kuluttaja oikeasti kiinnostumaan yrityksestä, sen tuotteista ja palveluista. Markkinoijien täytyisikin siirtyä kuluttajien motiiveihin, arvoihin ja asenteisiin keskittyvämpään markkinointiin, tuotteen tulee vastata tarpeita ja tarjota elämyksiä

Some mahdollistaa yrityksille uusia tapoja muokata ihmisten mielikuvia. Vaikka markkinointi tapahtuukin somen välityksellä, se on edelleen ihmisten välinen tapahtuma. Tämän takia yrityksen brändipersoonallisuutta tulisikin käsitellä samalla tavoin kuin ihmisen persoonallisuutta. Huomiota kannattaakin kiinnittää siihen millä alustoilla kohderyhmä on ja puhua heidän kanssaan samaa kieltä, olla kuin kavereita keskenään. Viestinnän tulisi olla selkeää, rehellistä ja läpinäkyvää. Tavoitteena olisi tilanne, jossa asiakas ei edes huomaa, että tässä nyt myydäänkin hänelle jotain.  Somen informaatiotulva on nykyihmiselle arkipäivää ja ihmiset suodattavat tästä tulvasta vain tärkeäksi kokemansa asiat itselleen.  Miten suodattimen läpi sitten pääsisi? Edellä mainittujen asioiden lisäksi yksi kirjasta itselle mieleen jäänyt neuvo on tehdä kaikki aivoille helpoksi. Low-involvement ajattelu on aivoille luonnollista ja taloudellista, suurin osa ostopäätöksistä tehdään juuri tämän ajattelun kautta. Markkinoinnissa täytyy siis pitää ostopäätöstä ohjaavat valinnat aivoille kevyinä ja yksinkertaisina, ei liikaa valintoja kerralla. Siis esimerkiksi jos markkinoimallasi tuotteella on lukuisia hyviä terveysvaikutuksia, niistä kaikista ei kannata mainoksessa kertoa, keskittyy pariin tärkeimpään, jotta kuluttajan aivot pääsevät helpolla kohti ostotapahtumaa.

Sosiaalinen kuluttaja

Kulutuspäätökset ovat aina sosiaalisesti motivoituneita ja perusteltuja, ihmisillä on luonnostaan tarve kuulua ryhmiin. Kuluttajan toiminta edellyttää toisten ihmisten huomioon ottamista, mietitään mitä muut ajattelevat, jos ostan tällaisen tuotteen. Onko tämä minun näköiseni?

Rakastettava brändi saa kuluttajat haluamaan kuulua joukkoon. Tiettyjen brändien käyttäjät muodostavat yhteisöjä, joiden jäsenet jakavat saman mielenkiinnon kohteen. Yrityksen liiketoiminnan kannalta on tärkeää rakentaa brändi, johon on helppo samaistua ja rakastua, jotta saadaan pitkäaikaisia asiakkaita. Kuluttajat tuntevat olevansa osa jotain tärkeää, ja janoavat sitä lisää.

Tärkeitä pointteja

  1. Brändi arvioidaan rakastamisen arvoiseksi.
  2. Brändin näkeminen herättää motivaation ja käyttö halun
  3. Brändin näkeminen aktivoi aivojen palkitsemiskeskuksen
  4. Brändi vahvistaa positiivisella tavalla identiteettiämme
  5. Brändi sopii yhteen ruumiinkuvamme kanssa

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti