Sissimarkkinointi & Johtavat ajatukset

Lähdeteos:

Lähdeteoksen kirjoittaja:

Teoriapisteet:

Luin ensimmäisenä kirjana Parantaisen Sissimarkkinoinnin ja totesin, että tämän voi hyvin nitoa yhteen Tiimiakatemian Johtavien ajatusten kanssa. Parantaisen mukaan sissimarkkinoijalla on selkeitä eroja normaaleja toimintatapoja hyväkseen käyttävään markkinoijaan. Sissimarkkinoijan tunnusmerkistö tulee esille etenkin hänen hyödyntämistään normaalista poikkeavista tavoista, joilla haetaan markkinointiin etua ilman suuria investointeja, niin rahallisesti kuin ajallisesti. Sissimarkkinoija investoi ennemmin aikaa, mielikuvitukseensa ja energiaansa. Tämä pätee hyvin, myös meidän projekteihin ja tiimiakatemiaan, kaiken voimatekijänä on luovuus.

 

Sissimarkkinoinnin hyödyntäminen näkyy käytännön toimissa esimerkiksi asiakassuhteiden ylläpitämisessä. Asiakassuhteista suurimman liikevaihdon tuottaa yleensä tietyt tärkeät asiakkaat. Sissimarkkinoijalla ei ole resursseja: ajallisia ja rahallisia, ylläpitää kaikkia mahdollisia asiakkaita. Täten on erityisen tärkeää panostaa asiakkaisiin, jotka tuottavat suurimman arvon. Tämä voi olla yrityksen alkuvaiheessa hankala muistaa, kun rahaa on vain saatava jostain tekemällä myös ”hantti hommia”, varsinkin kun meille tuli tammikuussa tieto matkasta Baskimaahan, jonne piti saada 15 000€ kasaan matkakassaa kerättyä. Tulevaisuudessa varmasti pystymme keskittymään ja valikoimaan asiakkaita, eikä vain oteta projekteja sen takia, että niistä saadaan rahaa.

 

Kirjan oppeja voidaan hyödyntää yrityksemme verkkomainonnan luomisessa. Yrityksemme mainonta sosiaalisessa mediassa olisi tärkeää olla tehokasta, suoritettuna kuitenkin vähäisillä resursseilla. Kuten meidän markkinointi video oli mielestäni aivan loistava kokeilu, keneltäkään tiimiltä ei sellaista löytynyt ja luulen että se voi toimia hyvänä ja erilaisena markkinoinnin keinona, kuin pelkästään kuva. Verkkomainonnan ROI tulisi siis olla korkea. Verkkomainonnan toteutuksen kohdentaminen on haastavaa yrityksen alkuvaiheessa, kun on vielä vaikea laskea, mihin yrityksen resurssit tulisi kohdentaa, kun asiakaskuntaa ei ole selkeästi määritetty. Tässäkin pitää vain lähteä rohkeasti kokeilemaan ja katsomaan mitä syntyy. Vaikka kantapään kautta. Tekemällä oppiminen on kuitenkin hyvin olennaista tiimiakatemialla.

 

Tiimiakatemialaiset hyötyvät toistensa läsnäolosta. Apua on aina saatavilla, jos ja kun sitä tarvitsee. Kuten tiimiakatemian arvoihin on kirjattu, henkilökohtaiset suhteet ja verkostot ovat välttämätön edellytys liiketoiminnalle. Liiketoiminnan voimatekijöinä toimivat luovuus, luottamus, kunnioitus ja avoimuus. Yhteinen hyvä kasvaa yhteistyötä tekemällä. Tämä on myös sissimarkkinoijan ero perinteiseen markkinoijaan.

 

Asiakassuhteiden luominen on yrittäjälle erityisen tärkeää. On huomattavasti kannattavampaa ylläpitää olemassa olevaa asiakassuhdetta kuin hankkia uusi asiakas. Sissimarkkinoija, kuten me myös tiimiyrityksessä, toteutetaan tätä periaatetta. Tai ainakin näin tulisi tulevaisuudessa toimia. Asiakassuhteet, etenkin pitkät sellaiset, ovat menestyvän liiketoiminnan perusedellytys, ja niiden ylläpitämiseen tulee panostaa.

You May Also Like…

21 oppia maailman tilasta

Mitä minun tulisi tietää, että ymmärtäisin maailman tilanteesta paremmin vai olisiko parempi, etten tietäisi? Yuval...

21 oppituntia maailman tilasta

Mitä Suomessa ja maailmalla tapahtuu juuri nyt? Mitä toivomme tulevaisuudeltamme? Mitä haluamme oppia ja opettaa...

Strategiakirja 25 työkalua

Strategiatyö on yksi johtamisen tärkeimmistä työkaluista, ilman sitä oikeastaan missään ei ole mitään järkeä. Johonkin...

0 kommenttia

Lähetä kommentti