Somemarkkinointia perusjampalle

Kirjoittaja: Rock Åkerlund

13 joulukuun, 2021

Lähdeteos: Somemarkkinoinnin käsikirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Salla Virtanen

Teoriapisteet: 2

Markkinoinnin maailmaan on tullut sukellettua kirjojen muodossa tuon tuosta syksyn aikana. Somemarkkinointiin olen tutustunut muutenkin syksyllä, koska markkinoinnin opiskelu on ollut tavoitteeni ja ajattelin vahvistaa näitä taitojani. Tuntuu, että tarvitsen vielä tietoa somen hyödyntämisestä enemmän, koska nyt on mahdollisesti tulossa sellainen projekti, missä tarvitsisi hyvin myös sosiaalisen median taitoja.

Tästä kirjasta sain ainakin jonkinlaisia vinkkejä. Se sisältää pieniä harjoituksia, joissa pohditaan mitä tavoitteita somemarkkinointi voi sisältää, segmentointia ja käytännön asioita mitä pitää ottaa huomioon. Teoreettista osuutta ei myöskään ole unohdettu. Kirja sisältää asioita mitä kannattaa tietää ja ottaa huomioon. Myös asioita, joita suositellaan jättämään tekemättä.

Tavoite

Minulla on ajatus projektista, jonka somemarkkinointia mietin kirjaa lukiessani. Projekti saattaa tarvita paljonkin markkinointia nimenomaan somen puolella, joten otan kaikki vinkit vastaan. Tavoitteeni on saada tietämystä tästä markkinoinnin alasta lisää ylipäätään ja mitä voisin tehdä projektin hyväksi tämän kirjan avulla.

Tavoite on myös, mitä kirjan mukaan pitäisi miettiä yrityksen somen suhteen. Se ei voi olla mitä tahansa, vaan jotkut asiat kiinnostavat kuluttajia enemmän, kuin toiset, luonnollisesti. Itse haluan panostaa visuaaliseen ilmeeseen ja projektitiimissäni onneksi tuntuu olevan muitakin tähän taipuvaisia ihmisiä.

Kanavat

Olen miettinyt kanavia missä projekti toimisi ja ne olisivat Facebook, koska mainostaminen siellä on helppoa ja markkinointia on helppo keskittää sinne. Sieltä myös tavoittaa mahdollisia uusia asiakkaita, koska jakaminen siellä on helppoa. Erinäisiin ryhmiin ilmoittelu tulisi projektissani tässä tapauksessa hyvinkin kyseeseen.

Instagram on kanava, josta tavoittaa asiakaskuntaamme hyvin ja jonkinlainen seuraajakunta projektillani siellä jo onkin valmiiksi. Saamme hienoja kuvia ja tarinoita projektistamme sinne, jotka lisäävät tunnettuuttamme. Meitä on myös helppo jakaa tarinoiden avulla, joten pystymme hankkimaan uusia asiakkaita tätäkin kautta. Instagramissa en aio lähteä aluksi maksulliseen markkinointiin ollenkaan.

 TikTok on myös projektissani varteenotettava kanava, koska näen miten siinä toimisi lyhyet videot, joissa yhdistyisi upea liike ja sen pitäjät. Yksikin video, joka tavoittaa isompaa suosiota, lisää tunnettuuttamme. Projektiryhmäläisistä en vielä tiedä, miten haluavat olla esillä, mutta kirjassa sanotaan, että ihmiset yleensä kiinnostuvat ihmisistä mieluummin, kuin ilman ihmisiä olevista kuvista. Tämä saattaa soveltua hyvin videoiden maailmaankin, joten ehkä olisi tärkeää saada projektiryhmäläiset osallistumaan tämän toimintaan lisätäkseen menestymisen mahdollisuutta.

Nämä kolme kanavaa Facebook, Instagram ja TikTok olisivat alkuun tärkeimmät. Koen tosin, että koska projektissani on myös kestävän kehityksen elementtejä, voisi sillä keskustella myös Twitterissä, mutta siihen pitää luoda spesifimmät säännöt somevastaaville, ettei tule ohilyöntejä ja profiili pysyy yhtenäisenä. Sanan leviäminen on kuitenkin täälläkin mahdollista ja ilman maksettua mainontaa voi saada näkyvyyttä, jos reagoi oikeisiin kohderyhmiin ja ymmärtää Twitterin kulttuuria. Someprofiilien yhtenäisyys on tärkeää projektissani, niin kuin yleensä brändäykselle on ominaista. LinkedIn tulisi mahdollisesti myös kyseeseen, mutta myöhemmin. En usko, että alkuun kannattaa rohmuta liikaa kanavia, missä paukuttaa projektini ilosanomaa. Tai ehkä kannattaakin ja minun tulee ottaa tästä vielä selvää, mutta LinkedIn tuntuu etäiseltä. Ehkä siksi, koska en itsekään oikein julkaise siellä, vaikka se muuten tutummaksi alustaksi akatemian aikana on muodostunutkin.

Facebookin business managerilla ehdottomasti haltuun myös Instagram yhdistettynä siihen. Näin saa todella vaivattomasti luotua kalenterin sosiaalisen median strategian mukaisesti. Lisäksi kohdennettu mainonta toimii uskomattoman tarkasti ja siitä on suuri hyöty.

Lopuksi

Oikeastaan aika hyvä, ettei tämä kirja aivan kauheasti antanut uutta tietoa minulle. Olen siis tehnyt jotain oikein syksyn markkinointirupeamassani. Suosittelen kaikille, jotka on jollain muodolla kiinnostuneet somemarkkinoinnista. Ei mikään välttämätön opus, mutta hyödyllinen.

Rock Åkerlund

Projektitoimisto Heiga osk

www.heiga.fi

You May Also Like…

Myy enemmän myy paremmin

Mikä on myyjän tärkein tehtävä? Moni sanoisi tähän, että myyjän tärkein tehtävä on myydä, mutta itse olen hiukan...

Hubspotin implementointi

Uusien tapojen juurruttaminen tuppaa olemaan haastavaa meille ihmisille. Jokainen on varmasti tehnyt uutena vuotena...

Brändikäsikirja

Luin Pekka Ruokolaisen Brändikäsikirjan. Valitsin kirjan siksi koska en ollut ennen tiimiakatemiaa edes kuullut sanaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti