Sinisen meren strategia

Kirjoittaja: Jesse Takala

15 syyskuun, 2021

Lähdeteos: Sinisen meren strategia

Lähdeteoksen kirjoittaja: Chan Kim, Renee Mauborgne

Teoriapisteet: 3

  1. Chan Kim, Renee Mauborgne – Sinisen meren strategia

Olin kuullut jonkun verran kyseisestä kirjasta ennen kuin sen luin. Kirja ylitti odotukseni, sillä siinä konkretisoitiin yksinkertainen, mutta silti niin haastava asia. Koen itse olevani sinisen meren strategia ajattelija, joten oli hauska lukea aiheesta. En siis tiennyt yhtään mitä termi tarkoittaa ennen kuin kirjan aukaisin.

Sinisen meren strategia tarkoittaa aivan erilaista ajattelutapaa kilpailusta. Tarkoitus ei ole kilpailla oikeastaan ollenkaan. Normaalisti yritykset kilpailevat samoilla ”punaisilla merillä”, joissa kaikki ovat ja on vaikea erottua kilpailijoista. Sinisen meren strategiassa on tarkoitus luoda aivan jotain uutta alalle, mitä kukaan muu ei vielä tee.

Punaisella merellä siis ovat kaikki alan toimijat. Kilpaillaan samoista asiakkaista hyvin samanlaisilla tuotteilla. Vaikea erottua.

Sinisellä merellä eivät vielä muut alan toimijat ole. Keksitään siis aivan uusi asiakaskunta kyseiselle tuotteelle tai palvelulle. Miten saadaan asiakkaat, jotka eivät ole nykyisillä ominaisuuksilla ostamassa tuotetta, kiinnostumaan siitä. Missä voisi olla huomaamaton asiakaskunta? Mitä kilpailijat yrittävät liikaa painottaa, ettei tietty asiakaskunta kiinnostu tuotteesta? Pyritään siis pääsemään kilpailemattomille markkinoille.

Mieleeni jäi erityisesti golf esimerkki. Golfmailojen valmistaja Callaway alkoi miettimään miksi urheilua harrastavat, ja siitä kiinnostuneet eivät pelanneet golfia? Golfia pidettiin liian vaikeana lajina, palloon oli vaikea osua pieni lapaisella mailalla. Muut valmistajat kilpaili nykyisistä pelaajista yhä paremmilla ja paremmilla mailoilla. Callaway alkoi valmistamaan Big Bertha -malliset mailat, niissä oli isompi lapa. Palloon oli siis huomattavasti helpompi osua ja aloittamisen kynnys madaltui. Mailoista tuli menestys ja Callaway pääsi ”siniselle merelle”, koska keksi miten henkilöt, jotka eivät ostaneet golfmailoja, saatiin niitä ostamaan!

Yksin kertaisuudessaan sinisen meren strategiaa lähdetään pohtimaan neljällä kysymyksellä:

  1. Mitkä toimialalla selviöinä pidettävät tekijät tulisi POISTAA?
  1. Mitä tekijöitä tulisi SUPISTAA selvästi alan normia vähäisemmiksi?
  1. Mitä tekijöitä tulisi KOROSTAA selvästi enemmän kuin alalla on totuttu?
  1. Mitä sellaisia tekijöitä tulisi LUODA, joita alalla ei ole koskaan tarjottu?

Mielestäni monesti pyritään kilpailemaan vaikka millä uusilla ominaisuuksilla, mitkä ovat parempia kuin kilpailijan. Mielestäni tärkeintä on keskittyä olennaiseen ja yksinkertaisuuteen. Kirjassa puhuttiin myös kulujen minimoimisesta, samalla kun asiakkaalle tuodaan hintaan nähden eniten hyötyä.

Itse aloin miettimään, miten näitä tietoja voisin hyödyntää tiimiyrityksen toiminnassa. Heti ei tullut mieleen tämän hetkisiin projekteihin, mutta uskon, että hyötyä tästä kirjasta on vielä tulevaisuudessa. Kirja johon varmasti palaan uudestaan.

You May Also Like…

Google Digital Garage

Google digital garagessa oli paljon asioita, jotka olivat tuttuja mutta sain siitä myös paljon käytäntöön vietäviä...

Viherpesuopas

                                          Ai mitäkö on viherpesu? Viherpesun määritelmä perustuu  siihen, että...

0 kommenttia

Lähetä kommentti