SOCIAL SELLING

Kirjoittaja: Rock Åkerlund

26 joulukuun, 2022

Lähdeteos: Social Selling

Lähdeteoksen kirjoittaja: Laura Pääkkönen

Teoriapisteet: 2

Tämä kirja, jonka valitsin on tärkeä siksi, että ensi vuonna joudun varmasti paljon miettimään projekteissani myyntiä, joka tapahtuu sosiaalisen median välityksellä. Tarvitsinkin konkreettisia neuvoja siihen, miten voin sosiaalista mediaa eli somea käyttää projekteissani lisäämään myyntiä. Ainakin Happy Secondin suhteen sitä pitää kehittää ja myös K2-hankkeen suhteen some tulee olemaan yksi oleellisimmista kanavista markkinoida tuotteitamme ja palvelujamme.

Se mistä olen myös kiinnostunut somen kautta tekemään on suoran vuorovaikutuksen luominen asiakkaisiin. Linkedinissä olen aloittanut tätä tekemään jo K2-studion kanssa. Siitä hetkestä, kun tiesin, että saan kunnian vetää kyseistä hanketta aloin miettimään alustavasti strategiaa miten etenisin siellä. Linkedin on enemmän asiapitoinen kanava ja koska hankkeella on selkeä aikajana ja siitä on helppo kertoa, päätin valita sen yhdeksi teemoistani kiertotalouden ohella, josta juttelen siellä. Eli aloitin kertomalla ylipäätään projektin saamisesta ja sitten kerroinkin seuraavassa postauksessa miten olemme keränneet ihmisiä toimialoilta, jotka liittyvät vaatteiden sekä muodin kiertotalouteen jollakin tapaa.

 Seuraavaksi kerroin tapahtumasta ja linkkasin ihmisiä, jotka olivat osallisia siihen ja etenin tällä tavoin. Olisin voinut olla ehkä vieläkin aktiivisempi syksyllä, mutta en voinut kauheasti kertoa asioista, kun kaikkea ei ollut suunniteltu ja asiat eivät olleet vielä varmoja. En tiedä miten se olisi vaikuttanut hankkeen uskottavuuteen, jos esittelee sitä miten levällään asiat ovat. Kuitenkin ensi vuodeksi aion tehdä jonkinlaisen strategian miten jaan hankkeesta tietoa Linkedinissä. Uskon, että moni on oikeasti kiinnostunut tämän projektin rakentumisesta ja sen käytännöstä, että olisi hyvä, että jaan informaatiota siitä tarpeeksi kattavasti ja kiinnostavasti. Se saattaa innostaa monia ja tuoda mukanaan yhteistöitä ja muutakin pöhinää projektin ympärille.

Poimin muutamia asioita mitkä voisivat K2-studiota auttaa myynnin suhteen ottaen huomioon useita seikkoja, kuten asiakaspalvelun tärkeys:

  1. Brändin avulla luottamuksen luominen: Pääkkönen neuvoo yrityksiä luomaan luottamutsa brändiin somessa. Sisällön merkitys on tässä prosessissa erittäin oleellista, joten meidän tulisikin luoda asiakkaiden tarpeisiin vastaavaa sisältöä. Nämä voisivat olla erilaiset vinkit vaatteiden korjauksen suhteen, helpot diy-jutut ja muut mukavat avunannot, jotka toisivat ihmisille lämpimän fiiliksen meistä ja halu tutustua meihin ja palveluihimme heräisi.
  2. Henkilökohtaisen palvelun tarjoaminen: Tämä lisää asiakastyytyväisyyttä ja sitoutumista brändiin, siitä kierteen kautta tulee myyntiinkin boostia. Voimme vastata viesteihin ja kyselyihin ystävällisesti, tehdä mukavia videoita missä vastaamme kysymyksiin tai askarruttaviin asioihin. Lämmintä ja yhteisöllistä fiilistä voi myös esim. lisätä muistamalla vastata asiakkaiden kommentteihin, jakamalla kuvia stooreihin ja tykkäämällä heidän postauksistaan.
  3. Arvon tarjoaminen asiakkaille: Kirjassa neuvotaan yrityksiä tarjoamaan asiakkaille arvoa esim. tarjoamalla heille ilmaisia työkaluja tai neuvoja. Tämä voisi ollakin yksi kantava teemamme Instagramin puolella. Voisimme tarjota pieniä vinkkejä videoiden muodossa, jossa tehtäisiin selkeästi joku asia, josta olisi hyötyä asiakkaalle. Videossa voitaisiin esim. korjata vaatteesta reikä tai miten silitetään kauluspaita. Asiakkaat voisivat toivoa tällaisia pieniä opetusvideoita ja näin asiakaspalvelu vietäisiin vielä lähemmäksi ja pidemmälle. Tätä varmasti Bedan kanssa tulee mietittyäkin lähitulevaisuudessa.
  4. Tulosten seuraaminen ja analysoiminen: Sosiaalisen median tuloksia kannattaa myös seurata, jotta ne voivat mukauttaa strategiaansa tarpeiden mukaan ja siten parantaa myyntiä. Somen käyttöä pitäisi jatkuvasti kehittää ja testata, jotta yritys löytää ne toimintatavat, jotka sille on tehokkaimmat.

Lopuksi voisi sanoa, että kirja tarjoaa lukijoilleen hyödyllisiä vinkkejä. Jos haluaa käyttää somea välineenä myynnin hyödyntämiseen, niin kirja on tutustumisen arvoinen tapaus. Kirja on vähän sellainen, että sen pariin voi palata uudelleen, koska osa vinkeistä on todella konkreettisia ja on hyvä muistaa muutama neuvo jälkeenpäinkin.

Rock Åkerlund

Projektitoimisto Heiga osk

You May Also Like…

Copywriting Strategies

Copywriting on yksinkertaisuudessaan markkinointi tai mainontatekstien kirjoittamista myyntiä tai asiakkaan...

Sanojen supervoima

Jakaisin tämä kirjan opit kolmeen osaan. Ensimmäinen osa on liittyy jokapäiväiseen juttelemiseen ja siihen miten...

0 kommenttia

Lähetä kommentti