Somemarkkinoinnin työkirja

Kirjoittaja: Juuso Salpakari

7 joulukuun, 2022

Lähdeteos: Somemarkkinoinnin työkirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Salla Virtanen

Teoriapisteet: 2

Lähdin lukemaan Salla Virtasen – Somemarkkinoinnin työkirjaa, inspiroituneena tulevista projekteistamme. Kirjan toimii hyvänä opuksena pienyrittäjille, joissa tuotetaan somemarkkinointia ja sosiaalinen media on vielä hieman pimeän peitossa. Kirja opastaa tuottamaan tuottavaa sekä onnistunutta somemarkkiointia helposti. Olemme perustamassa tiimiläiseni kanssa vintagevaatteille suunnattua verkkokauppaa, jossa myymme vaatteita erilaisissa mysteeribokseissa. Olemme seuranneet, että ulkomailla tämmöiset kaupat ovat saavuttaneet huimia näkyvyyksiä sosiaalisessa mediassa, joten meidänkin tulee pyrkiä panostamaan someen toiminnassamme.  

Mitä sosiaalisen median markkinoinnilla tarkoitetaan?  

Nimensä mukaan sosiaalisen median markkinointi on sosiaalisessa mediassa tuotettua markkinointia erilaisia palveluja hyödyntäen. Sillä tarkoitetaan kaikkea sitä toimintaa, jolla yritys tuo itseään / brändiä, tavoitteitaan sekä omia tuotteitaan esille eri sosiaalisen median alustoilla. Nykyään yritysten näkyminen sosiaalisessa mediassa on miltei välttämätöntä. Nuoret sukupolvet varsinkin ovat eläneet internet maailmassa miltei koko elämänsä, jolloin he ovat todella helposti saavutettavissa eri some kanavissa ja päätyvät näitä teitä pitkin monesti ostamaan erilaisia tuotteita.  

Nykyään some pursuaa sisällöstä ja siellä toimiessa täyty pyrkiä erottumaan massasta, jotta haluttua näkyvyyttä saavutetaan. Sisällöt voivat olla esimerkiksi helposti samaistuttavia ainutlaatuisia kuvia tai videoita. Lyhyt videot, kuten Instagram reelsit ja TikTok videot toimivat nykyään erittäin hyvin. Videoissa ja kuvissa voidaan leikitellä erilaisilla väreillä, jotka herättävät myös huomiota ja lisäävät näkyvyyttä. Itse olen tehnyt jonkin verran Instagramissa eri yrityksille yhteistyökampanjoihin sisältöjä, joissa olen päässyt analysoimaan, mikä toimii ja mikä ei. TikTok ja videomateriaalin tuottaminen kaipaa itselläni vielä opettelua.  

Markkinoinnin tulee olla suunnitelmallista ja järjestelmällistä. Mikäli haluaa nostaa yrityksen näkyvyyttä postauksia, tulee tehdä säännöllisesti, eikä vain silloin tällöin, jolloin näkyvyys ja tykkäysmäärät voivat jäädä melko alhaisiksi. Olen itse huomannut omalla henkilökohtaisella Instagramillani, että nykyään kun teen postauksia silloin tällöin en saavuta läheskään samoja lukemia mitä aikanaan, kun postausrytmi oli viikoittaista tai jopa päivittäistä.  

Yrityksen näkökulmasta tulisi yrityksestä määrittää joku henkilö in-housena tai ostopalveluna ulkoistettuna, joka vastaa somekanavista. Somevastaavan tulisi luoda tietyt raamit postauksille, että ne kulkevat yhdenmukaisesti mm. Editoinnit, fontit ja värit. Julkaisukalenterin ja markkinoinnin vuosikellon tekemisen merkitystä ja sen noudattamista ei voida aliarvioida. Näiden työkalujen avulla pystytään pitämään eri somet ajan tasalla ja julkaisutahdit säännöllisinä ja suunnitelmallisina. Itse olen ollut vastuussa Projektitoimisto Arten Instagram sivuista, mutta teimme julkaisukalenterin aivan liian myöhään, jolloin emme ole pysyneet tahdissa mukana. Julkaisut ovat jääneet toteuttamatta tai ne on toteutettu vasta viikkoja jälkikäteen, jolloin ne eivät enää ole ajankohtaisia.  

Somemarkkinoinnissa kaikki lähtee liikkeelle samoin kuin tavallisessa markkinoinnissakin, eli oman kohderyhmän tunnistamisella. Kohderyhmää tunnistaessa voidaan hyödyntää asiakasprofiileja. Asiakasprofiileja luodessa on otettava huomioon asiakkaan sukupuoli, ikä, asuinpaikka, intressit sekä koulutus. Asiakasprofiilit helpottavat kohdentamaan markkinointia juuri kyseiselle asiakasprofiilille. Luoduilla profiileilla pystymme helpottamaan löytämään juuri oikeat alustat ja sisällöt mitkä toimivat kohderyhmällesi. Olemme luomassa meidän vintage verkkokaupallemme myös asiakasprofiilit, jotta pystymme hyödyntämään markkinointiresurssimme tehokkaasti.  

Sosiaalisen median eri palveluissa, kuten TikTokissa, Instagramissa ja Facebookissa pystytään toteuttamaan markkinointia ilmaiseksi, mutta myös maksettua markkinointia pystytään toteuttamaan, jolla oikeat kohderyhmät tavoitetaan varmemmin. Mikäli sosiaalinen media ja niiden algoritmit ja toiminnat ovat tuttuja ei välttämättä maksettua markkinointia tarvita. Maksettua markkinointia toteuttaessa on otettava huomioon muutamia seikkoja, kuten oma kohderyhmä, kohderyhmän käyttämät alustat, millaista sisältöä halutaan markkinoida ja mikä on maksetun markkinoinnin tarkoitus teille yrityksenä? On myös hyvä muistaa, että kun kerran maksaa markkinoinnista, on luonnollisen näkyvyyden saavuttaminen hankalampaa ainakin Metan omistuksessa olevilla alustoilla. Kannattaa siis aluksi kokeilla somemarkkinointia ilman maksamista ja katsoa lähteekö se toimimaan vai ei. Perehtymällä eri alustoihin pystymme myös huomaamaan, että eri alustat toimivat eri käyttötarkoituksiin. TikTok ja Instagram tavoittaa enemmän nuorta kohderyhmää ja Facebook taas tehokkaammin vanhempaan kohderyhmään. 

Mitä alustoja Suomessa käytetään eniten? 

Facebook, Instagram, TikTok, Youtube, Twitter ja Instagram ovat Suomessa eniten käytettyjä somealustoja. Tällä hetkellä itselleni tehokkaimpana markkinointialustana niin markkinoijana kuin asiakkaanakin koen Instagramin ja Tiktokin. Näissä kanavissa pyrimme toimimaan myös pääsääntöisesti vintageprojektissamme, sillä siellä on suuri potentiaali päästä viraaliksi ja nousta algoritmeissa, jolloin kattavaa näkyvyyttä varsinkin nuorelle kohderyhmälle on mahdollista saavuttaa. Nykyään nämäkin palvelut tarjoavat erittäin kattavat analytiikkapalvelut, joista pystyy seuraamaan, kuinka markkinointi toimii.  

Kirja oli mielestäni hyvä, mutta koen suurimman osan sen sisällöstä olevan itselleni jo tuttua juttua. Uusia asioita ei juurikaan ollut, mutta suosittelen lukemaan kirjan, mikäli ei ole sosiaalisessa mediassa juurikaan toiminut.  

You May Also Like…

Kohderyhmän merkitys

Copywriting oli itselleni ennen tätä hetkeä lähes täysin uusi käsite. Siitä tuli ensimmäisenä mieleen jonkinlainen...

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti