STOP MYYNTI – PYSÄHDY MYYMÄÄN

Lähdeteos: Stop myynti - pysähdy myymään

Lähdeteoksen kirjoittaja: Mika D. Rubanovitsch

Teoriapisteet: 2

Kirja myynnistä houkuttaa aina. Kiinnostaahan se lukea toisen vinkit, kuinka parantaa myynti. Kirjassa myynnin työkaluna käytettiin STOP- menetelmää. Tämä oli itselle ainakin sanana uusi ja hyvinkin mieleenpainuva. Kun lähdin avaamaan STOP- sanoja oli ne aika itsestään selviä omaan myyntiin, mutta jos vertaan sitä Elementiaan on meillä paljon tehtävää.

Suhteet

Verkosto ovat yksi tärkeimmistä, ellei jopa tärkeimmistä avainsanoista Tiimiakatemian aikana. Meillä on laaja verkosto valmiiksi odottamassa akatemian tiloissa ja sekin on vaihtuvaa. Eli voisi kuvitella, että saadaan ilmaiseksi kolmen vuoden aikana noin 300 henkilöä. Tämä on aivan valtava määrä ja tätä täytyy oppia kunnioittamaan sekä hyödyntämään. Jos ei akatemian aikana niin ainakin sen jälkeen.

Asiakaskäyntien arvostus on noustava, koska nyt meidän on lähdettävä myymään. Yksi ja tärkeä mitä myydä on synnytykset. Siihen on hyvä myös hyödyntää vanhaakin verkostoa, sillä silloin teemme asiakkaalle olon, että muistamme hänet ja meillä on oikeasti halu ja kiinnostus hänen palveluitansa tai tuotteita kohtaan. Kirjassa puhuttiin SPIN (Tilanne, ongelma, seuraus, hyöty) työkalusta, jota synnytysten myynnissä pystyy ehdottomasti hyödyntämään. Synnytysten tarkoituksenahan on myydä asiakkaalle jotain uutta ja ratkaista ongelma, kertoa miten siitä hyötyy ja mitä asiakkaalle siitä seuraa.

Suhteisiin vaikuttavat myös markkinointi ja tähän meidän on ruvettava panostamaan. Kirjassa puhuttiin verkkosivujen tärkeydestä ja siitä mitä siellä tulisi olla. Meidän verkkosivumme on nyt julkaistu ja henkilöesittelytkin sieltä löytyvät. Kirjassa kuitenkin painotettiin osaamisen korostamista, joten tätä meidän täytyy tuoda verkkosivuille, sekä someihin.

Suhteisiin vaikuttaa myös vahvasti se, kuinka me viestimme ulospäin ja onko meidän yrityksemme sisällä kitkaa. Arvojen vaikutus tekemiseen on saatava mukaan ja siksi meidän täytyykin tehdä uusi strategia ja arvojen selkeyttäminen kaikille, että olemme kaikki samalla viivalla yrityksemme kanssa. Näin olemme luotettavia, kun kaikilla on sama tieto kaikesta.

Työkalut

Myynnin työkaluja on huomattavasti vähemmän, kuin esimerkiksi markkinoinnin. Myyntiin kuitenkin vaikuttavat aina vähintään kaksi osapuolta. Ennen vanhaa myynti oli vain kivijalka myymälöissä ja ihmiseltä ihmiselle. Nykyään se voi olla vain jollain verkossa ja robotti ohjaa asiakkaita löytämään tuotteen ja maksamaan. On siis selvää, ettei myyntiin voi antaa käsikirjaa.

Meille tärkeä työkalu on viestintä sisäisesti kuin ulkoisesti. Asiakaskäynneillä voi käydä myös verkossa ja näin ollen siitä tehdään vaivattomampaa kummallekin osapuolelle. Toki kehonkieltä on paljon vaikeampi lukea esim. Teamsin tai Zoomin välityksellä.

Maailman virtualisoituessa on tärkeä kiinnittää huomiota siihen, että asiakas saa vastauksen ja ratkaisun ongelmaansa nopeasti. Vaikka meilläkin on työaika, meidän on silti oltava valmis vastaamaan viestiin käytännössä missä vain ja milloin vain, sillä kilpailu on kovaa.

Osaaminen

Osaamista tulee kehittää koko ajan. Nykyaikana kuluttajat tietävät asioista melkein yhtä paljon, kun asiantuntijatkin, joten on oltava ajan tasalla siitä mitä myy. Kun myymme osaamisemme asiakkaalle saamme siinä asiakkaan mahdollisesti sitoutumaan meihin ja käyttämään meitä uudelleenkin. Markkinoilla on erottauduttava ja siihen on panostettava. Asiakaskäynnille mentäessä on hyvä tehdä vähän tausta selvitystä kuka on vastassa. Arvot ovat nykymarkkinoilla hyvinkin iso trendi ja niiden avulla pystyy myymään jo aika pitkälti. Suunnitelma markkinointiin ja siihen mitä ja miten markkinointi toteutuu. On tärkeä saada jokainen markkinointikanava ja verkkosivut näyttämään siltä, että sen takana seisoo sama porukka. Se luo luottamusta asiakkaalle.

Perusjuttuja asiakashankinnassa on tietenkin ajan kunnioitus ja se että saapuu ylipäätään ajoissa paikalle. Dialogilla on suuri merkitys asiakkaaseen ja sillä saadaan myös sisällöstä paljon selkeämpää.

Parantaminen

Kauppa ei pääty kaupan päättymiseen. On tärkeää tehdä palautekyselyitä ja vielä tärkeämpää reagoida niihin. Tämä tuo asiakkaalle olon, että olemme aidosti kiinnostuneita tehdystä työstämme ja meillä on halu kehittyä. Asiakassuhteesta saadaan pysyvämpi, kun vuorovaikutus jatkuu myös työn jälkeen. Myyntiprosessia on kehitettävä jatkuvasti, mutta ensin meidän on lähdettävä vain myymään ennen kuin voimme kehittää mitään. Tästäkin syystä palaute näin alkuaikana on erityisen tärkeää, sillä meillä on jatkuva halu tulla paremmaksi ja paremmaksi. Kaikesta tästä on meille jokaiselle hyötyä tulevaisuuteen.

You May Also Like…

 100M offers

Kirjan "100M Offers: How To Make Offers So Good People Feel Stupid Saying No" nappasin kuuntelun tiimikaverini...

Fooled by randomness

Tiimiakatemian toiseksi viimeistä kirjaa viedään ja siksi valikoin kirjaksi ensimmäisen englannin kielisen kirjani...

Muutosvoimaa

Tänä keväänä meillä on ollut treeneissä aiheena muutoksen pelko, resilienssi ja kuinka me siedämme muutosta. Muutosta...

0 kommenttia

Lähetä kommentti