Mitkä ihmeen Markkinoinnin uudet neljä P:tä?

Kirjoittaja: Viivi Kuismala

25 helmikuun, 2022

Lähdeteos: Markkinoinnin uudet 4 P:tä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Eka Ruola

Teoriapisteet: 2

Mitkä ihmeen neljä P:tä? Ja vielä uudet, mitä niille vanhoille tapahtui? Ruolan kirjoittama teos Markkinoinnin uudet P:tä oli toinen lukemani markkinointiin liittyvä kirja. Se ei tule kuitenkaan olemaan viimeiseni, sillä haluan kasvaa ja kehittyä markkinointiosaamisen kentällä valtavasti. Markkinoinnin koulutusohjelman ensimmäisellä orientoitumiskerralla saimme lukuisia kirjavinkkejä, joita meistä jokainen listasi ylös monta kappaletta. Ruolan kirja kiinnitti huomioni räikeän kansivärityksensä, mutta myös nimensä takia. Mistä P:stä täällä oikein puhutaan? Jos nyt puhutaan uusista, mikä vika vanhoissa oli? Kaipasin kipeästi tätä tietoa, joten tartuin kirjaan oitis.  

Vanhat neljä alkuperäistä P:tä kuuluvat: Product, Price, Place, Promotion. Uudet neljä P:tä: People, Purpose, Passion, Platform.  

”Ihminen on kaikki” 

Neljän uuden P:n listaan on lisätty ihminen. Ihmiskäsitys, asiakasymmärrys. “Ihminen on kaikki” (Ruola 2021.) Ihminen on kaiken keskiössä: hän, jos kuka tietää. Miten hyvin tunnet asiakkaasi? Miten he käyttäytyvät tietynlaisissa tilanteissa? Millainen viesti pureutuu heihin parhaiten? Mitä alustaa on paras käyttää? Mitä he odottavat palvelulta? Asiakasymmärryksen avulla pystymme kehittämään palveluamme. 

Esimerkkinä VKK. Vanha Kunnon Kahvilan brändi on jo useita vuosia vanha. Kahvilalla on aika tuttu, vakiintunut asiakaskunta, johon kuuluu pääasiassa lapsiperheitä ja kahvilan historian tuntevia ikäihmisiä. Vilkkainta aikaa kahvilalla on lounasaika. Etenkin lapsiperheet tulevat puistoon leikkimään aamupäivällä, ja lounasajan alkaessa he rientävät kahvilalle lounaalle. Samaan perheeseen menee useampi keitto ja lisukkeet tottakai sen kaveriksi. Lapsiperheet arvostavat palvelun ripeyttä ja kohteliaisuutta. He odottavat työntekijöiltä ymmärrystä ylienergisiä tai päinvastaisesti nälkäkiukkuisia lapsiaan kohtaan. Yleinen tapaus on yksi vanhempi ja yhdestä jopa muutamaan lasta. Tällöin asiakas saattaa tarvita apua ruokien pöytään viemisessä. Toisaalta – he harvemmin pyytävät sitä itse, mutta ovat todella otettuja ja kiitollisia, jos apua heidän pyytämättään tarjotaan. Toinen vaihtoehto on, että asiakas pyytää tarjottimia, joiden avulla lautasten ja lasien kantaminen pöytään helpottuu huomattavasti.  

“Maailman heikoin itsetunto” 

Kirjassa puhuttiin siitä, miten Suomesta puhutaan usein maailman parhaana maana, mutta harvoin kuitenkin koetaan sitä käytännössä maailman parhaimmaksi. Kirjassa puhuttiin, että suomalaisilla on “maailman heikoin itsetunto” (Ruola 2021.) Ensin tuo hieman hymähdytti itseäni. Se kuulosti jotenkin epätodelliselta. Kuitenkin, kun asiaa alkaa hieman enemmän miettimään, saattaa se pitääkin jopa paikkansa. Vasta puhuimme tästäkin asiasta tiimimme kanssa. Mistä jatkuva alemmuuden tunto johtuu? Miksi kuvittelemme, että toinen osaa aina paremmin kuin me itse? Miksi itseä on niin vaikea kehua – saatikka sitten ottaa kehuja vastaan? 

Teimme akatemian seinälle tiimiläisistämme lyhyet esittelyt Tinderprofiilien tyyliin. Jokaisesta tulostettiin oma A4, joka vielä laminoitiin. Juliste oli ikään kuin screenshot puhelimen näytöltä, Tinder-sovelluksesta. Paperin yläosassa on hohkelaisen kuva ja alla jonkinlainen esittelyteksti. Tekstejä suunnitellessamme kävimme tiimimme sisällä useita keskusteluja siitä, miten hankalaa itsestä on keksiä jotain kirjoitettavaa. Puhuimme siitä, miten hankalaa on listata omia vahvuuksiaan. Miksi heikkouksiin on helpompi tarttua? Pidimme vertaisjohtamisen treeneissä kehuringin, jossa jokainen kehui vasemmalla puolella olevaa henkilöä jotenkin. Tässä harjoituksessa harjoittelimme ottamaan kehun myös vastaan. Selittelyjä, muttia eikä “ite oot”, “enhän minä” tai “se oli vaan tommonen pieni juttu” -lausahduksia ei sallittu. Kierros oli opettavainen ja siitä tuli todella hyvä mieli. Kaipaamme enemmän spontaaneja kehuja ja olkapään taputuksia niin muille, mutta myös itsellemme.  

Purpose – mikä on brändin tarkoitus? 

Mitä VKK brändinä merkitsee asiakkaille? Mitä viestimme asiakkaalle hinnoittelun ja tarjonnan avulla? Mitä palvelun laatu kertoo meistä? VKK:n arvosteluissa mainitaan useaan otteeseen ystävällinen ja lämminhenkinen asiakaspalvelu, ja nämä ovatkin osa kahvilan brändiä. Meille tyytyväiset asiakkaat ja heidän onnistuneet kahvilakokemuksensa ovat todella tärkeitä. Leivomme kaikki tarjoiltavamme alusta loppuun asti itse, ja tästä saammekin asiakkailta usein kiitosta. 

Hinnoissa näkyy omatekoisuus ja leivosten koko sekä laatu. Silti ne ovat kuitenkin myös sopivan hintaisia lapsiperheiden kukkarolle. Päätimme projektiryhmän kanssa itseasiassa hieman nyt nostaa osan tuotteidemme hintoja. Kokeilemme talvilomalla, minkälaisen reaktion uudet hinnat asiakkaissa herättävät. Muutos ei ole suuri, mutta muutos se on kuitenkin. Toiminnan kasvaessa myös kulut kasvavat ja meille on tulossa ennen kesää vielä paljon isompia hankintoja, joihin tarvitsemme pääomaa. Tapamme tehdä ja toimia on kuitenkin ennen kaikkea ihmisläheinen ja rehellinen. Nämä piirteet kasvattavat kahvilan asiakastyytyväisyyttä, joka taas edesauttaa tuottavuutta.  

Kotitekoisuutta ja kohtaamispaikkoja 

VKK:n brändi on paljon enemmän kuin Jyväskylän paras korvapuusti. Kyllä, siitä kahvila tunnetaan, mutta korvapuustien lisäksi se on myös paljon enemmän. VKK on itse tehtyä, kotitekoista lounasta ja paikallisen kahvipaahtimon kahveja tarjoama kahvila. Korvapuustit ovat aina tekijänsä näköisiä ja jokainen yksilö on täysin uniikki. Välillä ne kohoavat eri tavalla kuin toiset, ja välillä pullat leviävät uunissa epämääräisesti. Välillä korvapuustit eivät meinaa kohota millään. Toisiin menee päälle sokeria enemmän ja toisiin epähuomiossa hieman vähemmän. Silti, ja itseasiassa juuri siksi ne ovat itse tehtyjä ja ennen kaikkea itse tehdyn ja kotitekoisen näköisiä. Ulos leijailevat puustien tuoksun lisäksi asiakkaan huomion kiinnittää niiden ulkonäkö. Tuoreet ja kotitekoiset korvapuustit houkuttelevat asiakkaita. Pieni mummolafiilis on taattu.   

VKK on myöskin kohtaamispaikka monille lapsiperheille. Se saattaa tuoreet äidit, yksinhuoltajaisät ja 40-vuotiaat kolmen lapsen äidit yhteen ja samaan paikkaan. Kahvilalla jokainen asiakas on yhtä arvokas. Oli kyseessä sitten yksi vakioasiakkaamme, vanhempi pappa, joka käy kesäisin aina koiransa kanssa kahvilalla. Tilaus on aina sama: pieni kahvi ja korvapuusti. Kahvihetki kahvilalla voi olla tämän ikäihmisen ainut kunnon kohtaaminen koko päivän aikana. Siksi sekin kohtaaminen on tärkeää hoitaa hyvin, oli sitten kuinka kiire tahansa. Rauhallisempina päivinä pysähdyin juttelemaan hänen kanssaan pidemmäksikin aikaa. Tämän vanhuksen kanssa tismalleen samalla viivalla oli myös esimerkiksi eräs tunnettu jyväskyläläinen rap-artisti, joka viime kesänä kävi kahvilalla minun ollessani kahvilan puolella vuorossa. Hän osti kahvin ja kivennäisvesipullon. Pienestä alkuhämmennyksestä huolimatta hoidin tilanteen niin hyvin, kun vain olisin tilanteessa pystynyt.  

Mikä alusta on oikea? 

Mikä on oikea paikka viestiä asiakkaita? Mistä heidät tavoittaa parhaiten? Vanha Kunnon Kahvilan Instagram-tilillä on 441 seuraajaa. Facebookissa sivusta tykänneitä on 1001 ja seuraajia 1032. Instagramin seuraajat koostuvat lähinnä muista akatemialaisista, alumneista sekä projektiryhmäläisten kavereista tai perheenjäsenistä. Oikeaa asiakaskuntaa siellä on hieman vähemmän. Suurin asiakaskunta, lapsiperheet ja heidän vanhempansa, löytyy Facebookista. Tämän takia päivitämme säännöllisesti molempia kanavia. Julkaisut ovat lähes aina samanlaiset, sillä samat henkilöt eivät seuraa VKK:n molempia alustoja. Olemme miettineet paljon, mikä alusta olisi Vanha Kunnon Kahvilalle paras, muttemme ole keksineet ratkaisua. Tällä hetkellä ainakaan mikään muu uusi alusta ei tunnu houkuttelemaan mitenkään muita enemmän.  

TikTokin luomisesta olemme kyllä puhuneet, sillä sen avulla voisimme saada kiinni enemmän yskittäisiä lapsia, ei niinkään lapsiperheitä. Lapsia, sisaruksia ja pieniä kaveriporukoita kahvilalla käy, mutta voisiko TikTok  auttaa tämän asiakaskunnan laajentamisessa entistä suuremmaksi? Idea ja ajatus on vielä hieman työn alla, mutta se on ehdottomasti pohdinnassa. Varmaa kuitenkin on, että alustat ovat tulleet jäädäkseen. Ilman platformia tuntuu, että olemme aina ulkona jostain. Ilman alustaa emme myöskään saisi viestittyä asiakkaillemme.  

Viestintään ja sisällöntuotantoon liittyen keksin itse vähän aikaa sitten, että voisin alkaa harjoitella sisällöntuotannon kirjoittamista ihan tosissaan aloittamalla kirjoittaa blogia Vanha Kunnon Kahvilalle. Samalla saisin harjoitettua omia taitojani ja mahdollisesti kasvatettua kahvilan tunnettuutta. En ole koskaan aikaisemmin kirjoittanut esimerkiksi hakukoneoptimoitua tekstiä, mutta sitähän voisi blogissa ehdottomasti kokeilla. 

Entäpä, millaisena alustana Vanha Kunnon Kahvila voisi toimia muille yrityksille ja ihmisille? Itselleni heräsi ajatus siitä, voisiko joitain uusia laitteita ja esimerkiksi kalustehankintoja saada yhteistyönä muiden yritysten kanssa. Voisimme mainita ja mainostaa, keneltä tuotteet ovat, ja saisimme ne ilmaiseksi tai todella edulliseen hintaan meille edustuskäyttöön. Työvälineiden ja kalusteiden lisäksi voisi kyseessä olla myös esimerkiksi sisustukseen liittyviä tuotteita, verhoja, ruukkuja, maljakoita. Haluamme herättää Vanha Kunnon Kahvilan henkiin ja tuoda vanhan ajan fiilistä enemmän mukaan näkymään myös esimerkiksi kahvilan sisustuksessa.

Keep it simple 

Kirja opetti myös “sonnanpoistosta”. Ahkeralle tulee aina parempia ideoita. Silti on kannattavampaa kirjoittaa ennemmin uusi, tiivistetympi teksti, kuin rehevöittää jo valmista tekstiä entisestään. Ihmiset rakastavat yksinkertaisuutta. He eivät jaksa lukea liian pitkää ja puuduttavaa tekstiä. Ihminen on tottunut etsimään järjestystä. On muistettava pitää se myös tekstejä kirjoittaessa. Tämä saattaa välillä tuottaa itselleni hankaluuksia. Välillä tuntuu, ettei kirjoittaminen lähde millään, mutta välillä taas ajatus rönsyää niin paljon, että on hankalaa vetää raja johonkin. Täytyy muistaa, että kaikki ylimääräinen teksti on turhaa. Keep it simple.  Se riittää.

You May Also Like…

Digimarkkinointi

Pääsin viimein digimarkkinointikirjan kimppuun, joka on pitkään kulkenut lukulistallani mistään sitä löytämättä....

Asiakastutkimus

Valitsin luettavaksi seuraavan kirjan Asiakastutkimuksen perusteet ja käytännöt. Kirjan lukemisen tarkoituksena oli...

Intohimona brändit

Tämä kirja päätyi reflektoitavaksi nyt, sillä brändit ja niiden kilpailu on ollut viime vuosina todella kovassa...

0 kommenttia

Lähetä kommentti