Spotify- Miten maailma valloitetaan?

Kirjoittaja: Akseli Pasanen

16 maaliskuun, 2023

Lähdeteos: Spotify - Miten maailma valloitetaan

Lähdeteoksen kirjoittaja: Sven Carlsson Jonas Leijonhufvud

Teoriapisteet: 2

Kuuntelen Spotifyta juuri nyt kun kirjoitan tätä reflektiota. Käytän itse Spotifyta muutenkin päivittäin musiikin ja podcastien kuunteluun. Kun huomasin kirjalistalla tämän kirjan, kiinnostuin oppimaan mitä rakkaan naapurimaamme Ruotsin lähiössä on tapahtunut, jotta Spotify on noussut maailman suurimmaksi musiikin striimauspalveluksi.

Spotifyn alkutaipaleella musiikkibisnes oli suurten mullistusten kourissa. CD-levyt eivät enää menneet kaupaksi ja laiton musiikin lataaminen netistä eli kulta-aikaansa, kiitos Pirate Bayn synnyttämän sivuston ja sen ympärille muodostuneen ilmiön. Laiton musiikin imurointi netistä vei perinteisiltä levy-yhtiöiltä tuloja järkyttävän nopealla tahdilla. Samalla artistit ja muut musiikkiteollisuuden ammattilaiset kärsivät tulojen menetyksestä, heille ei enää tullut rahaa heidän tekemästään työstä.

Spotifyn idea on peräsin toiselta yhtiön perustajista, Daniel Ek:iltä. Daniel oli itse oppinut koodari Tukholman lähiöistä. Hän teki päätöksen luoda bisnes itselleen, sillä nykyinen työ ei enää ollut mieluista. Spotify oli jo toinen Danielin perustama bisnes, ensimmäinen oli Advertigo nettimainostyökalu, jonka Daniel myöhemmin myi tulevalle Spotify kumppanilleen. Molempia Danielin yrityksiä yhdisti markkinan tarpeiden ymmärtäminen varhaisessa vaiheessa. Markkinoiden muutos pakotti ihmiset ajattelemaan luovemmin ja keksimään uusia ratkaisuja entisten vanhentuneiden tilalle.

Spotify mullisti lopulta musiikki bisneksen, mutta kehitys huipulle asti ei todellakaan ollut helppoa. Danielilla oli uskomattoman kirkas visio maailman parhaasta musiikkisoittimesta, ja hän piti visiostaan tiukasti kiinni. Spotifyn yksi suurista ongelmista oli vakuuttaa sijoittajat ja levy-yhtiöiden vanhanaikaiset pomot. Myös Apple ja Steve Jobs yrittivät kaikin keinoin hiekoittaa Spotifyn kulkemaa latua.

Spotify oli niin paljon aikaansa edellä, että sille oli vaikea löytää luottamusta, vaikka itse tuote olikin hiottu täydelliseksi. Spotify tuotteena kehitettiin vastaamaan suoraan asiakkaan arvoja. Sen luoma arvo asiakkaalle muodostui elämän helpottamisesta, sovelluksen saumattomasta nopeudesta ja asiakkaan toiveiden ymmärtämisestä.

IHMISET JA TYÖ

Spotify kasasi työskentely tiiminsä hyvin vapaasti. Eri osastoiden tiimiliiderit saivat kasata itse mieleisensä tiimin, joka heidän käsityksensä mukaan toimisi parhaiten.  Aluksi työntekijät löytyivätkin hyvin omista verkostoista.  Tiimityöskentelyä Spotifyssa ei rajoitettu eikä heille opetettu missään vaiheessa ”oikeaa” tapaa tehdä töitä.  Luotto ihmisten itse parhaaksi näkemiinsä työskentelytapoihin olikin järkevää, sillä se ei rajoittanut kenenkään näkemyksiä tai ajatuksia työn teosta.

Työympäristökin oli jätetty vapaaksi, tiimit saivat muokata tilaa oman tarpeensa mukaan ja keksiä esimerkiksi tauoille epätyypillistä ajanvietettä. Vapaa tunnelma työympäristössä lisäsi luovuutta ja tuottavuutta.

Kahden perustaja jäsenen vahvat persoonat poikkesivat toisistaan hyvin paljon. Erilaisuuden ymmärtämättömyys ajoi kaksikon ajoittain suuriinkin erimielisyyksiin. Lopulta erilaisuus saatiinkin käännettyä voimavaraksi, jossa erilaiset ihmiset vetävät toisiaan vuorotellen kohti yhteistä suurempaa päämäärää. Täytyi ensin oppia hyväksymään itsensä täysin, sen jälkeen oli vasta mahdollista hyväksyä muut sellaisena kuin he ovat.

”Bisneksessä haluaa täysin erilaisia kumppaneita, kuin elämässä muuten”

TOP YUTUT

  1. Tuotteen kehittäminen asiakas edellä
  2. Työntekijöille vapaat kädet toteuttaa itseään
  3. Erilaisuus on voimaa
  4. Uskalla kilpailla isompiasi vastaan

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

Sosiaalinen myynti

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan kasvua somessa. Kirjan lukemisen tarkoituksena olisi ymmärtää niin konkreettisen...

0 kommenttia

Lähetä kommentti