Somevaikuttajaksi

Kirjoittaja: Emilia Ahonen

26 maaliskuun, 2022

Lähdeteos: Somevaikuttajaksi

Lähdeteoksen kirjoittaja: Emmi Lehtomaa

Teoriapisteet: 1

Duck face, poseeraus tai belfie tätäkö some nykyään pelkästään on? Sosiaalista mediaa työkseen tekevät ovat saattaneet kuulla heiton kuten ” menisit sinäkin oikeisiin töihin”. Moni joka alaa ei ole opiskellut, ei oikeasti tiedä mitä se vaatii. Jatkuva uuden tuottaminen, epäsäännölliset työajat ja julkinen elämä, ovat yhtiä somevaikuttajalta vaativia puolia. Sosiaalisen median käyttö kiihtyy kehittyäkseen ja nykyajan trendit ovat somessa yhä isommin esillä. Valitsin seuraavaksi kirjakseni kuunteluun Emmi Lehtomaan Somevaikuttajaksi. Halusin tietää alasta ja sen vaatimuksista lisää. Kirja oli rehellinen tietopankki somevaikuttajan työstä ja siitä, millaisena somevaikuttajat näkyvät Suomessa.

Mitä sometyö vaatii?

Jos haaveilet 8–16 aikaisista työajoista, tai työstä jossa työaika ja vapaa-aika pysyvät erillään, niin sometyö ei ehkä silloin ole sinua varten. Sometyö on kaikkea muuta. Somevaikuttajana sinun on omattava monipuolisia taitoja liiketaloudesta, koska sinun on tiedettävä sopimuksista, tarjouksien teosta, yhteistyön tekemisestä ja monesta muusta. Kun maailma muuttuu, niin sinä muutut myös eli on pystyttävä seuraamaan aktiivisesti muuttuvia trendejä ja oltava melkein askeleen edellä niitä jatkuvasti. Sometyötä voisi kuvailla kuin heikoilla jäällä seisomista, koska juuri kun olet hataralla maaperällä, eli tässä tapauksessa muuttuvien trendien ajan tasalla, niin uusi asia nouseekin trendiksi ja jäät vain liikkuvat eteenpäin eli tässä tapauksessa, jos jäät paikalleen seisomaan, niin seuraajat löytävät sen uuden asian kyllä jostain muualta. Eli tässä työssä resilienssi kyvykkyyttä todellakin tarvitaan.

 Sinun on sitouduttava systemaattisesti tuottamaan monipuolista sisältöä. Yksi iso stressin aihe on myös uuden monipuolisen sisällön tuottaminen. Omaat sitten kanavan, jonka pääpainona on ruoka, muoti tai esim. e-sport urheilu, niin ihmiset janoavat aina saada nähdä/lukea jotain uutta.

 Jos saavutat suurenkin katsojakunnan, niin on sinun ymmärrettävä myös yhteiskunnallinen vastuu. Ison seuraajakaartin omistajana, on sinun tajuttava vaikutuksesi muiden toimintaan. Suuri seuraaja määrä tuo myös paljon julkisuutta, eli täysin yksityisen elämän viettäminen hankaloituu. Ihmiset alkavat huomioimaan tekemisiäsi ja saatat kuulla, mitä hulluimpiakin asioita itsestäsi tai tekemisistäsi. Pienestäkin heitostasi saattaa tulla otsikoiden head line ja se saattaa suututtaa osan väestä. Unohda siis se ajatus, että pystyt jokaista miellyttämään. Yksi iso stressintekijä tässä työssä on myös se, että toisten tekemät tuotokset ovat vain muutaman klikkauksen päässä ja ne voivat pakostakin tulla sinua vastaan sosiaalisessa mediassa. Tästä syystä olisi tärkeää olla vertaamatta omaa toimintaansa kenenkään muun toimintaan. Olisi tärkeää pitää hyvät yhteydet omiin seuraajiin mm. viesteihin vastaamalla, omien seuraajien muistamiselle, henkilökohtaisilla alennuksilla tms. Nämä ovat yhtiä askeleita siihen, että seuraajasi todella saavat seuraamisestasi jotain lisäarvoa. Ihmiset voivat yrittää myös käyttää sinun suosiotasi hyväksi. Eli ole tarkkana siitä, mihin yhteystöihin lähdet.  Somevaikuttajan jaksaminen on niin tärkeää, että kirjassakin se saa aivan oman kappaleensa. Sinun tulee ymmärtää, että oma jaksamisesi on se tärkein asia. Eli ensin oma jaksaminen sitten vasta työt.

En halua pelotella sinua, jos sometyö kiinnostaa, mutta haluan tuoda tekstilläni esiin ne faktat, joita harvoin alussa aloittaville kerrotaan. Tärkeimpänä on uskoa omaan tekemiseen.

Sometyön aloitus

Jokaisen täytyy aloittaa jostain. Niin kuin yrityksen startattaessa, myös somevaikuttajan alkutyö on todella tärkeää. Alussa määritetään katsojilleen oma tyyli, brändi ja sisällön ”teema”. Vaikka kuinka vertaisia ensimmäisiä omia ottamiaan kuvia, tai julkaisuita muihin suuriin somevaikuttajiin, niin tulisi muistaa se, että hekin ovat aloittaneet tyhjästä. Harvat ihmiset ovat hypänneet suoraan somevaikuttajan saappaisiin. Niin kuin muissakin asioissa, myös tämä vaatii todella paljon töitä kerätäkseen katsojia ja uskollisia verkostoja. Alussa tulisi siis hyväksi päättää omat arvot ja se, mitä tahtoo omalla sisällöllään saavuttaa. Kun rokkaa ja uskoo omaan juttuunsa/tyyliinsä, niin se varmasti huokuu aidosti myös katsojilleen. Jokaisen oma tone of voice tekee omasta sisällöstään omannäköisen ja on valttikortti alan kilpailuun. Kun oma tili on saatu kuntoon, niin on aloitettava sisällön tuottaminen. Oma somemuoto kehittyy seuraajiesi mukaan. Eri yritykset hakevat yhteistyökuvioihin erimuotoisia somevaikuttajia, joten sinunkin kohdallesi voi tulla yhteistyöpyyntöjä.  Alussa siis kannattaa kasvattaa omaa kanavaa ja omaa henkilöbrändiä aktiivisesti, niin varmasti seuraajat löytävät sinunkin tilillesi.

Somevaikuttajan eri muodot

Somevaikuttajia on muutamaa eri muotoa. Esittelen tässä somevaikuttajien erimuodot ja niiden merkitykset. Niitä ovat julkkisvaikuttaja, makrovaikuttaja, mikrovaikuttaja ja nanovaikuttaja. Seuraajien luvut ovat ilmaistu Suomen mittapuulla.

Julkkisvaikuttaja: Seuraajia julkkisvaikuttajalla on yleisimmin 100 000 kappaletta ja sisältö herättelee myös valtamedian kiinnostusta.

Esimerkiksi Pernilla Böckerman tai Tuure Boelius ovat tämänkaltaisia vaikuttajia.

Makrovaikuttaja: Heidän kasvonsa ovat esillä monipuolisesti erilaisissa kanavissa. He omaavat ison seuraajayleisön ja heillä on todella vahva henkilöbrändi. Seuraajia n. 100 000 kpl.

Esimerkiksi: Sita Salminen on tämänkaltainen vaikuttaja.

Mikrovaikuttaja: Heillä on vahva seuraajakaarti. Heihin otetaan yhteydessä, koska heillä on tarkka yleisö ja heidän avullaan on helppo tuottaa kohdennettua sisältöä. Seuraajia n. 10 000 kpl.  

Esimerkiksi: Viinitollo- jolla on Instagramissa vahva yleisö viinistä kiinnostuneista.

Nanovaikuttaja: Heidän seuraajansa ovat yleensä todella sitoutuneita ja heidän yleisöllään on vahvasti samanlainen kiinnostuksen kohde.  Seuraajia n. 100–2000 kpl.

Esimerkiksi: Kristiinakolkka, puhuu omassa instagrammissaan kierrätyssisustamisesta ja jakaa vinkkejä.

Someàhenkilöbrändi

Kun omat kasvot näkyvät sadoille ja jopa sinne sadoille tuhansille seuraajille asti, niin on tajuttava, että henkilöbrändi kehittyy koko ajan. Alussa tietysti henkilöbrändi on vielä vähän toissijainen asia, mutta siihen kannattaa jo aika varhaisessa ajassa alkaa panostamaan. Oman itsesi henkilöbrändäys vaikuttaa vahvasti tienattuihin euroihin. Omat tekosi ovat somevaikuttajana kuin CV:si. Et halua seuraavan pomosi lukevan, sinusta huonoa palautetta ja etkä myöskään yrityksien muistavan sinun negatiivisessa valossa olleita otsikoita. Eli sinä itse voit vaikuttaa siihen, millaisena sinun henkilöbrändisi nähdään. Olisi myös hyvä, että huomioisit sen, että sisältösi tukisi omaa ulosantiasi. Tässäkään aiheessa ei voi välttyä saarnaukseltani siihen, että henkilöbrändäyksessä miettisit, mikä on sinun visiosi, missiosi ja arvot, jotta pystyt menemään jotain kohti. Olisi myös hyvä miettiä sitä, että mitkä ovat sinun erottautumiskohtasi muihin alalla toimijoihin. Nämä asiat, kun selvität niin varmasti yhdessä sinunlaisesi sisällön kanssa alkaa henkilöbrändisi kasvamaan ja kehittymään.

Kirjasta….

Sain kirjasta valtavasti ajatuksia, mitä sometyö oikeasti on ja miten sitä voi hyödyntää. Nämä somevaikuttajan eri muodot tulevat varmasti käyttöön projekteissa, joissa mietitään somevaikuttajien kanssa yhteistyötä. Kirjalle vahva suositus, jos haluaa tietää enemmän Suomessa tapahtuvasta somevaikuttamisesta. Olisi mielenkiintoista kokeilla esimerkiksi Myllytupa projektia miettien mainostusta tapahtumista esim. yhteistyössä juuri mikrovaikuttajien kanssa ja katsoa millaiset heitot katsoja/ kävijä virtaan oikein tulee.

Henkilöbrändäykseen liittyen sain uutta virtaa lähteä nostattamaan ja pohtimaan, millaisilla keinoilla voisin itse vaikuttaa omaan henkilöbrändäykseen. Linkedinissä olen jo verkostoani kasvattanut, mutta sitten projektien omissa verkostoissa haluan kanssa vahvistaa omaa henkilöbrändäystäni.

You May Also Like…

Luin Jyrki Jokitalon kirjoittaman kirjan nimeltä Myyntikolmio. Kirjan tarkoituksena oli kertoa myyntiin perustuvia...

Kehnot pomot ympärilläni

Kehnot pomot ympärilläni Maailma on täynnä paskoja johtajia. Olemme kaikki varmasti törmänneet sellaiseen. Olenko minä...

0 kommenttia

Lähetä kommentti