Stop-myynti

Kirjoittaja: Hannes Vilpponen

14 marraskuun, 2022

Lähdeteos: Stop-myynti pysähdy myymään

Lähdeteoksen kirjoittaja: Ruba Novitsch

Teoriapisteet: 2

STOP myynti – pysähdy myymään

Luin Mika Rubanovitschin myyntiin liittyvän kirjan STOP myynti – pysähdy myymään. Päädyin kyseiseen kirjaan, sillä myyminen on aina kiinnostanut minua, ja olen päässyt viimeisen vuoden aikana kokemaan myyntiä monessa eri paikassa monella eri tavalla. Kassamyynti, puhelinmyynti sekä suoramyynti ovat olleet tapoja joita olen päässyt harjoittamaan. Myös verkkokauppaprojekti on hyvin tiukasti myyntiin sidoinnainen. Pelkästään konkreettinen tuotteiden myynti ei ole ollut ainut myynti mitä olen harjoittanut, mukana on myös markkinointia, yhteistöiden hankkimista sekä mahdollisten bisneskumppaneiden haalimista. Nämäkin ovat myymistä, oli kyse sitten työvoiman myymisestä tai tulevan yhteistyön myymistä. Tulen varmasti oppimaan myymistä eri muodoissa ja tilanteissa tiimiakatemian aikana ja siksi koin kirjan tärkeäksi omien opiskeluideni kannalta. Mika käsittelee kirjassa myynnin muutosta digitalisaation ansiosta, sekä kertoo miten vähän loppujen lopuksi myynnin periaatteet ovat muuttuneet. Hän kertoo uusien myyntimahdollisuksien helpottavan myyjän työtä, eikä suinkaan korvaavan tätä. Kirjan nimessä oleva STOP on siis neljästä sanasta jotka ovat: suhteet, työkalut, osaaminen sekä parantaminen.

Suhteet

Mika kertoo erilaisten suhteiden vaikuttavan myyntiin huomattavasti. Hän kertoo myös digitalisoitumisen vaikutuksista suhteisiin, kuten suhteet, jotka ovat rakennettu verkossa ja myös niistä, jotka pysyvät vain verkossa. Hänen mukaan digiaika on helpottanut suhteiden rakentamista sekä ylläpitoa, mutta periaate on silti sama kuin ennenkin. Asiakas tykkää palvelusta, myyjästä, tuotteesta tai palvelusta, jonka perusteella hän jatkossakin suosii kyseistä yritystä. Olen itsekin huomannut suhteiden vaikutuksen myyntiin työpaikallani, tiimiakatemian projekteissa sekä jopa verkkokauppaorjektissa, vaikka se ei olekaan vielä valmis. Työpaikallani olen saanut myönteistä palautetta asiakaspalvelustani, sekä liikkeen ideasta ja useat asiakkaat ovat vakiintuneita käymään liikkeellä hyvien aiempien kokemuksien kautta. Verkkokauppaprojektiin saimme autoliikkeeltä lainaan Tesla model 3:sen markkinointia varten, ja juttelimme liikkeenharjoittajan kanssa projektistamme. Hän piti ideasta, ja sanoi olevansa valmis ostamaan meiltä latausaseman, kun saamme kaupan auki.

Työkalut Mika kertoo myyjän työkalujen laajentuneen viime aikoina ja onhan se sanomattakin selvää. Puhelin, sana, julkisilla paikoilla olevat mainokset sekä myyjät ovat edelleen tärkeitä, mutta digimarkkinointi- sekä myynti ovat myös nykyään vahvoja myynnin nostattajia. Googlen ja muiden hakukoneiden algoritmit ja henkilöprofiilit osaavat kategorisoida ihmisiä, joka helpottaa tulevien asiakkaiden virtaa esim nettsivuille sekä verkkokauppoihin. Markkinoinnin kohdistaminen on hyvinkin helppoa, sekä tämä kehittyy jatkuvasti. Tätä pääsenkin hyvin pian harjoittamaan käytännössä, sillä verkkokauppaprojektissa etenemme hyvää vauhtia julkaisuvaiheeseen, joka tarkoittaa myös markkinointia. Olemme suunnilleen rajanneet kohderyhmämme sekä olemme päättäneet markkinoinnin kanavamme, joiden toivomme tuovan asiakkaita. Työkaluista tutuksi on myös tullut HubSpot, jonka avulla tiimini tekee listan asiakkaistaan, jotta osaamme profiloida heidät tulevaisuutta varten.

Osaaminen

Myynnin osaaminen on kirjan mukaan jatkuva oppimisen prosessi. Vaikka oppisi hankkimaan ja pitämään asiakkaita ei suinkaan tarkoita ettei olisi tarvetta oppia enemmän. Jos oppii myymään esimerkiksi tietynlaisia tuotteita tietynlaisille ihmisille, on vaikea ryhtyä myymään jotain muuta eri kohdeyleisölle ellei pidä huolta jatkuvasta oppimisesta. Tunnen itse olevani suhteellisen hyvä myyntityössäni, mutta tiedostan silti etten olisi yhtä hyvä myymään esimkerkiksi autoja tai taloja. Tiedän että tulen oppimaan paljon myynnistä tiimiakatemian aikana. Olen jo tähänkin mennessä päässyt oppimaan monenlaisesta myynnistä.

Parantaminen

Kuten osaamisen kohdassa kerroin, myynin osaaminen vaatii jatkuvaa oppimista, ja oppimista tapahtuu paljon kun parantaa omia myyntitaitojaan kokemusten kautta. Parantaminen ei ole myöskään uusien tai parempien sanavalintojen käyttämistä seuraavassa myyntitilanteessa, vaan jatkuvaa palautteen vastaanottoa ja oma-aloitteista pohdintaa mahdollisuuksista parantaa myymistään. Kaupan jälkeen käydyt keskustelut asiakkaan kanssa ovat tähän oivia paikkoja saada tietoa omasta suoriutumisestaan.

Yhteenveto

Pidin kirjasta kovasti, sillä se sai miettimään omaa mielenkiintoani myymistä ja sen osa-alueita kohtaan. En ollut miettinyt asiaa ennen näin syvällisesti, mutta kirja selosti varsin kattavasti myymisen eri vaiheita. Uskon että kirjasta oli hyötyä projekteissani, tajusin esimerkiksi verkkosivujemme tarvitsevan palauteosion, sekä miten tärkeää yhteystietolomakkeet voivat olla myynnin kannalta.

You May Also Like…

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti