Storytelling työkaluna

Kirjoittaja: Veeti Rastas

4 kesäkuun, 2022

Lähdeteos: Story telling työkaluna

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mervi Rauhala ja Tarja Vikström

Teoriapisteet: 2

Olen aina tykännyt tarinoista ja hyvin esitetyt tai kirjoitetut tarinat ovat minulle jonkin sortin heikkous. Hyvä elokuva tai kappale saattaa jäädä kummittelemaan moneksi päiväksi ja vaikuttaa ajatteluuni ja toimintaani. Enkä varmasti ole ainut, johon tarinat vaikuttavat syvästi. Ihmiset saavat tarinoista todella paljon erilaisia tunteita. Me tarvitsemme tunteita elämässä, jotta voimme esimerkiksi unohtaa huolet ja muun harmaan elämässämme. Muistan kun pikkupoikana äiti laittoi minulle kasetilta tarinoita pyörimään, kun menin nukkumaan. Ne veivät minut jonnekin aivan muualle ja toi rauhan sekä hyvät yöunet. Minulle tuli nämä hetket mieleen jokunen viikko sitten, mutta en muista niitä tarinoita, joita kuuntelin. Ne täytyykin käydä etsimässä vanhempieni luota.

Kirjassa esiteltiin 5 vaiheinen ponnahdustarina, joka esiteltiin lauseella ”Jos haluat saada aikaan muutosta ja toimintaa, käytä tarinaa”. 

  1. Kirkas idea ja tavoite

Kirkas tavoite -> mikä muuttuu/miten toimitaan. Muodosta tavoitteesta yksi selkeä lause.

  • Missä ja milloin

Tapahtuminen -> Inspiroivimmat tarinat ovat totta ja niissä on aina aika ja paikka.

  • Yksi päähenkilö

Valitse päähenkilö -> yleisö tuntee olevan osa yhteisöä -> alkaa pohtia tarinaa oman elämänsä kantilta.

  • Pidä yksinkertaisuus

Anna kuulialle tilaa muokata tarinaa -> tarttumapintaa jokaiselle -> mahdollisuus luoda omia tarinoita

samalla tavoitteella.

  • Onnellinen loppu

Positiivisuus tuottaa toimintaa.

Mitä paremmin oman yleisönsä tuntee sitä, helpompi tarina on muokata heille sopivaksi. Tavoitteet on hyvä miettiä tarkasti. Ne on hyvä miettiä jo ennen runkoa sillä tavoitteet ovat kuitenkin se minkä mukaan lähdetään tekemään. Näitä viittä kohtaa on hyvä miettiä, kun lähtee tekemään oikeastaan ihan mitä vaan missä on jokin taloudellinen tavoite. Tai tavoitteena on saada juttusi mahdollisimman monelle kuulluksi. Nämä viisi kohtaa on tapasi vaikuttaa yleisöösi. On myös hyvä pitää mielessä, että nykyään esimerkiksi mainoksia tulee joka tuutista. Moni näistä mainoksista on juuri niitä mihin ei kiinnitä yhtään huomioita. Sitten on myös niitä mitkä herättävät katsoja tai kuulijan huomion. Tunteisiin vetoaminen, kuvailu ja yllätyksellisyys toimivat suureen yleisöön.

Vaikka markkinointi ei olisi se mieleisin aiheesi, niin tämä kirja antaa silti hyviä vinkkejä siihen kuinka sen parissa kannattaa toimia ja miten käyttää tarinankerrontaa hyväksi kun tehdään bisnestä.

You May Also Like…

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti