Spotify miten maailma valloitetaan

Kirjoittaja: Verneri Anttila

18 joulukuun, 2020

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Mielenkiintoiset 7,5 tuntia tarinaa siitä miten spotify kasvoi Tukholman lähiöstä maailman suurimmaksi musiikin suoratoistopalveluksi. Kirja avaa myös silmiä siitä miten maailman suurimmat teknologia firmat kilpailevat rajusti toisiaan vastaan ja välistä jopa häiriköivät toinen toistaan.

Mielestäni kirjan tärkeimmät opit liittyy markkinan ymmärtämiseen ja ihmisten tarpeiden ratkaisemiseen. 2000-luvun alussa musiikkia ladattiin  paljon laittomana netistä. Vaikka se oli laitonta se oli erittäin yleistä. Tämä aiheutti erittäin suuria tulon menetyksiä koko musiikkiteollisuudelle. Daniel halusi ratkaista ongelman kehittämällä suoratoistopalvelun joka olisi ilmainen käyttäjälleen. Se olisi ainut keino lopettaa netistä musiikin lataaminen ilmaiseksi. Tulot voidaan kerätä mainos näkyvyydellä. Loppujen lopuksi eihän kukaan maksa jostain mitä saa helposti ilmaiseksikin.

Tietenkin alalla oli jo muitakin yrityksiä jotka yrittivät tehdä samaa kuin Daniel mutta siinä kohtaa peliin tulee mielestäni yksi spotifyn menestyksen kannalta tärkeimmistä asiaoista. Spotify pyrkii tekemään kaikesta asiakkaalleen mahdollisimman helppoa. Se tarjoaa sinulle jatkuvasti uutta musiikkia joka voisi olla mielestäsi hyvää. Se analysoi musiikkia mitä kuuntelet ja tarjoaa jotain samantyylistä. Ihminen on lopulta laiska. Kaikki Spotifyssa on tehty asiakasta varten. Jatkuvaa tuotteen kehittelyä satoja testejä pienemillä asiakas ryhmillä tuhansia analyysejä ihmisen toiminnasta ja siitä miten teko äly voi helpottaa ihmistä jossain mikä on niin yksinkertaista musiikin kuuntelussa.

Eli kiteytettynä Spotify meni kokoajan eteenpäin eikä vain firma edellä vaan nimenomaan asiakas edellä. Ja tämä kehittämisen ketju on vienyt yrityksen maailman kärkeen suurimmaksi musiikinsuoratoisto yritykseksi.  Tai oikeastaan menee kokoajan eteenpäin. Monesti tiimissäkin puhutaan siitä miten projekteja pitäisi uskaltaa kokeilla edes jossain pienessä määrässä. Spotifyn alku onkin siitä hyvä esimerkki. Daniel Ek koodasi muutaman ystävänsä kanssa ensimmäisen version Spotifysta niin että siellä ei ollut yhtään laillista kappaletta vaan pelkkiä laittomia netistä ladattuja kappaleita. Musiikki on kallista joten senkin takia Daniel päätti testauttaa tuotteensa ensin laittomalla musiikilla pienessä koossa. Tuotetta jaettiin pienelle määrälle ihmisiä esim tukholman yliopistolla ja näin saatiin ensimmäisiä käyttäjä kokemuksia.

Money talks! Kirja avasi silmiäni myös siitä miten maailman johtavat yritykset kilpailevat toisiaan vastaan ihan mitättömiltäkin tuntuvissa asioissa. Kirjan esimerkki siitä miten Apple esti Spotifyn menemisen amerikan valloitukseen moneksi vuodeksi, estämällä Spotifyta saamasta oikeuksia alueelle. Musiikkiteollisuus oli ja on ehkä vieläkin korruptoituntta ja johtavassa asemassa olevat yritykset ovat suosineet omaa ystäväänsä. Ja faktahan se on että niin se binsess toimii myös suomessa pienemmässäkin mitta puussa. Tämä on oikeasti hyvä muistaa.

Työympäristö! Näin tiimiakatemialla tiimiopintoja tekevänä ihmisenä olio mielenkiintoista saada selville miten työporukat oli ja on ehkä edelleen rakennettu Spotifylla. Alueet on jaettu pienempiin suhteellisen omatoimisiin tiimeihin. Tiimeillä on toki johtaja joka vastaa toiminnasta välijohtajalle. Soluilla on kuitenkin aika pitkälti mahdollisuus päättää omista asioistaan ja toimintamalleistaan. Daniel Ek on myös rakentanut omia solujaan jotka vastaavat suoraan hänelle. Tälläiset tiimit ovat usein koottu innovatiivisista maailman luokan koodareista jotka pääsevät usein kokeilemaan myös ideoitaan testi käyttäjillä. Muutenkin uusien innovaatioiden testaamiselle on yllättävän pienet vaatimukset noinkin isolle yritykselle.

Tiivistettynä kirjassa ei ollu ehkä oikeanlaista teoriaa mutta sen sijaan kirja oli oiken silmiä avaava kuuntelu kokemus. Miten maailman bisness oikeasti toimii ja miten menestys on useasti kiinni pienistä sattumista. Ja millään ei oo mitään väliä jos joku päättää että rahaa alkaa puhumaan. Toisaalta voi myös toivoa tilannetta että raha alkaa puhumaan omasta puolesta. Suunnitelma oli muuttaa koko musiikkimaailma ja siinä Spotify on onnistunut harva meistä osaisi enää kuvitella maailmaa ilman suoratoistopalvelusta saatavaa musiikkia.

Se myös hieman helpottaa omaa tiimiakatemialla olemista että tietää miten maailman suurimmat yritykset käyttävät samantyylisiä metodeja kuin me täällä tiimityöskentelyn Mekassa Jyväskylässä! Ehkä meillä on tiimiakatemialla asiat vielä ihan hyvin pitää varmaan alkamaan keskittyä sen suhteen enemmän positiivisiin asioihin. Nyt sitten pitäisi keksiä maailmaa mullistava innovaatio viedä se maailmalle ja tehdä hitokseen iso raha 😊

You May Also Like…

 100M offers

Kirjan "100M Offers: How To Make Offers So Good People Feel Stupid Saying No" nappasin kuuntelun tiimikaverini...

Fooled by randomness

Tiimiakatemian toiseksi viimeistä kirjaa viedään ja siksi valikoin kirjaksi ensimmäisen englannin kielisen kirjani...

Muutosvoimaa

Tänä keväänä meillä on ollut treeneissä aiheena muutoksen pelko, resilienssi ja kuinka me siedämme muutosta. Muutosta...

0 kommenttia

Lähetä kommentti