Somemarkkinoinnin työkirja

Kirjoittaja: Otto Nyberg

25 helmikuun, 2022

Lähdeteos: Somemarkkinoinnin työkirja

Lähdeteoksen kirjoittaja: Salla Virtanen

Teoriapisteet: 2

Somemarkkinoinnin työkirja

Lähes kaikilla Tiimiakatemian projekteilla on omat somekanavansa, niin on myös meillä Siivouspalvelulla, Renkaanvaihdolla, Kulmanpojilla ja tietysti myös sentialla.

Me loimme Siivouspalvelulle usealle Somealustalle tili mm. Facebook, Instagram, Youtube ja Tiktok. Aktiivisimpana olemme käyttäneet Facebookkia ja Instagramia, sillä kohderyhmämme löytyy näistä kahdesta, erityisesti Facebookista.

Facebook ja Instagram toimivat meillä aikalailla käsikädessä. Se mitä menee faceen, menee myös Instagramiin, koska molemmat toimivat Metan alla ja se on helppo hallita molempia yhdestä paikasta. Faceen ja Instaan laitamme aivan kaiken. Suurin kohderyhmämme käyttävät näitä sovelluksia, joten asiakkaita on helppo tavoittaa tätä kautta. Olemme käyttäneet maksullista markkinointia ja tulemme myös tulevaisuudessakin käyttämään. Facebook yrityssivun luonnin yhteydessä saimme 10 € edestä krediittejä ja ne pystyivät käyttämään mainontaan. Otimme tilaisuuden vastaan ja kokeilimme miten toimii. Tavotteita ei asetettu mainonnan suhteen, koska emme ennen ole käyttäneet Facebook markkinointia, mutta saimme kuitenkin yli 2000 tiliä tavoitettua Keski-Suomen alueelta, joten se käy minulle oikein hyvin. En tiedä onko se hyvä vai huono, mutta se varmasti selviää jossain vaiheessa.

Tiktok on vähän spesiaalimpi, mutta uskomme sen vahvistavan projektimme brändiä ja luomaan projektillemme humoristista kuvaa. Se on myös valtavan tehokas keino kasvattaa yrityksen näkyvyyttä, jos ymmärtää miten Tiktokin algoritmit toimivat.

Tiktokissa aalloissa surffailevan yrityksen täytyy pysyä trendeissä mukana. Mikä musiikki trendaa, minkälaisia videoita nyt täytyy tehdä ja miten niistä voi tehdä samalla yrityksemme näköisiä? Tiktokissa täytyy pysyä hereillä ja postailla relevantteja asioita. Käytän itse henkilökohtaisesti ja postailen tiktokiin noin 2 videota viikossa. Voisin postata enemmänkin, mutta videoiden kuvaaminen vaatii aikaa, koska ne ovat urheilupainotteisia ja en priorisoi sitä tällä hetkellä korkeammalle, kuin mitä muita asioita. Se on kiva sivuharrastus tällä hetkellä. Ymmärrän algoritmeista jonkun verran ja olen huomannut miten itselläkin osa videoista lähtee lentoon ja toinen lähes samanlainen video ei. Siihen on vaikuttanut paljon ajankohta, milloin videon postaa ja se, minkä musiikin siihen on valinnut. Tottakai videon ensimmäiset kaksi sekuntia täytyy olla niin huomiota herättävät, että käyttäjä jättää scrollaamisen kesken sinun videosi takia.

Youtube on aika erikoinen valinta, mutta halusimme kuitenkin sen varmuuden vuoksi tehdä. Aiomme laittaa sinne kaikki videot mitä laitamme Facebookin. Sama myös toisinpäin, että kaikki videot mitkä laitamme Youtubeen, niin laitamme ne myös faceen. Tietenkin omana videonaan kumpaakin alustaan, koska esim. Facebookin algoritmit suosivat omia videoitaan eikä esim. suoraan toisesta Platformista tuotuja. Tarkoituksena on ladata youtubeen projektin omalla tilillä siivous aiheisia videoita, mm. ohjevideoita tietynlaisiin pesuihin yms. Ehkä myös vlogin tapaisia videoita työpäivästä. Saa nähdä toteutuuko tämä ajatus, sillä tämä idea oli aika kaukainen, mutta ei missään nimessä pidä pois sulkea ajatusta päivävlogeista. Se toisi uskottavuutta, jos videot saisivat näkyvyyttä.

You May Also Like…

Copywriting Strategies

Copywriting on yksinkertaisuudessaan markkinointi tai mainontatekstien kirjoittamista myyntiä tai asiakkaan...

Sanojen supervoima

Jakaisin tämä kirjan opit kolmeen osaan. Ensimmäinen osa on liittyy jokapäiväiseen juttelemiseen ja siihen miten...

0 kommenttia

Lähetä kommentti