Somevaikuttajien klubit (Markkinoinnin koulutusohjelma)

Kirjoittaja: Aino Tissari

7 helmikuun, 2023

Lähdeteos: Somevaikuttajaksi!

Lähdeteoksen kirjoittaja: Emmi Lehtomaa

Teoriapisteet: 0

Ollako esillä katufestareilla San Franciscossa vai klubilla Manhattanilla?

En ole koskaan pitänyt somevaikuttajan työtä inspiroivana, enkä motivoituisi tekemään sellaista päivääkään. Uskon, että yritykset ostavat vaikuttajamarkkinointia, koska eivät uskalla laittaa itseään likoon.

Nyt kun tärkein on tullut ilmi, voimme pureutua yleisesti ymmärtämäämme somevaikuttaja konseptia syvemmälle tasolle.

Siinä missä Twitter on kuin kaikille avoin SuomiAreena, Jodel julkisen vessan seinä, TikTok hullut katufestarit, jossa törmäät 15 sekunnin välein ihmisten ja viestien vastakohtiin, niin Instagram on trendikäs kahvila Manhattanilla, joka muuntuu auringon laskettua kulmien kiinnostavimmaksi klubiksi.

Käytännössä yksittäinen ihminen voi tehdä somessa rahaa myymällä mainostilaa oman klubinsa seiniltä. Eli yritys antaa valmiit materiaalit vaikuttajalle, jotka hän lätkäisee seinälle sen enempää siitä kertomatta. Tai vaihtoehtoisesti klubin emäntä tai isäntä hyppää itse lavalle, ottaa mikin käteen ja kertoo omin sanoin mainostilaa ostavan yrityksen palveluista faneilleen. Jotta yrityksen markkinoijaa kiinnostaa ostaa mainostilaa, vaikuttajan klubilla täytyy olla riittävästi vaikuttajan faneja, jotka ovat kiinnostuneita mainoksesta.

Parhaimmillaan klubilla pyörii kiinnostavimpien ihmisten lisäksi kohahduttavia juoruja, spontaaneja tankotanssiesityksiä, glamouria, huumoria… Klubilla käyneet ihmiset eivät voi pysyä poissa sieltä, sillä paikka on niin magneettinen.

Klubin rakentaminen

Klubia voi rakentaa penetroivalla maskuliinienergialla tai vetovoimaisella feminiinienergialla.

Jos valitset maskuliinisen tavan, menet klubisi eteen kadulle ja jaat ohikulkijoille mainosflyereitä ja ehkä kuulutat megafoniin avajaispäivääsi. Menet verkostoitumistilaisuuksiin ja pyydät ihmiset leikkimään klubillesi. Sinä menet ihmisten luokse sen sijaan, että he löytävät sinut.

Jos valitset feminiinin tavan, visioit ja kerrot tuntemillesi ihmisille tarinoita klubistasi. Luotat siihen, että ihmiset, jotka rakastavat sinua jo nyt, kertovat sanomaa eteenpäin ja tuovat klubille muut ystävät mukanaan. Feminiinistä käsin toimiessasi luot itsellesi ihanan leikin, joka saa inspiraatiosi vuotamaan lasin reunojen yli kaikkien muidenkin iloksi! Leikit leikkiäsi, ihmiset näkevät sen ja haluavat osallistua.

Olennainen ero maskuliinisessa ja feminiinisessä lähestymistavassa on se, että maskuliini menee muiden maailmoihin ja pyytää ihmiset sieltä mukaansa ja feminiini luo oman maailman ja kutsuu ihmisiä luokseen.

Oma maajoukkueeni

Kuten alussa mainitsin, en tule tekemään vaikuttajamarkkinointia. Vaikka on ihmisiä, jotka elättävät itsensä yltäkylläisesti sometyön avulla, uskon, että sanoman omaava ihminen tekee enemmän rahaa myymällä omia palveluita, kuin mainostamalla muiden yrityksiä. Ydin on kuitenkin siinä, että motivoituuko mainostamaan muiden tuotteita vai haluaako luoda omaa.

Minä haluan luoda oman maailman ja myydä omia palveluitani, vaikka en tiedä vielä mitä se tarkalleen olisi. Yksi Kaisa Merelältä oppimistani asioista on, että luo ensin yhteisö eli klubi, jossa jaat maksutonta sisältöä niin paljon, että ihmiset pyytävät sinua myymään heille jotain. Ihmiset pyytävät, että tee tästä kurssi, järjestä valmennus ja ota rahani!

Olen pohtinut brändiäni ja sitä millaiseksi elämäntyöni muotoutuu. Se mitä itseäni tunnen, olen aina rakastanut multaa, kasveja ja kasvattamista. Horoskooppikartassani on paljon härkää ja tunnistan, että olen hyvin kiintynyt omiin sukupolvet ylittäviin juuriini ja tarpeeni kehon ja mielen maadoittamiseen.

Nyt on oikea aika aloittaa (ehkä sadannen kerran) oman sanoman kertominen Instagramissa. Pelkään sitä, koska en tiedä tarpeeksi puutarhanhoidosta tai maanparantamisesta. Toisaalta haluan olla aito, joten mitä jos opiskelisin ja jakaisin samalla, sillä muuten en aloita koskaan.

Voisin kertoa matkastani kohti feminiinisempää yrittäjyyttä ja jakaa konkretiaa Kotakahvilalta. Ja kevään edetessä kertoa kasvimaatöistä ja metsistä.

Rakentaisin siis oman yhteisön, maajoukkueen ennen lavakasvimaiden myyntiä asiakkaille.

You May Also Like…

Copywriting Strategies

Copywriting on yksinkertaisuudessaan markkinointi tai mainontatekstien kirjoittamista myyntiä tai asiakkaan...

Sanojen supervoima

Jakaisin tämä kirjan opit kolmeen osaan. Ensimmäinen osa on liittyy jokapäiväiseen juttelemiseen ja siihen miten...

0 kommenttia

Lähetä kommentti