Social selling

Kirjoittaja: Akseli Pasanen

9 toukokuun, 2022

Lähdeteos: Social selling, Henkilöbrändi, Verkostot ja sosiaalinen media B2B-myynnissä

Lähdeteoksen kirjoittaja: Laura Pääkkönen

Teoriapisteet: 2

Social selling – Laura Pääkkönen

Mielestäni tämä kirja olisi voinut hyvin kuulua myös markkinoinnin lukusuunnitelmaan. Kirja kertoo erittäin kattavasti markkinoinnin ja myynnin kehityksestä ja antaa lukijalle selkeitä ohjeita sekä neuvoja, joita on helppo viedä käytäntöön omassa tekemisessä. Neuvot ovat mielestäni hyödynnettävissä kätevästi yksityishenkilöiden toimintaan sekä yritysmaailmaan. Osaajana kehittymiseen kategoriaan tämä teos soveltuu myös mainiosti, sillä kirjan luettua tulee fiilis, että on mahdollista kehittyä myynnin osaajaksi, kun keskittyy oikeisiin asioihin ja uskaltaa haluta muuttaa vanhoja toimintatapoja.

Mitä on social selling?

Digitalisaation seurauksena ihmisten tavat ja toimintamallit ovat muuttuneet. Kuluttajakäyttäytymisen muutoksen on täytynyt reagoida ja siitä seurauksena on syntynyt social selling malli. Social selling toimintamalli yhdistää olemassa olevia myynnin ja markkinoinnin keinoja uusiin sosiaalisiin kanaviin, joissa luodaan ja vahvistetaan suhteita niin ihmisten kuin yritystenkin välillä. Uudenlainen myyntitapa, jonka avulla on mahdollista tuottaa asiakkaalle lisäarvoa keskustelemalla ja vaikuttamalla kohderyhmän kuluttajakäyttäytymiseen erilaisilla sosiaalisen median alustoilla. Verkostojen kautta vaikuttamisessa ei sinänsä ole uutta, nyt se vain tapahtuu kasvokkaisten tapaamisten sijaan myös sosiaalisessa mediassa, joka osaltaan avaa ovet yhä laajemmille verkostoille.

Social selling ja minä.

Kirjaa lukiessani tunnistin omasta elämästäni ja esimerkiksi ostopäätöksiä tehdessäni olleeni social sellingin kohteena. Kuluttajana minuun siis on toiminut verkostojen kautta tulleet vaikutukset, jotka lopulta ovat saaneet minut tekemään kaupat jostain tuotteesta. Oman kokemukseni pohjalta voin siis sanoa social sellingin toimineen, se on kasvattanut luottamusta minun ja tuotetta myyvän yrityksen välille sosiaalisen median kanavien välityksellä.

Jos minulle kerrottaisiin, että nyt alamme tehdä social sellingia, vierastaisin luultavasti ajatusta. Ja järjellä ajateltuna se olisi typerää. Vaikka en koekaan itseäni erityisen myyntihenkiseksi tyypiksi, olisi minun silti hyvä syventyä social sellingin saloihin vielä enemmän. Juuri ylempänähän mainitsin sen toimineen minuun! Ennakkoluuloni social sellingistä olivat melko kielteiset. Ensimmäiset ajatukset olivat sosiaalisessa mediassa tuotteiden ja palveluiden tyrkyttämistä seuraajakunnalle ja alennuskoodeilla ratsastamista. Noh, ei se social selling ihan sitä ollutkaan. Kaikkien alojen asiakkaita liikkuu sosiaalisen median verkostoissa. Olisi siis järkevää osata hyödyntää niitä verkostoja ja alustoja, joissa asiakkaat liikkuvat. Myyntityön kannalta tämä kuulostaa hyvältä, sillä on valmiina alusta, jossa tarvitsee enää vain saada kiinnitettyä asiakkaan mielenkiinto ja rakentaa luottamus sellaiselle tasolla, että potentiaalisesta asiakkaasta saadaan asiakas.

LinkedIn

Tähän asti en ole ollut hirmu aktiivinen LinkedInissa, olen kokenut alustan hieman sekavaksi, yltiöpositiiviseksi, enkä ole ymmärtänyt sen potentiaalin laajuutta. Tästä kirjasta sain käytännön neuvoja, miten kehittää toimintaa LinkedIn alustalla. Perusmenetelmien pohjalta kohti parempaa henkilöbrändiä ja laajempaa verkostoa. Aion jatkossa lisätä aktiivisuuttani LinkedInissa lukemalla kontaktieni uutisvirtaa, osallistumalla rohkeammin keskusteluihin ja kasvattamalla kontaktiverkostoani. Mielenkiintoinen vinkki hankkia kontakteja eriammattilaisten Facebook ryhmien kautta ja siirtää keskustelu enemmän ammattimaiselle alustalle LinkedIniin. Pitkän aikavälin tavoitteena on rakentaa luotettavuutta ja mahdollisia asiakassuhteita tulevaisuutta varten.

You May Also Like…

Inspiroitunut

Inspiroituneena olen innostunut ja valmiina luomaan uutta. Näen, kuulen ja aistin uusia ideoita, kehitettävää tai...

VIHERPESUOPAS

Viherpesuopas - Jani Niipola, Antti Isokangas ja Riku Vassinen Löysin Nextorystä tänä vuonna (2022) julkaistun...

100 faktaa myynnistä

Toinen vuosi tiimiyrittäjänä tiimiakatemialla alkoi nyt syksyllä ja päätin ensimmäiseksi kirjaksi lukea Andrei...

0 kommenttia

Lähetä kommentti