Strateginen sisältömarkkinointi

Kirjoittaja: Jesse Takala

15 syyskuun, 2021

Lähdeteos: Strateginen sisältömarkkinointi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Jorma Kananen

Teoriapisteet: 2

Jorma Kananen – Strateginen sisältömarkkinointi

Luin Jorma Kanasen kirjan liittyen strategiseen sisältö markkinointiin. Kirjassa käsiteltiin sisältömarkkinoinnin tärkeyttä. Eli millaisella sisällöllä markkinoit ja pyrit tekemään myyntiä. Kirjassa oli muutamia erittäin hyviä kaavioita esimerkiksi asiakaspersoonien määrittelemiseen. Kirjasta löytyi 14 tehtävää liittyen yrityksen sisällöntuotannon keskeisiin asioihin. Tehtävät olisivat todella hyödyllisiä jokaiselle yritykselle.

Kokoan lyhyesti pääpointteja mitä yrityksen pitää tehdä, jotta sisältömarkkinointi on onnistunutta.

  1. Ensimmäisessä luvussa käsiteltiin, mitä yrityksesi tekee? Mikä on sen liiketoimintasuunnitelma?
  • Tästä voidaan lähteä miettimään missä ja miten markkinoidaan
  • Missä muut alasi kilpailijat markkinoivat ja tuottavat sisältöä? Missä voit olla parempi kuin kilpailijat ja minkä alustan voisit ottaa käyttöön, jota kilpailijasi eivät vielä hallitse?
  • Mitä onnistuneet kilpailijat tekevät oikein?
  1. Kuka on yrityksesi asiakaspersoona?
  • Millainen on asiakkaasi? Ikä, sukupuoli jne. Vain sitten, kun asiakaspersoona on määritelty tarkasti, pystytään markkinoimaan hyvin kohdennetusti
  • Missä alustoilla asiakkaasi vierailee? Mitkä on heidän mielenkiinnon kohteensa?
  • Google Analyticsilla pystytään näkemään hyvin tarkkaa dataa verkkosivuillasi vierailevista henkilöistä
  • Myös Facebookilla, LinkedInillä, Twitterillä, Instagramilla, Pinterestilla ja Snapchatilla on omat analyticsit, joita voit ostaa.
  1. Mitä sisältöä sinun yrityksesi tulee tuottaa?
  • 4 huomioitavaa asiaa: Kohderyhmä, Kanava, Sisältö ja Tavoitteet
  • Määriteltyäsi asiakaspersoona kohderyhmä on tiedossa, missä kanavissa he ovat?
  • Luodaanko heille millaista sisältöä? Artikkeleita, blogeja, uutiskirjeitä, videoita, some postauksia, lehtiä, podcasteja? Mikä kiinnostaa potentiaalista asiakastasi?
  • Miten huomioit hakusanojen merkityksen, jotta asiakkaat löytävät sinun sivuillesi?
  • Onko sisältösi huomiota herättävää? Kuinka hyvin se on visuaalisesti suunniteltu?
  • Tässäkin kannattaa seurata kilpailijoita, mitä he tekevät hyvin ja missä sinä voit toimia eri tavalla?
  1. Sisältösi viesti?
  • Onko viestisi myyvää vai ainoastaan asiakasta viihdyttävää?
  • Sisällön tulisi ohjata lopulta asiakas ostamaan tuotetta/palveluasi
  • Sisällön olisi hyvä liittyä vahvasti tuotteeseen/palveluusi, jotta siitä olisi myynnillistä hyötyä
  1. Mitä postaan someen?
  • Erot eli alustoiden välillä, elä postaa samaa sisältöä välttämättä LinkedIniin ja Instagramiin
  • Millaista sisältöä kannattaa jakaa eri kanavissa?
  • Facebook: Hauskaa ja ystäville jaettavaa sisältöä
  • Youtube: Opastusvideoita, viihdettä
  • Twitter: Asiapitoista nopeaa tietoa
  • LinkedIn: Asiantuntijuus, mitä osaat, mitä yrityksesi on
  • Instagram: Visuaalista sisältöä
  • Pinterest: Visuaalisuus
  1. Sisällön sitouttaminen
  • Miten sisältöni sitouttaa asiakasta? Miten saan hänet reagoimaan sisältööni, jotta se jää paremmin hänen mieleensä?
  • Sisällön tulee olla osuvaa
  • Sisällön tulee olla aktivoivaa. Kysymykset, valintojen tekeminen, kilpailut
  • Kommentteihin vatsaaminen, tykkääminen, keskustelun jatkaminen
  • Sisällön hyödyllisyys, kuinka asiakas voi oppia tai jakaa sisältöäsi
  • Jakamiset ovat tärkeitä, se levittää sisältösi yhä useammalle ja toimii ikään kuin referenssinä
  1. Tavoitteet ja mittarit
  • Millä mittareilla mitataan sisältömarkkinointisi onnistumista?
  • Mitkä ovat tavoitteesi?
  • Seuranta on tärkeää, jotta huomataan, mikä toimii ja mikä ei
  • Haetko sisältömarkkinoinnilla näkyvyyttä vai vain selkeää myynnillistä hyötyä, määrittää mittarisi aika hyvin

Kirja oli mielestäni erittäin hyvä teos aloittelevalle yrittäjälle tai miksei pitempäänkin yritystoimintaa pyörittäneelle. Kirjassa käytiin hyvin yksinkertaisesti läpi, mitkä ovat askeleet onnistuneeseen sisältömarkkinointiin. Kirja myös laittoi pohtimaan näitä kyseisiä asioita tiimiyrityksen näkökulmasta. Keitä ovat potentiaaliset asiakkaamme ja millaista sisältöä he arvostavat ja kuinka he saadaan törmäämään siihen.

You May Also Like…

Suojattu: Kirkas brändi

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

Suojattu: Intohimona Alpa

Salasanasuojattu

Katsoaksesi tätä suojattua sisältöä, kirjoita salasana alle:

0 kommenttia

Lähetä kommentti